Side 1 af 1

Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 08:08
af bikeryamaha
Servostyringen går lige en smule strammere på min vogn end behageligt. Ingen mislyde. Ingen mangel på væske. Ingen utæthed blot lidt træg vandring i hele omdrejninger. Er der nogen der har ide om man kan regulere trykket eller om skift af pumpe eller andre tiltag vil hjælpe.

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 11:41
af Havberg
Du kører vel ikke tilfældigvis rundt på nogle kæmpe bredde ruller som dæk?

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 12:40
af bikeryamaha
Hej. Tak for ideen, men så slemt er det nu ikke. Jeg har haft flere A4'ere, og denne er bestemt mere stramtkørende end de øvrige. Måske de kan justeres... Jeg har også fra min gamle B5 model set er der er indbygget begrænsere i returslangen i form af små fastholdte dyser. Måske man kan ændre på størrelsen heraf. Visse mærker har så vidt jeg ved trykjusteringsskruer på selve tandstangen. Om det findes på disse er noget af det jeg håber dette forum kan give svar på.....

mvh
Henrik

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 13:10
af kimenemark
Er du sikker på din ikke har Servotronic?
Har du fejludlæst den?

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 13:38
af bikeryamaha
Hejsa, pumpen er remdrevet. Mvh Henrik

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 14:39
af kimenemark
Ok... og? ;-)
Det er den også på min A6, men den har Servotronic. Det betyder bare, at den er hastighedsafhængig. Jo langsommere du kører jo mere hjælp.

Kunne jo være en sammenhæng... såfremt altså din har det.
Har du udstyrskoden 1N3 ?

EDIT: har du haft problemet hele tiden eller er det opstået pludselig?

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 16:49
af kimenemark
Har googlet lidt og faldt over denne "mod", som kunne være foretaget... igen... selvfølgelig forudsat du har 1N3 udstyrskoden og dit problem har været til stede hele tiden ;-) (NØJ hvor er det træls jeg ikke kan anvende smilies fra Tapatalk... virker fint i andre fora!!)

Denne "mod" gør at den "adaptive" hjælp deaktiveres. Dvs. det virker som ganske almindelig (gammeldags) servostyring uden ekstra hjælp ved lave hastigheder.

http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=159779



Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 14/04/2020 19:06
af bikeryamaha
Tak, men min vogn har kun 1N1 servostyring, så jeg kommer ikke videre ad elektronik-vejen. Håber der kommer en læser der har forstand på de gamle systemer.
mvh :? Henrik

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 15/04/2020 19:31
af jape
Før servostyringens tid kunne toplejerne få styringen til at gå stramt. Jeg ved ikke om det også er tilfældet, når der er servostyring, men de er stadig en del af styringen.

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 15/04/2020 21:32
af Havberg
Toplejer/tårnlejer er faktisk en ret god pointe.

Jeg har lige skiftet på min gamle 100 uden servostyring.
Det ene sad næsten fast da jeg fik fjedebenet ud.

Efter montering af nye tårnlejer, så er styringen så let, så det næsten virker som om der er monteret servo på bilen

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 16/04/2020 10:19
af Bjørn T
Sgu dejligt at se, at der kommer gode relevante foreslag, i stedet for alt det vrøvl der ville være dukket op på FB. :D

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 28/06/2020 13:10
af Dollerup
Bjørn T skrev:Sgu dejligt at se, at der kommer gode relevante foreslag, i stedet for alt det vrøvl der ville være dukket op på FB. :D
Hej Bjørn

Jeg har netop fået en 2010 A5 Cab - med 1N1 og samme stramme styrtøj. Fandt du en løsning på din?
Hilsen
Carsten


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 29/06/2020 10:12
af Høy
Før servostyringens tid kunne toplejerne få styringen til at gå stramt. Jeg ved ikke om det også er tilfældet, når der er servostyring, men de er stadig en del af styringen.
Ikke på en A4, A6, A8 m.fl. (vist egentlig alle moderne Audier med motoren på langs, uanset quattro eller FWD).

Disse har multilink-foraksel, og fjederbenet drejer sig IKKE, når man drejer på rattet. Det gør i stedet en hjullejeholder, der minder om et gevir, og som har fat i 4 bærearme, der hver især er udstyret med et kugleled. Toplejet er en forankringsplade, og der er ikke noget kugle- eller rulleleje deroppe. Hvis man googler en støddæmper til sådan en bil, finder man et produkt med en gaffel for enden, og denne gaffel sidder på den tykke nederste bærearm. Enhver drejebevægelse her vil være problematisk.

A3 har motoren på tværs, og den har så McPherson-fjederben, der drejer som en del af styretøjet.

Til trådstarter:

Løft forenden af bilen op, og se, om det hjælper. Hvis ikke, afmonter begge styrekugler, og forsøg at dreje med gevirerne med håndkraft. Hvis et af dem går tungt, er et kugleled korroderet og/eller fyldt med bæ. Servopumpen og tandstangen kan også være defekte. Hvis du roder med hydraulikken, skal du træffe relevante forholdsregler.

Inden du gør det: Jeg så en YouTube-film med to mekanikere, der gerne tjekker andres mekanikeres forkerte diagnoser (formodentlig ikke ægte), og de havde en Mercedes, hvor det yderste kardanled på selve ratstammen var så trægt, at det gav "bindende" punkter undervejs i ratbevægelsen.

Måske kan du iagttage noget lignende på din?

\Alex

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 1/07/2020 11:34
af SorenR
Høy skrev:
Før servostyringens tid kunne toplejerne få styringen til at gå stramt. Jeg ved ikke om det også er tilfældet, når der er servostyring, men de er stadig en del af styringen.
Ikke på en A4, A6, A8 m.fl. (vist egentlig alle moderne Audier med motoren på langs, uanset quattro eller FWD).

Disse har multilink-foraksel, og fjederbenet drejer sig IKKE, når man drejer på rattet. Det gør i stedet en hjullejeholder, der minder om et gevir, og som har fat i 4 bærearme, der hver især er udstyret med et kugleled. Toplejet er en forankringsplade, og der er ikke noget kugle- eller rulleleje deroppe. Hvis man googler en støddæmper til sådan en bil, finder man et produkt med en gaffel for enden, og denne gaffel sidder på den tykke nederste bærearm. Enhver drejebevægelse her vil være problematisk.

A3 har motoren på tværs, og den har så McPherson-fjederben, der drejer som en del af styretøjet.

Til trådstarter:

Løft forenden af bilen op, og se, om det hjælper. Hvis ikke, afmonter begge styrekugler, og forsøg at dreje med gevirerne med håndkraft. Hvis et af dem går tungt, er et kugleled korroderet og/eller fyldt med bæ. Servopumpen og tandstangen kan også være defekte. Hvis du roder med hydraulikken, skal du træffe relevante forholdsregler.

Inden du gør det: Jeg så en YouTube-film med to mekanikere, der gerne tjekker andres mekanikeres forkerte diagnoser (formodentlig ikke ægte), og de havde en Mercedes, hvor det yderste kardanled på selve ratstammen var så trægt, at det gav "bindende" punkter undervejs i ratbevægelsen.

Måske kan du iagttage noget lignende på din?

\Alex
Ratstammen på en Audi kommer ikke udenfor kabinen. Ratstammen på en Mercedes ender i motorrummet.

Been There, Done That... ;-) Der er dødpunkter for hver 180 grader som er rigtig stramme.

Vi har også en MB W169.

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 1/07/2020 12:28
af Høy
De kan formodentlig godt være dårlige, selv om de ikke sidder i motorrummet. Det her ser f.eks. lidt skummelt ud.

Billede

Trådstarter: Du kan evt. tage ratstammen af tandstangen og se, om det er den (ratstammen), der giver modstand. Markér det hele først, og sørg for at skrue det ordentligt fast igen.

Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro, at der er en rille i tappen, så ratstammen ikke kan komme af, så længe bolten sidder i hullet (som på en bærekugle).

\Alex

Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T

: 17/09/2020 08:35
af Dollerup
bikeryamaha skrev:Tak, men min vogn har kun 1N1 servostyring, så jeg kommer ikke videre ad elektronik-vejen. Håber der kommer en læser der har forstand på de gamle systemer.
mvh :? Henrik
Jeg har har også kun 1N1 styringen, og har netop fået skiftet selve servo olien. Det har hjulpet lidt- mekanikeren nævnte, at det kunne hjælpe at skifte pumpen - men der var ingen garanti.
Min er tjekket i tårnlejer mv. - her var intet at hente. Den er i øvrigt også lige synet, helt uden anmærkninger.