Problemer med motorlampe og ESP lampe

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
carsej
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28/11/2018 16:02

Problemer med motorlampe og ESP lampe

Indlæg af carsej »

Hej.
Jeg er ny på dette forum, og håber på at nogle af jer, kan hjælpe mig, med mine "Audiproblemer".
Min Audi (Audi A4 Avant B7 1,8T 163 HK årg 2007) var begyndt med at gå meget urolig i tomgang, og samtidig var motorlampen begyndt at lyse.
Jeg Googlede mig frem til, at det højst sandsynligt var nogle vakumventiler, så jeg skiftede 2 stk. (se billede) og problemet forsvandt, men motorlampen lyste stadig.
Herefter har jeg haft en VAG tester på bilen, slette fejlene, og motorlampen lyste ikke mere. Men allerede dagen efter lyste motorlampen igen, men bilen kører stadig fint. Jeg prøvede igen med VAG testeren, og fik følgende fejlkoder (se billede). Jeg har også observeret, at bilen ikke hæver tomgangen til de 11-1200 omdr. når jeg starter den kold, det har den ellers altid gjort, nu bliver den på 900 omdr.
I min desperation på at få slukket motorlampen, prøvede jeg at pille batteriet fra, men da jeg tilsluttede det igen, lyste ESP lampen også, og det har den gjort lige siden. Jeg har aldrig haft fejlmeldinger på mit ESP system før. Er der nogen der måske ved hvad dette kan skyldes?
Jeg er ved at være rimelig desperat, da bilen skulle have været synet d. 27/11-2018, så jeg håber virkelig, at der er nogen herinde der kan hjælpe.
Mvh Carsten
Vedhæftede filer
Vakum ventiler
Vakum ventiler
VAG koder
VAG koder
VAG koder
VAG koder
Vag koder
Vag koder
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Problemer med motorlampe og ESP lampe

Indlæg af Høy »

Det kan skyldes, at luftmassemåleren er dårlig. Motorstyreenheden kommunikerer med ABS-pumpen for at dele signaler til styring af motorkraften (hvis du er ved at skride ud, kan den bremse på et bestemt hjul, som den måtte finde relevant, men den kan også regulere motorkraft væk), men hvis motorstyringen ikke selv kender motorbelastningen, kan den ikke sende den videre.

ESP melder så at sige fejl, fordi den ikke får et tilfredsstillende signal fra motorstyringen, og motorstyringen er afhængig af luftmassemåleren for at have det rigtige signal … det er ikke sikkert, at der er noget i vejen med nogen af styreenhederne.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
carsej
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28/11/2018 16:02

Re: Problemer med motorlampe og ESP lampe

Indlæg af carsej »

Hej igen.
Luftmassemåleren kan vel også have noget at gøre med den alt for lave tomgang ved kold motor, eller hvad?
carsej
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28/11/2018 16:02

Re: Problemer med motorlampe og ESP lampe

Indlæg af carsej »

Hej igen.
Har bestilt en ny luftmassemåler, og afventer spændt.
Vender lige tilbage når der er nyt. :twisted:
carsej
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28/11/2018 16:02

Re: Problemer med motorlampe og ESP lampe

Indlæg af carsej »

Hej igen.
Så fik jeg skiftet LMM og min ESP lampe gik ud med det samme(dejligt). Jeg tog strømmen fra batteriet, lod den stå lidt, og efter at jeg satte batteriet til igen, er motorlampen også holdt op med at lyse(også dejligt)…………..meeen, nu er der opstået et nyt problem, der er kommet en underlig, ret høj hylelyd, som siger noget i retning af:uuuuuhhhhh og stiger med belastning af motoren, hvis jeg holder i tomgang, og giver meget langsom gas, kommer lyden ikke, men så snart jeg kører i bilen hyler den højt igen. Det er også lige som om at den mangler en del trækkraft.
Nogen der har en ide om, hvad det kan være?
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Problemer med motorlampe og ESP lampe

Indlæg af Poe »

Måske utæt tryksiden turbo slanger / rør
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"