Jeg kigger efter A4 el. A6 med 2,7 TDI (190HK) og Multitronic. Jeg er dog lidt forvirret over, at nogle af dem har PRND og nogle af dem PRNDS. Jeg har tidligere haft både Multitronic og Tiptronic, og jeg lærte at en nem måde at spotte forskel var at Multitronic ikke havde S positionen.
Kan nogen opklare det?
Og hvordan giver S i det hele taget mening på Multitronic?
På forhånd tak
Multitronic med og uden S
Multitronic med og uden S
Min bil:
Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptr. årg. 2006.
Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro Tiptr. årg. 2006.
Re: Multitronic med og uden S
Ja det er lidt forvirrende for audi kalder deres 6 speed automatgear for tiptronic og samtidig har multitronic gearkassen også en tiptronic funktion som giver 7 faste udvekslinger.
Jeg har multitronic og elsker det. Når jeg kører i byen med under 70 km/t kommer motoromdrejninger asjældent over ca 1200 omdrejninger. Hvis jeg vil køre mere sporty og hurtigere ud af starthullerne sætter jeg den i tiptronic og skifter selv efter den motorlyd som jeg gerne vil have. Det giver en lidt mere sporty fornemmelse at høre motoren omdrejninger stige i takt med accelerationen hvilket den jo ikke gør i den normale multitronic funktion. En fed feature i multitronic er dog at der altid afsluttes med er et “rigtigt” skift som man kender fra traditionel automatgearkasse.
Jeg har også en “S” funktion på min multitronic. Når jeg bruger den bliver motoren i området over 3000 omdrejninger og laver normale skift (ikke milliongear). Der er lige rigelig sporty til normal kørsel og får som regel de andre billister til også at køre med om kap, så jeg foretrækker tiptronic funktionen frem for “S”.
Jeg har multitronic og elsker det. Når jeg kører i byen med under 70 km/t kommer motoromdrejninger asjældent over ca 1200 omdrejninger. Hvis jeg vil køre mere sporty og hurtigere ud af starthullerne sætter jeg den i tiptronic og skifter selv efter den motorlyd som jeg gerne vil have. Det giver en lidt mere sporty fornemmelse at høre motoren omdrejninger stige i takt med accelerationen hvilket den jo ikke gør i den normale multitronic funktion. En fed feature i multitronic er dog at der altid afsluttes med er et “rigtigt” skift som man kender fra traditionel automatgearkasse.
Jeg har også en “S” funktion på min multitronic. Når jeg bruger den bliver motoren i området over 3000 omdrejninger og laver normale skift (ikke milliongear). Der er lige rigelig sporty til normal kørsel og får som regel de andre billister til også at køre med om kap, så jeg foretrækker tiptronic funktionen frem for “S”.
Senest rettet af Eran74 21/12/2019 12:22, rettet i alt 5 gange.
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
Re: Multitronic med og uden S
Video med tiptronic funktion (manuelle skift) på min multitronic gearkasse
https://youtu.be/MS1doSVt0nE
https://youtu.be/MS1doSVt0nE
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
Re: Multitronic med og uden S
https://www.audi-technology-portal.de/en/drivetrain
Audi gearkasser
Audi gearkasser
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic