Montering af ACC i A6 4F
: 22/07/2011 15:25
Det seneste projekt på min A6 er montering af Adaptive Cruise Control (ACC).
Jeg har gennem et stykke tid været i gang med monteringen og sidste hindring for at få systemet til at fungere, var en justering af sensoren på ACC enheden. SMC Odense er et af de steder hvor udstyret til at grundjustere sensoren med findes og da jeg var i området og de var så venlige at presse mig ind, blev justeringen foretaget der. SMC Fredericia var ikke så servicemindede. De kunne give mig en tid sidst i august! (jeg har forståelse for at det er ferietid).
Jeg kan ikke selv udføre justeringen med VCDS. Den sensor jeg monterede var helt ny og havde derfor ikke været grundjusteret tidligere og det er muligt, at man med en brugt sensor kan undgå at grundjustere. Jeg vil dog anbefale at grundjusteringen foretages under alle omstændigheder. De tre radarstråler (beams) skal pege rimeligt nøjagtig frem foran bilen for at systemet fungerer optimalt.
Nu fungerer systemet og det er en fornøjelse at køre med. Min A6 er med manuelt gear og systemet ville selvfølgelig have været perfekt med automatgear, men det virker også rigtigt godt med manuelt gear. Med ACC tilkoblet kan jeg skifte gear, både op og ned, uden at systemet afbryder. Man har 5 sekunder til at skifte gear, så der er rigeligt med tid. I FIS bliver man informeret om, at det er tid til at geare ned, hvis man ikke selv gør det.
ACC kan indkobles på flere måder. En måde er, at når man kører den hastighed der ønskes, trykker man på enden af ACC stilken. Dermed holdes den hastighed bilen har i det øjeblik der trykkes og i FIS vises et symbol af en bil med slukkede stoplygter, men hvis der senere detekteres en bil foran, som kører med en lavere hastighed, vises symbolet med røde stoplygter og en hvid pil viser på en skala i bunden hvilken afstand der holdes. Hastighed og afstand tilpasses til den forankørende. Afstanden kan også vælges på stilken og der er fire at vælge mellem. Den viste afstand vises kortvarigt med bilsymboler i bunden af FIS.
En anden måde er, at trykke stilken opad (eller nedad) indtil den ønskede hastighed vises i FIS. Denne hastighed holdes, hvis der ikke er trafik foran der kører langsommere.
Jeg har monteret/skiftet følgende dele:
- ACC sensor 4F0 910 561 C
- Stik til sensor 4F0 972 708
- Betjeningsarm til ACC 4E0 953 521 C 4PK
- Ledningsnet (selvfabrikeret)
- Gateway 4L0 907 468 C
- S6 Grill med åbning til sensor 4F0 853 651 AK 1RR
- Afdækning til ACC sensor. (med indbygget varmelegeme) 4F0 853 631 B 1RR
- Stik til varmelegeme 3D0 973 703
Jeg har ikke monteret/skiftet:
- Kombiinstrument
- ABS styreenhed
- Tryksensorer til forhjulene. (er dog indkøbt)
Ved at undlade at skifte kombiinstrumentet mangler den række lysdioder der går fra 30 Km/t til 200 Km/t. Når man vælger den hastighed som ønskes, lyser den lysdiode der er ud for tallet på Km/t skalaen, men den information har jeg allerede i FIS. Desuden mangler der et bilsymbol i speedometeret som viser om der er en anden bil foran en, men den information vises også i FIS, så gevinsten ved at skifte kombi er ikke så stor.
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvilken funktion jeg mangler ved ikke at have skiftet ABS styreenheden. Bilen bremser fint (uden at bremsepedalen røres), hvis der er trafik foran som sænker hastigheden. Bilen kan bremse med 25 % af den tilgængelige bremsekraft og hvis det er nødvendigt at bremse mere, kobler ACC fra og køreren advares ved at symbolet i FIS bliver helt rødt og gong lyden fra kombi høres.
Jeg har gennem et stykke tid været i gang med monteringen og sidste hindring for at få systemet til at fungere, var en justering af sensoren på ACC enheden. SMC Odense er et af de steder hvor udstyret til at grundjustere sensoren med findes og da jeg var i området og de var så venlige at presse mig ind, blev justeringen foretaget der. SMC Fredericia var ikke så servicemindede. De kunne give mig en tid sidst i august! (jeg har forståelse for at det er ferietid).
Jeg kan ikke selv udføre justeringen med VCDS. Den sensor jeg monterede var helt ny og havde derfor ikke været grundjusteret tidligere og det er muligt, at man med en brugt sensor kan undgå at grundjustere. Jeg vil dog anbefale at grundjusteringen foretages under alle omstændigheder. De tre radarstråler (beams) skal pege rimeligt nøjagtig frem foran bilen for at systemet fungerer optimalt.
Nu fungerer systemet og det er en fornøjelse at køre med. Min A6 er med manuelt gear og systemet ville selvfølgelig have været perfekt med automatgear, men det virker også rigtigt godt med manuelt gear. Med ACC tilkoblet kan jeg skifte gear, både op og ned, uden at systemet afbryder. Man har 5 sekunder til at skifte gear, så der er rigeligt med tid. I FIS bliver man informeret om, at det er tid til at geare ned, hvis man ikke selv gør det.
ACC kan indkobles på flere måder. En måde er, at når man kører den hastighed der ønskes, trykker man på enden af ACC stilken. Dermed holdes den hastighed bilen har i det øjeblik der trykkes og i FIS vises et symbol af en bil med slukkede stoplygter, men hvis der senere detekteres en bil foran, som kører med en lavere hastighed, vises symbolet med røde stoplygter og en hvid pil viser på en skala i bunden hvilken afstand der holdes. Hastighed og afstand tilpasses til den forankørende. Afstanden kan også vælges på stilken og der er fire at vælge mellem. Den viste afstand vises kortvarigt med bilsymboler i bunden af FIS.
En anden måde er, at trykke stilken opad (eller nedad) indtil den ønskede hastighed vises i FIS. Denne hastighed holdes, hvis der ikke er trafik foran der kører langsommere.
Jeg har monteret/skiftet følgende dele:
- ACC sensor 4F0 910 561 C
- Stik til sensor 4F0 972 708
- Betjeningsarm til ACC 4E0 953 521 C 4PK
- Ledningsnet (selvfabrikeret)
- Gateway 4L0 907 468 C
- S6 Grill med åbning til sensor 4F0 853 651 AK 1RR
- Afdækning til ACC sensor. (med indbygget varmelegeme) 4F0 853 631 B 1RR
- Stik til varmelegeme 3D0 973 703
Jeg har ikke monteret/skiftet:
- Kombiinstrument
- ABS styreenhed
- Tryksensorer til forhjulene. (er dog indkøbt)
Ved at undlade at skifte kombiinstrumentet mangler den række lysdioder der går fra 30 Km/t til 200 Km/t. Når man vælger den hastighed som ønskes, lyser den lysdiode der er ud for tallet på Km/t skalaen, men den information har jeg allerede i FIS. Desuden mangler der et bilsymbol i speedometeret som viser om der er en anden bil foran en, men den information vises også i FIS, så gevinsten ved at skifte kombi er ikke så stor.
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvilken funktion jeg mangler ved ikke at have skiftet ABS styreenheden. Bilen bremser fint (uden at bremsepedalen røres), hvis der er trafik foran som sænker hastigheden. Bilen kan bremse med 25 % af den tilgængelige bremsekraft og hvis det er nødvendigt at bremse mere, kobler ACC fra og køreren advares ved at symbolet i FIS bliver helt rødt og gong lyden fra kombi høres.