Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbruget!

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbruget!

Indlæg af reptilen »

Hej alle,

Mine forældre har en A4 b7 2.0 tfsi 200 hk, som de har været rigtig glade for og den kører også godt. Jeg var derfor selv begyndt at kigge efter en, dog en B8, da jeg synes designet på B7'eren begynder at se lige lidt for gammelt ud.

Jeg overvejer kraftigt at hente en Avant hjem fra Tyskland, da jeg så kan få en med masser af udstyr, samt at der er en del til salg, hvorimod der er relativt få 211 hk modeller til salg i Danmark.

Jeg kan dog læse mig til, at der er mange der har problemer med olieforbruget, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvor udbredt problemet egentlig er?

Kan også læse mig til at Audi Danmark har dækket nogle regninger på nye stempler og ringe, er der nogen der ved hvordan de stiller sig til det i dag? Og om de overhovedet gider at hjælpe hvis bilen er hentet hjem fra Tyskland?

Er helt vildt med den motor og synes selve designet på bilen holder sig rigtig godt, selvom det er ved at være en ældre sag. Er bare virkelig komme i tvivl om, hvorvidt den er noget for mig, hvis problemet med olie er så stort?

Overvejer helt om det skal være en anden bil jeg vælger. Synes 1.8 tfsi har for lidt kræfter og med mit kørselsmønster giver diesel ingen mening.

Håber i har nogle inputs!

Mvh. Reptilen.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af jorlund »

Stempelringene var et problem for B8'eren frem til ca. midten af 2012. Der kommer et facelift deromkring, som vil være værd at gå efter. Har kørt en tur med en kollega i sådan en med en 1,8 tfsi med 170 hk - synes nu den gik rigtig fint!

Angående kulance/samarbejdsvillighed hos Audi kommer det an på to ting: Om bilen har fået foretaget autoriseret service ved Audi-værksteder, og kilometertallet. Ville nok kigge efter en med under 100k på tælleren og fuldt udfyldt servicebog hos autoriserede værksteder, hvis jeg skulle have håb om samarbejdsvilje hos Audi Danmark.

Hvad er budgettet? Og hvad skal du bruge bilen til? Børn, pladskrævende fritidsaktiviteter, etc. - Med lidt mere viden, var det nemmere at komme med alternativer :)
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

Tak for hurtigt svar.

Jamen bilen skal bare bruges til normale aktiviteter, hvis man kan sige det på den måde. Altså køre til og fra arbejde(12 km hver vej), gerne have plads til en relativt stor hund i bagagerummet. Vi er et ungt par, så vi har ikke børn endnu, men det kommer nok inden for de næste 2 år, så det må der også gerne være plads til.

Jeg prioriterer det sportslige ved kørslen relativt højt, uden at være fanatisk. Har aldrig f.eks fået chiptunet biler eller gjort andet, synes bare det er rart at køretøjet har godt med overskud når det er nødvendigt. Af de grunde tiltaler en B8 med 211 hk og en s-line pakke mig ret meget.

Hvis vi skal op i en faceliftet model fra 12 af begynder prisen bare at stige ret meget, specielt hvis det skal være med 2.0 tfsi'en og evt s-line.

Det er ikke fordi vi har akut behov for ny bil nu, men et spændende eksemplar jeg har udset mig, kunne være denne: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 61ed5e318f

Den vil stå i omkring 170.000-185.000 at få på danske plader, alt afhængig af hvor flinke de er ved skat :) Det vil også være min maxpris i forhold til vores budget, hvor vi også lige har købt hus.

Den har så også kørt under 100.000 som du nævner og skulle være med fuld servicebog fra audiværksted, dog er det jo tysk, så har godt nok min tvivl i forhold til om Audi Danmark gider at betale så stor en regning på et nyimporteret køretøj, hvis nu problemet skulle opstå?
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af jorlund »

Der er en inde på vagcars, der har en A3 til salg: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=61&t=140466 - bare til inspiration for, hvad man ellers kan få til de penge. Kan se det er den nye 2.0 motor, men er ikke sikker på om stempelringene var/er et problem i de tværliggende motorer.

Hvis 185.000 er smertegrænsen, ville jeg nok kun købe en, hvor der er dokumentation for at problemet med stempelringene er udbedret - og alternativt kigge efter en anden model.

Selvom den er "Scheckheftgepflegt" er det ikke en garanti for at service er udført hos Audi - og hvis ikke de er, er de nok ikke så samarbejdsvillige :)
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

Ja okay, kan godt være jeg bare skal vente på der kommer en op med dokumentation for at fejlen er udbedret. Problemet er bare at man jo ikke kan spå om hvor lang tid der går før sådan en kommer frem. Jeg er bare meget mere til looket og størrelsen af en A4 end en A3 desværre, så jeg må nok væbne mig med tålmodighed.

Ved du noget om hvor stor en andel af 2.0 tfsi'erne med 211 hk der har problemet? Altså snakker vivstort set alle? Eller er det 10 procent eller hvor ligger vi?

Øv at de laver så flot en bil med en god motor og så har den sådan en fejl der formentlig gør at man afstår fra at købe bilen.
Jan P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: 31/07/2005 21:51
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af Jan P »

Er det dit eget bud på afgiften, eller har du fået et af importfirmaerne til at give et bud?
Vh

Jan P
Hvidovre
A6 Avant 2.8 FSI C7
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

Har beregnet på bilpriser.dk, samt kan se tidligere indregistreringer på skat.dk. Kan se at 2.0 tfsi'erne med 211 fra mellem 2008-2010 har kostet mellem omkring 62.000-85.000 over det seneste halve år i afgift. Hvad da?
Jan P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: 31/07/2005 21:51
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af Jan P »

Tak

Er bare nysgerrig, kigger selv efter noget i Tyskland, men synes det er lidt svært med den afgift, og har ikke den store lyst til at betale for en vurdering, før det kun er en enkelt eller to biler der er i spil..
Vh

Jan P
Hvidovre
A6 Avant 2.8 FSI C7
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

Ja okay. Det er jo ikke fordi der er det helt store at spre, men hvis man gerne vil have en med meget udstyr synes jeg klart det ligner der er noget at hente. Kan også se at næsten alle de a4’ere med benzinmotor er 2.0 tfsi’ere, da der stort set ikke er nogen til salg herhjemme jo, i hvert fald ikke med så meget udstyr og så stiger prisen.

Jeg vil foreslå dig at kigge på skats hjemmeside, der kan du se hvad folk tidligere har betalt. Både hvornår de er indført og hvilken model og motor.

Når SU har fundet bilen kan du selvf betaler de 200-500 kr for en vurdering ved importformaetne, men det er min klare overbevisning at det er billigere at stå for det selv med skat, men så er der jo ventetid på op til 3 måneder, så det må man gøre op med sig selv.

En af de modeller, hvor det virker til at man kan spare en del er f.eks A4 Allroad. De kan alligevel fåes til omkring 50.000 under markedspris i dk når afgiften er betalt.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af jorlund »

Jeg tror ikke på der er penge at spare ved skat. Skrankepavernes opgave er at få pengene i statskassen. Det er langsomt og bureaukratisk, og de ved ikke hvad de laver. Og så kan man vente 15 måneder på at få sin klage behandlet i motorankenævnet.

De private firmaer skal have kunder i butikken, og det får de bedst ved at sætte afgiften lavt - men undgå at komme i problemer.

Hvis jeg skulle importere en bil igen, ville jeg vælge et privat firma med gode anmeldelser på trustpilot.
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

De tager jo bare et relativt højt gebyr. Når vi snakker en nyere Audi ligger de jo på mellem 5-10.000 i gebyr. Tror folk generelt vælger firmaerne for hurtigt at få plader på bilen, ikke for at spare penge.

Man kan selvfølgelig betale de 2-500 kr for forhåndsvurdering ved et par af importfirmaerne, og så holde den billigste op i mod de tidligere afgifter der er betalt ved skat. Så kan man jo selv vurdere om det er en god pris, eller om man selv vil stå for det.

Kunne være spændende at høre om nogen har importeret selv, og har erfaring med hvad der bedst kan svare sig?

Sorry for tastefejl, skriver på mobil, kan se der er sneget sig lift ind i tidligere indlæg.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af jorlund »

De her ser ud til at være noget billigere - 500 kroner for en bindende vurdering. Og rigtig pæne anmeldelser!
https://www.automentor.dk/registreringsafgift-bil/

Jeg importerede selv i 2013 gennem Skat, og jeg gør det aldrig igen..
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

Kan godt se de for gode anmeldelser. Det har bare været oppe flere gange at inportfirmaerne tager de nævnte 500 kr i gebyr, så skriver de at afgiften bliver 100.000 kr, men indbetaler reelt kun 90.000 kr til skat. På dem måde tjener de 10.500 selvom de reklamerer med et gebyr på kun 500 kr.

Hvad skete der da du importerede sidst, som gør du ikke selv ville gøre det i dag?
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af jorlund »

Lang ekspeditionstid, hvor man ikke kan indregistrere bilen. Derefter en alt for høj afgift, og en 12 måneders sagsbehandlingstid, der blev til 15 måneder i motorankenævnet. Efter jeg fik medhold i, at afgiften var for høj, ville skat ikke udbetale pengene, da de mente den skulle toldsynes igen, da det ved første toldsyn ikke var registreret om bilen havde en radio (!).

Derudover skal man forbi skat selv for at betale afgiften, og bruge ½ til 1 time på at sidde i kø og vente. Jeg skulle også have pengene med på en banknoteret check, da de ifølge hjemmesiden ikke tog imod kortbetalinger... Og endelig kunne jeg fra skat drage ned til mine forældre hvor bilen stod (med papirer, da jeg havde fået min far til at toldsyne den), og køre på forbi den lokale synshal og få et par nummerplader.
Jan P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 55
Tilmeldt: 31/07/2005 21:51
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af Jan P »

Billigste jeg har fundet er:

https://www.afgiftsberegner.dk/#bestil

139.- for en "løs" vurdering...og går man videre, så færdigbehandling for 1.700.-

-tror jeg...de er lidt ugennemsigtige de forskellige importør hjælpere...

på VAGcars fik jeg at vide at der er forskel i beløbet på afgiften...
Vh

Jan P
Hvidovre
A6 Avant 2.8 FSI C7
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

Ja okay, det lyder godt nok bøvlet! Troede bare at det bedre kunne svare sig at gøre det selv, da en tredjemand jo selvfølgelig skal have betaling for at udføre en opgave.

Vejen frem er jo nok så at indhente tilbud fra 3-4 forskellige firmaer og så vælge den med lavest pris.

Kunne være spændende at høre om andre har brugt den fremgangsmåde, og om der er et af firmaerne der konsekvent har den laveste vurdering af afgiften?
reptilen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31/07/2018 14:28

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af reptilen »

En på VAGcars skriver følgende:

“Det bare skrive rundt til så mange du kan finde på nettet.

Jeg skrev rundt til 8 forskellige og prisen varierede med 156.000kr. fra billigst til dyrest.

Så det med at se sig for

Og glem QuickImport de er ALT for dyre.

Jeg brugte iøvrigt AutoHenter og IKKE AutoMentor, de var nemlig dyrest”

Kan se i hans signatur at han har en Passat B8 med 280 heste. Det er alligevel vildt at der er så stor forskel i beregningerne! 156.000 bare på afgiften er godt nok en stor forskel! Troede kun sådanne differencer ville komme på superbiler der kostede flere millioner.
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: Er ved at købe A4 B8 2.0 TFSI 211 nervøs for olieforbrug

Indlæg af Chris »

Jeg har prøvet begge dele.

I 2012 fik jeg Skat til at værdifastsætte bilen. Først nogle måneders ventetid, herefter en afgørelse som lå i den høje ende, hvorefter jeg indgav en klage. Heri sammenlignede jeg deres værdifastsættelse med diverse markedspriser (selvfølgelig kun dem som virkede bedst i mit favør :) ) og argumenterede for en reduktion. Fik ikke fuldt medhold, men delvist og en reduktion på 25.000 kr. Det økonomiske resultat var tilfredsstillende efter accepten af klagen, men de var noget langsomme om det, da klagen igen tog nogle måneder at behandle. Så en 4-6 måneder inden jeg havde den endelige pris.

I dec 2017 importerede jeg selv igen. Jeg overvejede, om jeg igen skulle bruge Skat eller en af de private selskaber. Vælger man Skat, kan man ikke få den vurderet af andre, til gengæld kan man indklage afgørelsen. Ved de private kan man ikke klage over afgørelsen, når den først er accepteret og betalt, men indtil da kan man diskutere med dem og spille selskaberne ud mod hinanden. Jeg valgte her, at starte ud med de private selskaber og spørge et par steder, da det var en lidt speciel sag med meget få km ift. normalen og til gengæld haglskadet.

Jeg spurgte her hos Afgiftsportal og Quickimport, og endte med at vælge Afgiftsportal. De var både noget billigere med gebyrerne (tilbyder forhåndsvurdering for 249 kr), men fastsatte også en noget lavere pris. De fastsatte en handelspris på 539.433 kr. mod 589.200 kr., og grundet forskellene i gebyrerne blev min pris 302.053 kr. mod 346.625 kr. Så en besparelse på 44.572 kr. Må ærligt indrømme, at jeg synes, at en forskel på 165.000 kr. lyder ekstremt, og som om at en regnefejl et sted i forløbet har sneget sig ind. Ser man på deres opgivne nypris kan der dog sagtens være ekstrem forskel: Quickimport = 1.650.000 kr., Afgiftsportalen = 1.037.409 kr.

Dette kan godt undre mig noget, for da jeg spurgte Quickimport ang. den høje nypris, som overraskede mig noget, da ikke al udstyret blev noteret ved toldsynet, oplyste de, at ved en så høj pris og ny årgang, måtte man ikke benytte toldsynet, men skulle kontrollere ift. stelnummeret, og her kunne de så se al udstyret. Dette syntes Afgiftsportal åbenbart ikke at være underlagt. En del af dette, kan dog også skyldes at Skats niveaulister på det tidspunkt var suspenderet, som følge af fejl efter en nylig afgiftsomlæggelse. De er dog ikke længere suspenderet, så de skal ifølge Skat bruges i følgende tilfælde (kun A4 med TDI er på listen): SKAT´s Niveaulister er til brug for prisfastsættelse af de køretøjsmodeller der oftest importeres- eller eksporteres, samt enkelte special køretøjer.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2272859

Endeligt, som en lille krølle på sagen, så efter accept af Afgiftsportal prisen, så modtog jeg en faktura, hvor afgiften var reduceret med 21.521 kr., som så til gengæld var angivet som sikkerhedsstillelse. De referrede her til deres forretninsbetingelser, så jeg kunne ikke bestride det, men det er lidt frækt. Ikke så meget overfor mig (min pris er stadig den samme), men specielt overfor Skat, hvor de beregner den ”rette” afgift, og så stopper over 20.000 kr. i egen lomme såfremt de ikke bliver udtaget til kontrol. Bliver de det, har de dette beløb at gøre godt med, og uanset hvad, bliver man som kunde holdt skadesløs.

Det var en lang smøre, håber nogen kan bruge det til noget, jeg ville vælge et par privateselskaber at spørge igen næste gang :)
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"