Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg om dine projekter
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af PEB »

Jeg har et brugt display til salg.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Tak for tilbuddet PEB, det er noteret.
JEg har lige et par andre Gremlins jeg skal have udryddet først :evil:

I aften har jeg lavet lidt spredt fægtning:
Jeg pillede alle tændrør op
Der var olie rundt om tændrøret på de inderste tre tændrør...
Er det bare en pakning som sveder lidt?

Da jeg havde tørret dem rene sat dem i igen prøvede at aktivere benzimpumpe relæet, jeg kan ganske rigtigt høre det suse fra returventlilenm så det er nok vældigt fint.

Bagefter pillede jeg dysebroen af for at prøve at se om der kom benzin ud af alle dyser.
Det gør der kun første gang motoren tørner!
Se video her:
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... =folder%2c

Så hvorfor ikke mere, stoppet filter eller en eller anden træls defekt?
Jeg skifter filteret i morgen, det koster kun godt 100 kr så vidt jeg kan se.

Det forekommer mig at tændrørerne virkede fugtige da jeg havde monteret dem igen, prøvet at starte, og så tog dem op igen, men den er muligvis bare den smule olie fra topstykket som er løbet ned i cylinderen.
Vedhæftede filer
Olie omkring tændrør
Olie omkring tændrør
20150212_174849.jpg (77.26 KiB) Vist 27154 gange
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af audi_claus »

olie på tændrørsgevind stammer fra ventildækslet. Det har pakning dels mod ydersiden af topstykket - hele vejen rundt og også omkring de 5 tændrør, der jo sidder forsænket gennem ventildækslet.
Svært at se, hvor dan selve tændrørstippen ser ud.
Kan du se, om der er gnist på tændrørerne ?
Har du f.eks. en tændingspistol, du kan sætte omkring et tændrørskabel ?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Der er gnist.
Ikke en fed blå en, men en klar hvid
En tændingspistol, kan den ikke kun bruges til at se tændingstidspunktet?

Hvad med signalgiver til indsprøjtning?
Er det den samme signalgiver som giver besked om tændingstidspunkt og indsprøjtningspunkt?
Det vil jeg formode, men må hellere spørge...
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Høy »

Jeg kan ikke kontrollere med 100% sikkerhed på mine, for ledningsnettene er ikke helt originale mere, men jeg er ret sikker på, at pumpen kører et øjeblik, når du har sat tænding på, og derefter igen, når motoren tørner. Det, du ser, er resttrykket fra benzinpumpen. Pumpen kommer aldrig i gang igen efter det første øjeblik, og det kan skyldes, at omdrejningssensoren, hallgiveren eller tændingstidspunktssensoren er dårlig. Hallgiveren og tændingstidspunktssensoren kan undværes, når motoren først kører, men hvis et af signalerne mangler, kan den ikke starte. Da bilen selv fortalte om G28, ligger den lige til højrebenet, vil jeg mene.

Teoretisk må man kunne teste den ved at sætte bilen i 5. gear med tænding på og skubbe (det er ikke ret svært at skubbe i 5. gear). Når bilen bevæger sig, burde det få benzinpumpen til at gå i gang. Pil dysestikkene af først, så den ikke starter og kører uden dig, selv om det burde være umuligt for den i 5. gear. Uden stikkene undgår du også, at den bliver fuld af benzin.

Ingen af sensorerne er særligt vanskelige at skifte. Tændingstidspunktssensoren er teknisk set magen til, så du kan evt. sammenligne modstandsværdier på dem. G28 er den nederste ifølge selvstudieprogrammet, og du kan se tandkransen, når du piller den ud. Den måler på tandkransen til starteren. Tændingstidspunktssensoren måler på en pløk, der er banket ind i svinghjulet.

Jeg kan muligvis finde nogle sensorer at teste med i mine gemmer, og jeg er af og til i Århus, men jeg ved ikke helt, hvornår jeg skal af sted næste gang.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

JF SMJ autetechnik kører pumpen kun når nøglen er drejet.
Klip fra hans side:
On the turbocharged engines, the fuel pump should "only" be running when you crank over the engine, usually you can hear the pump run for a moment after releasing the key from the start position. The fuel pump fuse #13 in the main fuse box should be checked if the fuel pump is not running.

Jeg synes jeg kan høre pumpen knurre når motoren bliver tørnet.
Jeg er ved at se om VW har sådan en sensor på lager, så jeg kan få en med hjem i weekenden.

mvh
Bo
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Høy »

Øverst står der...

"These tests DO NOT apply to the 1989-91 Audi 100/Q, or to the 1991 200TQ with the 20V Turbo engine "

Jeg kan ikke finde specifikke data på 20V Turbo, men i selvstudieprogrammet til 20V sugemotoren (7A) står der:

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_121.PDF (side 45)

Benzinpumpen har et forløb af 1 sekunds varighed, når tændingen slås til.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Tak for dokumentet Alex, jeg er ved at hente det ned (så er godnatlæsningen sikret :D )
Min bil opfører sig dog ikke på den måde.
Jeg kan kikke på relæet når jeg drejer nøglen, det klapper først når motoren tørner.
Jeg har igen i dag stået på hovedet i motorrummet på maskinen.

Jeg fik pillet Tændingspunktsensor og omdrejningssensoren ud og målt på dem begge to, de har en modstand på lige omkring 900 ohm, så de bør fungere.
Klaus200 havde fortalt mig en skrækhistorie om at der kan mangle en signalgiver på svinghjulet, men den sidder der på min, alle tænder er der også på svinghjulet.
Efterfølgende skruede jeg dysebro m.m på plads igen, der var efterhånden lidt vel mange ting ved siden af bilen.
Bilen vil stadigvæk ikke starte.
Jeg udlæste fejl to gange.
Første gang:
Lørdag,14,Februar,2015,18:23:11:17758
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator
VCDS version: NEZ 14.10.0.1
Dataversion: 20141124


Kørestrækning: Reparationsordre: audi200 2015.0214



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Modeltype: 44 - Audi 100/200/V8 C3 (> 1991)
Søgt på: 01 02 03 08 15 25

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\447-907-404.lbl
Styreenhedsnr:: 857 907 404 B
Komponent : MOTOR PMC 1
Forhandler : 1267356261
VCID: 1E38D2179AF28BD17D6-4B00

6 fejlkoder fundet:
01257 - Ventil for tomgangsstabilisering (N71)
31-00 - Afbrydelse eller kortslutning til stel
01247 - Magnetventil 1 for aktivkulbeholder (N80)
31-00 - Afbrydelse eller kortslutning til stel
01262 - Magnetventil ladetrykbegrænsning (N75)
31-00 - Afbrydelse eller kortslutning til stel
00553 - Luftmassemåler (G70)
31-10 - Afbrydelse eller kortslutning til stel - Periodisk
00513 - Motoromdrejningsføler (G28)
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
00513 - Motoromdrejningsføler (G28)
03-00 - Intet signal
Readiness: Ikke tilg.

Slutning----------------------(Forløbet tid: 01:34)------------------------

og anden gang:
Lørdag,14,Februar,2015,18:33:41:17758
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator
VCDS version: NEZ 14.10.0.1
Dataversion: 20141124


Kørestrækning: Reparationsordre: audi 200 2015-0114_2


Modeltype: 44 - Audi 100/200/V8 C3 (> 1991)
Søgt på: 01 02 03 08 15 25

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\447-907-404.lbl
Styreenhedsnr:: 857 907 404 B
Komponent : MOTOR PMC 1
Forhandler : 1267356261
VCID: 1E38D2179AF28BD17D6-4B00

4 fejlkoder fundet:
01257 - Ventil for tomgangsstabilisering (N71)
31-00 - Afbrydelse eller kortslutning til stel
01247 - Magnetventil 1 for aktivkulbeholder (N80)
31-00 - Afbrydelse eller kortslutning til stel
01262 - Magnetventil ladetrykbegrænsning (N75)
31-00 - Afbrydelse eller kortslutning til stel
00513 - Motoromdrejningsføler (G28)
03-00 - Intet signal
Readiness: Ikke tilg.

Slutning----------------------(Forløbet tid: 03:30)------------------------

Jeg ved ikke rigtigt, godt nok har jeg rigtigt gravet rundt dernede, men jeg tvivler på at jeg har kortsluttet så mange ting..
Den brokker sig stadigvæk over G28, stikket så fint ud, men måske et kabelbrud et eller andet sted?

Så er der nogen som tør komme med et bud?
Klaus200 har lovet at sende en original styreboks over til det mørke Jylland, jeg har en mistanke om at det er den som fejler.

Ydermere lykkedes det mig at få bilen op på liften, så nu kan jeg komme ind under den og kikke efter for rust m.m

Jeg har lagt en stabel billeder her:

https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... lder%2cJPG

Et spørgsmål.
Katalysator ?
Er der to katalysatorer på bilen, eller slet ingen?

Der er desværre rust i højre panel og vange ved løftepunkterne.
Den lækre detalje er at den tidligere ejer har givet mig en skriftlig garanti for at der ikke er rust, men omvendt kan jeg nok ikke aflevere bilen tilbage når den ikke kan starte (og det har jeg faktisk heller ikke lyst til), så det...
Bortset fra det er bilen vel OK.
Der er kun en ledning til bremseklodserne i den ene side (og den er ikke sluttet til)
Der er Koni stødæmpere i bag, originale foran.
Der går tre 8mm rør (brændstof +?) som er tærede, et bremserør i den anden side ser fint ud
Udstødningen er der blevet lappet lidt på.
Det ser ud som om der mangler et skjold under motoren, skal der være et sådant?

På forhånd tak for at i tager jer tid til at svare på alle mine spørgsmål
mvh
Bo
Vedhæftede filer
træls rust i panelet
træls rust i panelet
2014-0214 audi 200 063.JPG (75.86 KiB) Vist 27052 gange
Er det katalysator eller?
Er det katalysator eller?
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
Klaus200
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 419
Tilmeldt: 29/01/2007 21:57

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af Klaus200 »

Der skal være 2 katte på den.
Der er ingen skjold under motoren på en A200

Har fundet boksen frem. I morgen tager jeg lige de 2 følere af min Avant og sender dem med samme med boksen.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af GertH »

Hej. Du får lige et par input på ikke så videnskabelig basis. Kun baseret på oplevelser fra mit liv med gamle biler eller gæt.
Defekt stelforbindelse(men hvor).
En oplyste engang, at hans A4 ikke kunne starte og han fandt til sidst ud af, at det var en fejl på hans kanistertank(n80) der var årsagen. Den synes jeg lyder langt ude, men nu er det skrevet.
Jeg tror at det er en fejl der udløser de andre fejl du udlæser.
Jeg har tidligere været hele vejen rundt på en Audi 100 turbo, hvor styreboks og andre tænkelige ting blev testet og prøvet. Fejlen viste sig at være, at en klaphat(mig selv :lol: ) havde stillet tændingen forkert og så var en oring smuldret i benzinfordeleren og lå alle de steder benzinen blev fordelt til.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
bonjacobsen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26/12/2012 17:37
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af bonjacobsen »

Mine herrer !
(trommehvirvel tak)
Det er ikke uden en vis tilfredsstillelse at jeg kan annoncere at der i dag har lydt 5 cylindret musik over Ørting :D

Jeg kan desværre ikke redegøre for hvad fejlen har været, men jeg har et bud.
I dag har jeg siddet ovenpå motoren (lille mand kan ikke nå så langt) og har skilt det hele ad bag ved motoren, jeg har haft alle stik skilt ad og satte det løseligt sammen til at begynde med.
Ydermere har jeg haft motorstyringen ude, jeg åbnede den, men magtede ikke at skille printpladerne fra hinanden, i stedet trykkede jeg på chippene (eller er det chips?), dog uden egentligt at have en AHA oplevelse.
Jeg er dog mest tilbøjelig til at tro at fejlen har været i eller omkring motorstyringen.
Efterfølgende samlede jeg det hele rigtigt ude i motorrummet, og sørme bilen starter stadigvæk.

Nu sidder jeg i min varme stue med instrumentet foran mig, det kan jeg vel lige nå at lodde inden det er tid til at holde weeekend....

Endnu en gang tak for input, der bliver helt sikkert brug for mange flere.

mvh
Bo
Audi cabriolet 1993 2,8 V6
Audi 200 20v 1990 (projekt)
Lupo 3L 2003
Lupo 3L 1999 (udlånt)
Mini 1978 (i atomer)
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af FinnK »

=D> (y) .Fedt at du fik den til at køre...hvad så end fejlen har været. :-k
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af GertH »

(y)Det er stort. Det havde været endnu større, hvis du vidste hvorfor :lol: . Det kunne være sjovt at udlæse fejl nu. Iøvrigt er det rigtigt fint, du straks melder ud, når tingene lykkes. Mon ikke bare det har været en irret forbindelse, som blev udbedret af det du har skilt og samlet. Måske en gang kontakt 60 ville være godt, bare for at forebygge lidt.

Ps. En dag jeg er træt af livet, vil jeg prøve at sætte mig i stuen med loddeapparat og instrument, bare for at se min kones reaktion :lol:
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af SorenR »

GertH skrev:Ps. En dag jeg er træt af livet, vil jeg prøve at sætte mig i stuen med loddeapparat og instrument, bare for at se min kones reaktion :lol:

Hun får sikkert samme udtryk som min, da jeg smed et par fælge i opvaskeren :-
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af FinnK »

Så hun sådan ud :!:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (63.71 KiB) Vist 26977 gange
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Jeg har fået en 1990 200 turbo 20V, post købs depression

Indlæg af SorenR »

FinnK skrev:Så hun sådan ud :!:

Dog ikke, men jeg var ikke i tvivl om at det skulle jeg ikke gøre en anden gang... :mrgreen:

Bortset fra det så var det ikke særligt effektivt... Må prøve i vaskemaskinen med et par tennisbolde næste gang :evil:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Projekter og teknisk informationer"