Underligt adfærd, motorgang

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
tmalm
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/11/2017 10:56

Underligt adfærd, motorgang

Indlæg af tmalm »

Hej, kender nogen af Jer til dette "fænomen",
Min AEB opføre sig underligt ved slip af gas :( når jeg slipper gassen under 2000 rpm bliver den "hængene" og falder kun langsomt ned til tomgang 900 rpm.
Hvis jeg slipper gassen over 2000 rpm. falder den voldsomt hurtigt til tomgang "cutoff" og kan til tider give en ubehagelig kørsel :( tændingssystemet er bygget om med nye tændspoler og ledningsnet, 0,7 m/m elektrode afstand, gasspjæld skiftet, men vil ikke nulstille !!

Mvh. Tom M.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Underligt adfærd, motorgang

Indlæg af Høy »

AEB har et delvist elektrisk spjæld, dvs. det er kun tomgangen, der er elektrisk, mens resten af bevægelsen er med wiretræk.

På siden af spjældet kan du se en blank metalplade, der har samme form som et nøglehul. Denne plade bevæger sig i tomgang, og tappen på pladen tager spjældbladet med, når du træder på pedalen.

Hvis motoren er i stykker, eller der er skidt i mekanismen, bliver spjældet stående åbent, eller det smækker i med et ordentligt brag, hvis du har haft det meget åbent og så slipper speederen. Dvs. så ved den ikke, hvad der skal til for at holde tomgangen, og du kommer til at mærke det.

Prøv at se efter, om plasticgriberen ved metalpladen er defekt. Ellers kan du prøve at kalibrere tomgangsmekanismen ved at afbryde stelkablet fra batteriet (tjek, om du har radiokoden) i en halv times tid, sætte det på igen, sætte tænding på uden at starte, vente 5-10 minutter og så køre en tur.

Potentiometerbanerne kan også være defekte. Du kan eventuelt udlæse måleværdiblokke for spjældvinkel med en tester.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"