Side 10 af 11

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 12/10/2011 07:04
af Nicki_madsen
Det er en agr fra 98.. nej er også rigtig glad for den.. den har aldrig slået en forkert "skid"

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 14/06/2013 16:35
af quattro_rasmus
kør på 5-40w olie i sommer halvår, og 0-40w i vinter halvår, minimum 2 olie skift om året, og skift termostaten minimum 1 gang hvert andet år,, så er du sikker på din køling af topstykkerne er okay, så ikke olien bliver for varm,,

jeg står selv med en a6 allroad 2,5tdi ake, som ikke lyder så godt mere,, den tikker en hel del, og når man kigger ned ved olie på fyldning kan man tydeligt se knasten er godt medtaget,,

jeg har så fundet et komplet knast set med løftere osv, som jeg overvejer at købe, men jeg leger lidt med tanken om at tage topstykkerne af og se om ikke man kan afhjælpe det smøreproblem de nu har, men der må næsten være nogle som har forsøgt det før,

har nemlig også haft tanken om bare at smide en anden motor i, men hvor længe holder den, er jo meget svært snart aft finde en uden dårlige knaster,, :shock:

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 7/08/2013 11:46
af Bjørn T
Syntes lige jeg vil komme med et indspark til den fine 2,5 TDI. motor.

Min A4 har lige fået næsten ny dieselpumpe (brugt, fra november 2010 kørt 20000 km.) og ny nåleslagsgiver. I den forbindelse er timningen også blevet justeret til fuldstændig nøjagtighed.
Det har forbedret mit gennemsnitsforbrug med godt 1,5 km/l. :D
Samtidig er bilen blevet meget "friskere" at køre. Det virker som om den er blevet chippet. :mrgreen:

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 23/02/2014 23:07
af power by bg
hey hey (y)

har også en ake men forstå ikke det med stel.nr min hedder 4B42N079169

er det så et probleme eller hvordan?

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 31/01/2016 14:21
af thygespostvejmaildk
Jeg har problemer med min AFB motor.
Den vil ikke starte. Som andre herinde har oplevet, køre man fint hjem, og morgenen efter, vil den ikke starte.
Den kunne kun give et par "prut", lige når man drejede nøglen. Jeg kunne se, at der var luft i fødeslangen til pumpen.
Det problem havde jeg haft før efter et brændstof filter skift. Og der tog det en halv dag at få det luftet ud. Men hvor kommer det pludselig fra i dette tilfælde?
Jeg stillede bilen ned til min mekaniker, som sagde at fødepumpen i tanken var død. Jeg skaffede en ny "pumpemotor" på eBay til 500,-
Det hjalp desværre ikke. Han prøvede derefter at lave en grundig udluftning, og samtidig sætte en dunk diesel direkte på i motor rummet, uden det hjalp. stadig kun et par prutter. Og lige efter var der luft i fødeslangen igen.

Er der nogen der ved hvor det luft kan komme fra? Må man sætte et par bars tryk på pumpen og se hvor dieselen evt. kommer ud?

For øvrigt er det rigtigt, at pumpen i tanken kun nivelerer de to "tank halve" dele ud, og ikke er en fødepumpe til motoren? (Så indsprøjtnings pumpen er selvansugende).

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 31/01/2016 15:54
af Poe
Har du set denne tråd viewtopic.php?p=224136#p224136

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 1/02/2016 11:12
af Bjørn T
thygespostvejmaildk skrev:Jeg har problemer med min AFB motor.
Den vil ikke starte. Som andre herinde har oplevet, køre man fint hjem, og morgenen efter, vil den ikke starte.
Den kunne kun give et par "prut", lige når man drejede nøglen. Jeg kunne se, at der var luft i fødeslangen til pumpen.
Det problem havde jeg haft før efter et brændstof filter skift. Og der tog det en halv dag at få det luftet ud. Men hvor kommer det pludselig fra i dette tilfælde?
Jeg stillede bilen ned til min mekaniker, som sagde at fødepumpen i tanken var død. Jeg skaffede en ny "pumpemotor" på eBay til 500,-
Det hjalp desværre ikke. Han prøvede derefter at lave en grundig udluftning, og samtidig sætte en dunk diesel direkte på i motor rummet, uden det hjalp. stadig kun et par prutter. Og lige efter var der luft i fødeslangen igen.

Er der nogen der ved hvor det luft kan komme fra? Må man sætte et par bars tryk på pumpen og se hvor dieselen evt. kommer ud?

For øvrigt er det rigtigt, at pumpen i tanken kun nivelerer de to "tank halve" dele ud, og ikke er en fødepumpe til motoren? (Så indsprøjtnings pumpen er selvansugende).


Det kunne godt lyde som om højtrykspumpen er gået.
Jeg købte her. Den er så faldet 300,- Euro siden jeg købte.

http://www.ebay.de/itm/AUDI-VP44-2-5TDI ... Sw1vlUtRbr

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 17/02/2016 22:42
af thygespostvejmaildk
Her inden jeg opgav pumpen helt, har jeg sendt driver delen (elektronik boksen oven på pumpen) til Zipart, for at få den tjekket / repereret. Da den kom retur, startede bilen med det samme. Efter ca. en km kørsel blinkede den nogle gange med "forvarmer lampen" og gik den ud. Men kunne startes med dieselstart. Det skete et par gange. Jeg havde fejl på en tank måler G210 fejl 01441. Som i.flg. skriveri på andre medier, kan forhindre motoren i at starte, da den giver styringen besked om at stoppe motoren, hvis der mangler "brændstof til smøring af pumpen".
Jeg erstattede den med en 270 ohm modstand. Nu er fejlen væk, men den gik alligevel død efter en km, og kan slet ikke startes nu.
Zipart har tilbudt at tjekke styring og pumpe sammen gratis, og at give tilbud på rep. af pumpen, hvis den er defekt.
Men inden jeg skruer pumpen af:

Har andre haft tilsvarende symptomer?

Jan

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 21/02/2016 23:57
af thygespostvejmaildk
Jeg har rodet med bilen igen igen.
Når den går ud, er det pga. luft. Den kan holde sig selv luftfri, når den får gas, men ved tomgang bliver den overmandet.

Jeg kan høre, at der er en dryppende lyd nede i tanken, når jeg suger med min bremse udlufter.
Det kommer fra den enhed (med et hav af slanger) hvori "tank nivellerings" pumpen sidder.
Så der er noget, jeg skal have skilt ad og tjekket.
For at være sikker på, at der ikke er andet der snyder mig, har jeg lavet en dummy tank i motorrummet. Her starter og kører motoren fint.

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 11/03/2016 23:00
af thygespostvejmaildk
Der var knækket en studs af pumpen nede i tanken. så den skulle være næsten helt fuld for at køre.
Pumpen sidder kun for at samle brændstoffet i den del af tanken motoren suger fra. Tanken er "tredelt" pga. quattro kardannet.
Så nu er alt godt. Nu skal den bare sælges.
Jeg har fået et par bud på 25.000,- ved et par forhandlere, som har en 2005 3.0TDi stående.
Så bytteprisen ender på omkring 140.000,-
Man kan for øvrigt fodre grise med alle de 3.0 TDI der er til salg.
I denne "micro bils tid" er der ikke mange, der er lige så dum som mig, med at betale 10.000,- om året i ejerafgift.
Det gør så bare udvalget større for mig :-)

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 11/03/2016 23:18
af Bjørn T
thygespostvejmaildk skrev:Der var knækket en studs af pumpen nede i tanken. så den skulle være næsten helt fuld for at køre.
Pumpen sidder kun for at samle brændstoffet i den del af tanken motoren suger fra. Tanken er "tredelt" pga. quattro kardannet.
Så nu er alt godt. Nu skal den bare sælges.
Jeg har fået et par bud på 25.000,- ved et par forhandlere, som har en 2005 3.0TDi stående.
Så bytteprisen ender på omkring 140.000,-
Man kan for øvrigt fodre grise med alle de 3.0 TDI der er til salg.
I denne "micro bils tid" er der ikke mange, der er lige så dum som mig, med at betale 10.000,- om året i ejerafgift.
Det gør så bare udvalget større for mig :-)

Kan godt følge dig. Har ikke rigtig brug for det, men der skal altså også stå "quattro" på min næste Audi. 8)
Jeg kunne nu godt finde på at gå efter en 2,0 TDI 177Hk. Men ingen tvivl, 3,0 TDI vil være at foretrække.
En gang 6 propper, altid 6 propper (TDI). ;)

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 27/03/2018 13:50
af Dravis
Update!!

Min AKE er nu på 421.000 km .. uden at have slået en forkert prut siden 161.000

Den starter og kører hver eneste dag .. men elektriske gremlins har den i metermål nu .. Bose-anlægget virker kun når det er koldt, sæde-justerings automatikken virker ikke længere, højde styringen til Xenon-lyset viser fejl hver gang jeg kører et længere stræk på motorvej ..

Mit oliefyr virker stadig .. det har kørt stort set hver eneste dag i over 10 år ... Webasto Thermotop C --

Motoren har kørt med åben thermostat de sidste 130000 km .. med "pap" mellem fordamper og køler går det helt fint . :mrgreen: (Jeg gider ikke skifte noget ud nu -- jeg kunne jo brug halvdelen af hvad bilen er værd på bare at skille den ad)

Det er ved at være på tide at den får en afløser -- mine takner går meget på en A4 Allroad 3.0TDI 245 - fra ca -14
Nogen kendte problemer med sådan en?

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 27/03/2018 18:02
af HenrikH29
Dravis skrev:Update!!

Min AKE er nu på 421.000 km .. uden at have slået en forkert prut siden 161.000

Den starter og kører hver eneste dag .. men elektriske gremlins har den i metermål nu .. Bose-anlægget virker kun når det er koldt, sæde-justerings automatikken virker ikke længere, højde styringen til Xenon-lyset viser fejl hver gang jeg kører et længere stræk på motorvej ..

Mit oliefyr virker stadig .. det har kørt stort set hver eneste dag i over 10 år ... Webasto Thermotop C --

Motoren har kørt med åben thermostat de sidste 130000 km .. med "pap" mellem fordamper og køler går det helt fint . :mrgreen: (Jeg gider ikke skifte noget ud nu -- jeg kunne jo brug halvdelen af hvad bilen er værd på bare at skille den ad)

Det er ved at være på tide at den får en afløser -- mine takner går meget på en A4 Allroad 3.0TDI 245 - fra ca -14
Nogen kendte problemer med sådan en?


Fantastisk motor. Har den selv i en Q5 3.0 TDI V6 årg. 2013. Q5 og A4 deler vist en del teknik og mon ikke det er endnu mere, når vi taler om en A4 Allroad, der jo også har quattro. Så mon ikke du kan gå ud fra at teknikken har mange ligheder med Q5, og der er der vist ikke mange problemer, mig bekendt.

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 27/03/2018 20:10
af jape
Dravis skrev:Update!!

Min AKE er nu på 421.000 km .. uden at have slået en forkert prut siden 161.000

Den starter og kører hver eneste dag .. men elektriske gremlins har den i metermål nu .. Bose-anlægget virker kun når det er koldt, sæde-justerings automatikken virker ikke længere, højde styringen til Xenon-lyset viser fejl hver gang jeg kører et længere stræk på motorvej ..

Mit oliefyr virker stadig .. det har kørt stort set hver eneste dag i over 10 år ... Webasto Thermotop C --

Motoren har kørt med åben thermostat de sidste 130000 km .. med "pap" mellem fordamper og køler går det helt fint . :mrgreen: (Jeg gider ikke skifte noget ud nu -- jeg kunne jo brug halvdelen af hvad bilen er værd på bare at skille den ad)

Det er ved at være på tide at den får en afløser -- mine takner går meget på en A4 Allroad 3.0TDI 245 - fra ca -14
Nogen kendte problemer med sådan en?


Der er mange år i den endnu :D

Jeg har lige skiftet min ud. Den rundede 611000 km og motoren fejler ikke noget.

Jeg har udskiftet den med en A4 Allroad 3,0 fra 2010. Kanon bil (y)

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 27/03/2018 20:29
af FinnK
Det er imponerende, Jan (y) .
Køre den stadig med en ny ejer eller hvad?
Det kunne være interessant at følge den i fremtiden :) .

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 27/03/2018 21:20
af jape
FinnK skrev:Det er imponerende, Jan (y) .
Køre den stadig med en ny ejer eller hvad?
Det kunne være interessant at følge den i fremtiden :) .


Den står pt. i indkørslen og mangler en ny ejer :D

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 28/03/2018 09:57
af Bjørn T
jape skrev:
FinnK skrev:Det er imponerende, Jan (y) .
Køre den stadig med en ny ejer eller hvad?
Det kunne være interessant at følge den i fremtiden :) .


Den står pt. i indkørslen og mangler en ny ejer :D

Det er godt nok mange km.
Der bliver helt sikkert grædt salte tårer ;( den dag jeg skal skille mig af med min BAU. P.t. 322.000 km.
Motor og automatgearkasse i den bil er simpelthen så godt afstemt. (y)

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 17/04/2018 13:02
af Dravis
Æv .. den gamle dame blev vist fornærmet over at jeg har været ude og kigge på en yngre model med længere ben (læs frihøjde :) )

Det ser ud til at min tandstang nu er kaput, servo-olien p*sser ud af den ... ;( Det kommer til at koste lidt i mekaniker-timer..

Angående "yngre model" -- nogen gode råd/info omkring 2.0TDI i de nyere biler -- 2013-2014 og fremad? Jeg kigger på både 177hk og 190hk (Samt naturligvis 3,0TDI 245 .. men æhhh -- der er noget med kæder på de 3,0 ikke?)

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 18/04/2018 08:49
af Ivan
Dravis skrev:Æv .. den gamle dame blev vist fornærmet over at jeg har været ude og kigge på en yngre model med længere ben (læs frihøjde :) )

Det ser ud til at min tandstang nu er kaput, servo-olien p*sser ud af den ... ;( Det kommer til at koste lidt i mekaniker-timer..

Angående "yngre model" -- nogen gode råd/info omkring 2.0TDI i de nyere biler -- 2013-2014 og fremad? Jeg kigger på både 177hk og 190hk (Samt naturligvis 3,0TDI 245 .. men æhhh -- der er noget med kæder på de 3,0 ikke?)


Kun fire kæder på bagsiden af motor. Har set billeder et sted, hvor de skifter kæder, uden at tage motor ud.

Nå, men søgte på TDI 3.0 2006 som min og fandt én med 560.000 km - hvordan historik er, aner jeg ikke. Jeg er forøvrigt færdig med at pendle, så mangler du en billig A6, giver du bare besked! Ca. 230.000 km.

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

: 19/04/2018 19:46
af jape
Dravis skrev:Æv .. den gamle dame blev vist fornærmet over at jeg har været ude og kigge på en yngre model med længere ben (læs frihøjde :) )

Det ser ud til at min tandstang nu er kaput, servo-olien p*sser ud af den ... ;( Det kommer til at koste lidt i mekaniker-timer..

Angående "yngre model" -- nogen gode råd/info omkring 2.0TDI i de nyere biler -- 2013-2014 og fremad? Jeg kigger på både 177hk og 190hk (Samt naturligvis 3,0TDI 245 .. men æhhh -- der er noget med kæder på de 3,0 ikke?)


Der er også noget med knastaksler i 2,5´eren :-