STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg om dine projekter
Snalle
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 35
Tilmeldt: 29/10/2008 10:42
Geografisk sted: Hornbæk

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Snalle »

Kære Forum

Er der nogen der bor i Nordsjælland og som ville have lyst til at prøvekører min Audi, jeg kan ikke rigtig finde ud af om den trækker som den skal, skifter gear på den rigtige måde.....o.s.v.

Da jeg stadig har 100% garanti på bilen ville det være rat at få den prøvekørt af en der kender til denne model

Audi A6 Avant 2,5 TDI 180 hk. 1998/11 Tiptronic

Med Jule Hilsen

Jan Olsen
Audi A6 Avant 2,5 TDI 1998
130.000 km. på tælleren

Motor: AFB
KRA
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23/12/2008 17:35
Geografisk sted: Fyn

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af KRA »

vedr. semisyntetisk 2-takt olie hvor meget skal der bruges til en 60 L tank og skal det bruges hver gang der tankes ?
KRA
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23/12/2008 17:35
Geografisk sted: Fyn

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af KRA »

min er motorkode AKN på en 2.5 TDI Avant quattro tiptronic med chip så den nu yder 190 hk 365 nm har pt kørt 107000 km er det en model jeg skal være nervøs for ?
Brugeravatar
Bribse1
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 299
Tilmeldt: 6/08/2006 08:29
Geografisk sted: Fyn

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Bribse1 »

KRA skrev:min er motorkode AKN på en 2.5 TDI Avant quattro tiptronic med chip så den nu yder 190 hk 365 nm har pt kørt 107000 km er det en model jeg skal være nervøs for ?


Hej

Mht til knastaksler - ja så skal du være nervøs eller du bør overveje at få det tjekket, for en sikkerheds skyld.

/B
Ligenu - A3(8p) - 2,0TDi (2010) - firmabil
Solgt - Seat Leon Cupra (2007) - ekstrem hurtig, stabil og solid - (og elendig samle kvalitet)
Solgt - A4(b5) - 2,5TDi - quattro (2001) - dyr dame
Solgt - A4(b5) - 1,8T (2001) - solid og velkørende
Solgt - A6(c5) - 2,5TDi (1997) - hold jer væk fra frikørte taxaer
Solgt - A4(b4) - 2,6 (1996) - ren kærlighed
and so the story goes...
Brugeravatar
Bribse1
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 299
Tilmeldt: 6/08/2006 08:29
Geografisk sted: Fyn

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Bribse1 »

CSSO skrev:Ca 22000,-

http://cgi.ebay.de/VW-Audi-2-5-TDI-V6-M ... 240%3A1308

Der har været flere firmaer oppe og vende her på forummet, så der er sikkert alternativer.

Men du skal nok ikke regne med at det bliver ret meget billigere.


Hej

Jeg fik skiftet min knaster på AKE (A4, quattro, 204hk/422Nm SCANTUNE) hos SMC i Ribe for 17.800,- alt inkl. minus tandrem, vandpumpe m.m
Bor i Vejle - men kører med glæde til Ribe for at få en fornuftig behandling og ordentlig timeløn !

/B
Ligenu - A3(8p) - 2,0TDi (2010) - firmabil
Solgt - Seat Leon Cupra (2007) - ekstrem hurtig, stabil og solid - (og elendig samle kvalitet)
Solgt - A4(b5) - 2,5TDi - quattro (2001) - dyr dame
Solgt - A4(b5) - 1,8T (2001) - solid og velkørende
Solgt - A6(c5) - 2,5TDi (1997) - hold jer væk fra frikørte taxaer
Solgt - A4(b4) - 2,6 (1996) - ren kærlighed
and so the story goes...
sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25/01/2009 18:42
Geografisk sted: Aalborg

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af sand »

Jeg har lige købt mig en A6 2.5 TDI fra 1998 og jeg må indrømme at det er virkelig en stor køreglæde og komfort man har med V6-motoren!.. Jeg har før haft flere 1.9 TDI'ere men det er bare ikke det samme..

Men der er selvfølgelig ingen tvivl om at man nok løber en større risko mht. reperationer med V6 motoren kontra den anden!
Brugeravatar
Miki
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/02/2009 10:15
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Miki »

Jeg er i gang med at handle en Audi A6 V6 2,5 TDI quattro 180 HK fra 9/2001 og kørt 190.000 km Udråbstegn

Men for at blive lidt klog på, blev jeg medlem herinde af audiclub.

Jeg har med glæde læst alle indlæg, for at finde ud af om den kunne være i den farzone. Men jeg ved ikke i nu. Ejeren siger at det er modeler før den her som har haft disse problemer folk skriver om herinde. Og på den her model skulle fejlen være udbedret sagde han. Jeg ved ikke hvad er bedst at gøre?!

Kan FDM finde den fejl på motoren hvis man laver brugtbils test, eller???? Tænke
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Dravis »

Hej "Miki"

Din "måske kommende" Audi ER i farezonen Neutral Der er kun 1 måde at være helt sikker på... af med topdækslerne og kig på knaster og knastfølgere..

FDM brugtbiltest skiller ikke motoren ad for at checkke det...

Problemet kan opstå helt fra under 100000 km og måske først dukke op ved 250000....

Hvis ikke sælgeren vil slå 15-20Kkr af til en rep, så bed om at være med til en undersøgelse af knaster og følgere, så du kan se om de er i orden

Som jeg tidligere har skrevet så har jeg set en 2,5TDI motor der var helt fin ved 160000 - 170000 km, men som smed en knastfølger omkring 220000

Hvis den bil du kigger på har helt rene knaster og følgere uden synligt slid ved 190000-- så er den enten skiftet tidligere eller en af dem der holder godt, men de er stadig ikke garanti for at der ikke skal skiftes knaster og følgere når du når op på 250000 +

Min egen AKE så stadig fin ud ved ca. 203000 km, så jeg deltager stadig i lotteriet Utålmodig Men for hulan da hvor den kører godt Ok
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
Brugeravatar
Miki
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/02/2009 10:15
Geografisk sted: Skive

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Miki »

Hej Dravis.

Er der andre ting med den motor ud over knaster??? Engel
Brugeravatar
Dravis
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 394
Tilmeldt: 9/08/2007 00:16
Geografisk sted: Skødstrup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Dravis »

Hej "miki"

Desværre er 2,5TDI V6 motoren ikke blevet kendt for at være en af de mest holdbare VAG motorer Ked af det Og det er en skam, for det er en rigtigt FED motor!

Der har været problemer med dieselpumper, Luftmassemålere og turboer
Jeg har ladet mig fortælle at det dog mest er på de tidlige modeller, men det kan jo skyldes at de senere modeller endnu ikke gennemsnitligt har kørt så mange kilometer Rødmer

Der er også meldt om problemer med kobling og svinghjul, noget med at de kan komme ud af balance og vibrationerne kan beskadige lejer i specielt automat-gearkasserne.

der er dog LANGT flest klager over de "generelle" A4 problemer, nemlig Elektronik og undervognsdele.

Check at ALT elektronikken fungerer rigtigt! Det skal gennemgås med indstruktionsbogen i hånden, for der er en hulens masse indstillinger og funktioner, især hvis det er en "udstyrsmodel" med klima, elspejle, sædevarme, multifunktionsrat, xenonlys og så videre og så videre.... Fløjte
---Dravis---
Volvo V60 D4 R-Line Aut. AWD 190Hk - Seat Mii 1,ingenting -- Økolokomotiv - 106000 km -> MV Agusta F4 SR + Duc ST4SABS + BMW R65 :-)
thygespostvejmaildk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af thygespostvejmaildk »

Jeg er nu meget tæt på at have købt en A4 2,5 TDI quattro tiptronic fra 99 med 222.000 på bagen. Det er min første Audi med tiptronic. De tidligerer har været med almindelige 3 og 4 trins aut-gear. Jeg har hørt at tiptronic er mindre slidstærk, end den gamle 4 trins med "converter lock up". Er det rigtigt?
Er der nogle svaghedstegn man kan tjekke ved købet?

Jan
koden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2/11/2005 10:17
Geografisk sted: København

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af koden »

jeg har jo den nævnte motor med dårlige knaster og som ikke kan køre på Long life. En 2000 AKN motor.

Men ikke desto mindre har den nu kørt 270.000 på Castrol long life 5-30 og den har ikke defekte knaster.... skifteinterval 30.000 km.

jeg prøver ikke at sige at motortypen ikke kan have defekter....men det modsatte kan altså også være tilfældet..
Senest rettet af koden 2/08/2009 21:11, rettet i alt 1 gang.
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af ullum »

thygespostvejmaildk skrev:Jeg er nu meget tæt på at have købt en A4 2,5 TDI quattro tiptronic fra 99 med 222.000 på bagen. Det er min første Audi med tiptronic. De tidligerer har været med almindelige 3 og 4 trins aut-gear. Jeg har hørt at tiptronic er mindre slidstærk, end den gamle 4 trins med "converter lock up". Er det rigtigt?
Er der nogle svaghedstegn man kan tjekke ved købet?

Jan


tiptronic er en almindelig aut gear kasse, mon ikke du mener en multitronic?
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
koden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2/11/2005 10:17
Geografisk sted: København

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af koden »

Jeg tror han skriver og mener tip tronic. Den samme gearkasse som i min..
Multitronic er den der har været en del bøvl med, såvidt jeg husker.
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
koden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2/11/2005 10:17
Geografisk sted: København

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af koden »

bare for at være sikker... 2 takts olie 1:200 betyder at når jeg tanker 60 liter diesel, så putter jeg 0,3 liter 2 takts olie i. kvalitet underordnet...

uden at komme ind på long life er 5w-40 eller 5w-50 olie der dækker 505.00 normen så bedre rent komfortmæssigt end 5w-30 ?
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af ullum »

bare for at være sikker... 2 takts olie 1:200 betyder at når jeg tanker 60 liter diesel, så putter jeg 0,3 liter 2 takts olie i. kvalitet underordnet...
det er hovedregning Smiler
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
koden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2/11/2005 10:17
Geografisk sted: København

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af koden »

Ja..men det er rart at være sikker... har i øvrigt købt og "tanket"...men på de første 40 km ingen forandring.. men der går nok lidt tid.
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
koden
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 291
Tilmeldt: 2/11/2005 10:17
Geografisk sted: København

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af koden »

Tja..det var den halve tank og jeg kan absolut ikke mærke nogen forskel...
Synes nu også at kunne læse at det er PD motorer der måske kan have gavn af det..
Sådan en er min jo ikke.

Men prøv det selv, det koster jo ikke alverden.

Jeg vil prøve med en halv liter totakt når jeg tanker i morgen for at se om 0,2 liter ekstra giver noget.
A6 avant 2,5 TDI 150 HK år 2000 med AKN motor. Tiptronic. 360.000 km.
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af ullum »

syntes det giver en lidt roligere tomgang, men det er ikke noget jeg dyrker
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
excalibur
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8/09/2007 21:30
Geografisk sted: Ballerup

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af excalibur »

Hej,

Jeg er den uheldige ejer af en ellers fed A4 2.5 TDI, quattro, 6 gear fra 1998 (stelnr fra 1999), som nu er uden motor!.

Jeg har haft motorhavari, med en tandremsstrammer som rystede løs og tandremmen har smadret motoren, og derfor kigger jeg nu efter en anden motor. Ked af det I denne proces har jeg brug for nogle fif fra jer som ved noget om sagerne. Spørgsmål

Jeg kigger efter brugte hugger-motorer for at holde udgifterne nede. På Svenske http://www.bildelsbasen.se har jeg fundet 3 motorer som kunne være egnede. De er alle uden quattro, men med 6 manuelle gear.

Spørgsmål:
1. Kan sådan en smadret motor efter en tandrem er gået, klares på en billigere måde end at skifte motor?
2. Når man skifter motor, skifter man så også gearkasse (følger den med en motor)?
3. Bilen er en quattro - kan jeg så beholde quattro drevet og bare skifte til en normal motor uden quattro? Eller SKAL jeg anskaffe mig en quattro motor for at beholde quattro driften, også efter skiftet.
4. Ville jeg kunne installere en nyere motor som denne quattro sag? Eller ville det blive meget dyrere/umuligt grundet nødvendige ændringer af bilen?
http://cgi.ebay.de/Audi-A4-2-5-tdi-6-Ga ... 3ca8623aea
5. Hvordan er det med afgift? Er der afgift på en motor? skal bilen omregistreres efter denne modficering?

Det er jo en del spørgsmål, men desværre nogle jeg er nødt til at researche in denne operation.

Jeg håber på nogle hurtige og præcise svar.

Hej

Morten Enevoldsen
Besvar

Tilbage til "Projekter og teknisk informationer"