STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg om dine projekter
Wamsler
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 187
Tilmeldt: 28/12/2004 10:59

STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Wamsler »

I denne tråd/indlæg skal vi have belyst ALT hvad der kan være af finurligheder/myter omkring denne ellers så fine motor Ok
En del at det der står i dette indlæg er egne erfaringer, interview med mekanikere, samt hentet på diverse tyske fora.

1: Generelt.

2: Topstykker og Knastaksler er de virkelig så dårlige.

3: Fordelerpumpe (VP) og Indsprøjtningsdyser.

4: Olie - service etc.

1: Genrelt.

2,5 V6 TDI motoren er en konventionel dieselmotor med turbo, og fordeler pumpe altså ingen commonrail - pumpe/dyse.

Der er 4 ventiler pr. cylinder og 4 overliggende knastaksler.

Motoren er lavet i mange forskellige versioner med forskel ydeevne:

150, 155, 163, og 180 HK - De første versioner fra 1998 frem til 2002 havde 150/180 hk og både med tiptronic/autmatgear manuelt gear samt quattro.

155 hk versionene er kun lavet i slut 2001/slut 2002 hvor den bliver opgraderet til 163 hk. Disse leveres med den nye multitronic, manuel og tiptronic i quattro.

163 hk modellen får nye topstykker med ruller på vippearme i 2003.

det er muligt at få en 180 HK version i alle årgange.

motorkoder:

AKN (150 Hk)
AKE (180 Hk)
AFB (150 Hk)
AYM (155 Hk)
BFC (163 Hk)

Motorer med ruller på vippearme:

BAU (180 Hk)
BDH (180 Hk)
BCZ (163 Hk)
BDG (163 Hk)

Motoren er omdrejnings villig, godt moment og en fryd at "fyre af". Chiptuning får bare bilen til at køre bedre(et større diesel forbrug må påregnes) dog kan det ikke anbefales at chippe biler monteret med multitronic - da momentet vil splitte gearkassen ad. En typisk chiptuning (helst OBD) vil bringe 150-163 hk modellerne op på omkring 190 hk og ca 400 nm og 180 hk modellen op på 215 hk og 420 nm.


2: Topstykker og Knastaksler er de så dårlige:

For årgang op til 2002 er svaret et rungende JA - selvom audi siger at det er enkeltstående tilfælde - modbeviser det at der er givet 1000 og atter 1000 kulance på netop topstykker og knastaksler - når disse har givet op - og der er rigtigt mange selv i moderlandet. Det værste er, at selv biler der har kørt på autobahn og under 100.000 km har smadret knaster og topstykker, pludseligt. Årgang 2002 AYM har også denne svaghed dog ikke i så udtalt grad at topstykket smadrer når knasten trænger til skift.
Hvis bilen har fået skiftet topstykker/knaster fornylig er der god chance for a der er kommet en ny type knastaksler som er hærdede og holder derfor længere. Pris for nye knaster, opgivet i tyskland incl tandrem og vandpumpe 3000 euro hvilket jeg synes er en absolut fair pris for en klar opgradering/forbedring af ens dejlige motor.

Neden for er listet de stelnumre som til og med ikke har de nye topstykker:

8E92A 125234
4D22N 003699
4B22N 046559

Omfanget af skader og biler er ikke så skidt for at det ikke er godt.
www.motorenprofi.de i Bielefeldt har således gjort det til en levevej at reparere skader fra knastaklser og følger her af. Se bla. billeder af beskadigede knastaksler på deres hjemmeside.

Nedenstående link beskriver endnu mere:
http://www.motor-talk.de/t408135/f164/s/thread.html

3: Fordelerpumpe og dyser:

VP44 pumpen som bilen er født med, er lavet om til en ny, og bedre type sammen med AYM i 2001/02, de første stod af for et godt ord, pris 1200 euro uden montering.

I tyskland er det vidt og bredt kendt at man kan tilsætte 2-taktolie for at beskytte sin pumpe og dyser - dette har forfatteren gjort, med væsentlig forbedring. Motoren kører rigtigt godt (læs: blødt, nemmere koldstart osv) og pumpe banken er markent reduceret - men det er også hvad folk beskriver i tyskland, forholdet er 1:200. Brug en semisyntetisk det er rigeligt. Baggrunden for dette er at dieselolien idag indeholder mindre svovl og dermed er smøreevnen nedsat.

mere om det i dette link:
http://www.motor-talk.de/t512476/f164/s/thread.html

4: Olie og service:

Jeg vil ikke anbefale longlife service(og jeg er ikke den eneste) - olien er for tynd til denne motor og 50.000 km uden olieskift i en højtydende turbodiesel er for lang. Betydningen af den tynde olie gør at oliepumpen kan have svært ved at lave tryk - dette udmønter sig i klaprende ventiler og ujævn motorgang:

Anbefaling er 15.000 km skifte intervaller med en 5w-40 eller 5w-50 olie der dækker 505.00 normen - man vi få en betydelig bedre motorgang/køreglæde.

Skift af Dieselfilter anbefaling er 60.000 men da der ikke kan tømmes vand er at der skiftes hver 2 år (også selvom i ikke kører 25.000 om året).

Skift af dieselfilter er ikke lige til da diesel pumpen ikke selv kan udlufte - få en mekker til det - der skal suges vakuum på dieselpumpens retur.

Håber i kan bruge dette Ok . kom gerne med rettelser etc.
Senest rettet af Wamsler 22/11/2006 18:02, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Klitgaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 36
Tilmeldt: 16/10/2006 17:03

Indlæg af Klitgaard »

Superfedt indlæg - god research. Bifald

Det med 2-takt olien har jeg hørt før og også brugt i mine "tidligere" diesel biler. Det vil jeg klart tage op igen med det samme.

Jeg lavede service på dyret i weekenden og fyldte "selvfølgelig" Castrol SLX Longlife III på. Jeg har tidligere købt 12 liter og har da stadig 5-6 liter tilbage Mur Nogen der vil købe? Blinke
Men det tror jeg egentlig jeg vil flå af igen - har altid syntes den var meget tynd.... for tynd.

Skift af dieselfilter: Det er ikke det store problem syntes jeg. Fyld det nye filter op med frisk diesel, monter det og løsn derefter et dyserør. Herefter kører den max 30 sekunder på starteren før den hopper igang. Det bedste er dog at der er en der står klar med gaffelnøglen og spænder dyserøret igen - ellers er det et værre svineri.

Igen, super indlæg - tak Ok
Klitgaard
A6 Avant 2,5 TDI Tiptronic quattro \\\'02 (med båthorn)
Motorkode: AKE
PT
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13/12/2006 13:38

Indlæg af PT »

Hej Wamsler

Det er en fin spise seddel du har skrevet der.

Ved du (eller andre), om de 'nye' topstykker med ruller på knastakslerne passer på de 'gamle' motorer ?

Hvis man nu alligevel står med en gammel motor hvor knastakslerne alligevel er slidt op, så kunne man vel ligesågodt sætte de nye og bedre topstykker på .... eller hva' ?


PT
Wamsler
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 187
Tilmeldt: 28/12/2004 10:59

Indlæg af Wamsler »

ka ikke betale sig overhovedet hvis det kunne lade sig gøre.
www.motoren-profi.de er din ven eller den her:

http://cgi.ebay.de/Motor-fuer-Audi-A4-A ... dZViewItem

ca 10000 kr billigere end 2 nye topstykker og så alt det roderi Chokeret
PT
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13/12/2006 13:38

Indlæg af PT »

OK - tak skal du have for svaret.

Super links, det tager bare noget tid at komme igennem, men alle har åbenbart en mening om den sag Smiler

Jeg overvejer stadig om det er værd at sætte penge i sådanne en fætter, men jeg er stadigvæk lun på den trods alt. Tænke

Så min eftersøgning fortsætter ... Neutral


mvh

Per Thim
RasmusT
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24/05/2006 08:11
Geografisk sted: Nordjylland

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af RasmusT »

noget jeg ikke helt forstår mht. olie er at når de skifter det ved audi i flensburg
kommer de en 5w-30 fra shell på.. går man ikke ud fra at audi har styr på det?

Vil det sige at du mener at det her er den bedste olie for bilen?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=839 ... 2027216108

/Rasmus
Wamsler
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 187
Tilmeldt: 28/12/2004 10:59

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Wamsler »

RasmusT.
Jeg kender ikke den olie men den er da sikkert ok til 15.000 km eftersyn - og jeg siger ikke at audi ikke har styr på hvad de laver, de behager bare deres kunder med longlife service - men statistikken siger at LL er noget ged på denne motor.
RasmusT
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24/05/2006 08:11
Geografisk sted: Nordjylland

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af RasmusT »

ok jeg prøver med den castrol 5w40 og håber på forbedringer..
Jeg vil dog sige at det med 2takt olie i diesel har gjort en del selv på de 50km jeg har kørt med det!! super tip!!

/Rasmus
Brugeravatar
El_prepzi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 443
Tilmeldt: 20/11/2004 22:21
Geografisk sted: Hedehusene

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af El_prepzi »

Brug en semisyntetisk det er rigeligt. Baggrunden for dette er at dieselolien idag indeholder mindre svovl og dermed er smøreevnen nedsat.

Med semisyntetisk olie mener du lige hvad? (spørger en ikke mekaniker)
Og hvad mærke skal man købe (og også gerne et sted hvor man kan købe det) Smiler

Super indlæg for os som kører traktor med stor motor.
Wamsler
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 187
Tilmeldt: 28/12/2004 10:59

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Wamsler »

En semisyntetisk 2-takt olie, du kan også bruge en fuld syntetisk den er bare dyrere - en semisyntetisk er en del syntestisk og en del mineralsk der er blandet (rimelig kort fortalt) - jeg har haft rigtig gode erfaringer med t-hansens mærke Q et eller andet.
Brugeravatar
El_prepzi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 443
Tilmeldt: 20/11/2004 22:21
Geografisk sted: Hedehusene

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af El_prepzi »

great Cool
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af SorenR »

Semisyntetisk 2-takt olie, ikke det vi andre kalder en halvsyntetisk 2-takt olie? Tænke
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
zoe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15/11/2007 10:05
Geografisk sted: Aaiborg

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af zoe »

Hej Overvejer at købe en A6 med den berygtede motor i.. bare lige et hurtig spørgsmål, hvis man sætter de nye knaster som er forbedret i, er problemet så løst, eller gå de også til..???
Brugeravatar
Klitgaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 36
Tilmeldt: 16/10/2006 17:03

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Klitgaard »

Mht. den halvsyntetiske 2-taktsolie. Det er jo udelukkende til lettere smøring pga. det lavere svovl, så det er uden betydning hvilket fabrikat der købes. Jeg køber den i Kvickly - det er så absolut den billigste jeg har kunnet finde (mener det er under 50 kr. for 1 liter) og den gør jobbet. Har kørt 20.000 km med den nu.
Klitgaard
A6 Avant 2,5 TDI Tiptronic quattro \\\'02 (med båthorn)
Motorkode: AKE
Brugeravatar
Sagild
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1976
Tilmeldt: 27/11/2007 21:14
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Sagild »

Jeg er stadig på begynder niveau med det her så vil egentlig gerne have en vurdering fra en der har styr på det...

jeg har en Audi A4 Cab 2.5 TDI fra 2003 som skal have stort service nu her og jeg skal derfor købe olie (har ikke lyst til at betale ekstra hos AZF eller andre for den)... Hvad ska jeg putte i min bil??

Ved stort service har jeg ladet mig fortælle at der også skal skiftes olie i gearkassen (har gået 140.000 km)... Er det også noget jeg burde købe andetsteds og hvis det er, hvad skal jeg så have?
Platingrå BMW 530D Touring Aut. - 2009 - 235 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, soft-close i dørene, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag.

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D
Brugeravatar
Sagild
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1976
Tilmeldt: 27/11/2007 21:14
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Sagild »

Ingen der kan hjælpe mig Ked af det
Platingrå BMW 530D Touring Aut. - 2009 - 235 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, soft-close i dørene, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag.

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af PEB »

Tålmodighed er en dyd.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
AudiA4DK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 405
Tilmeldt: 4/02/2006 15:06
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af AudiA4DK »

Sagild skrev:Ved stort service har jeg ladet mig fortælle at der også skal skiftes olie i gearkassen (har gået 140.000 km)... Er det også noget jeg burde købe andetsteds og hvis det er, hvad skal jeg så have?
.

Automatgearcentret i gilleleje kan skifte olie på gearkassen, mener at de skal have ca 1500 kr for det.
Next : Audi A6 4G 3.0 TDI quattro 245 HK 2013
Tidligere : Audi A4 8E 2,5 TDI quattro F1 S4 180 HK Årgang 2002
Brugeravatar
Klitgaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 36
Tilmeldt: 16/10/2006 17:03

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Klitgaard »

Jeg bruger Castrol TXT og kører de 15.000km på et skift. Jeg køber det gerne her http://www.landberg.dk/product.asp?prod ... =58&page=1
Klitgaard
A6 Avant 2,5 TDI Tiptronic quattro \\\'02 (med båthorn)
Motorkode: AKE
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: STICKY: AUDI 2,5 V6 TDI TRÅDEN

Indlæg af Reno »

Flot og godt indlæg Wamsler Ok
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Besvar

Tilbage til "Projekter og teknisk informationer"