Side 1 af 1

Vandpumpe

: 30/08/2017 14:58
af Bjørn T
Min vandpumpe er blevet utæt, lejet er most. Jeg har købt et nyt sæt tandremme og kileremme med div. omløbere, strammerhjul og vandpumpe.

Her kommer min tvivl. Med vandpumpen følger en ultratynd papirpakning, som jeg ikke har den store tiltro til, at den vil holde tæt.
Er det ok, at give den en gang flydende pakning på hver side af pakningen, eller skal jeg stole på at den kan holde tæt? :-k

Den gamle pakning sidder rigtig godt fast på motorblokken og jeg er nervøs for, at få ridset anlægsfladen når den skal skrabes af.
Skal siges, at jeg har fronten i servicestilling, så det er ikke det bedste udsyn jeg har til pakningen.
Kan jeg evt. lade den sidde og give den en gang flydende pakning på ydersiden? :?:

Re: Vandpumpe

: 30/08/2017 15:32
af Klaus200
Jeg ville give den nye pakning en lille smule flydende pakning.

Ville ikke tage den chance at bruge den gamle pakning igen.

På de ting jeg har skiftet på mine motorer hvor der er pakninger af papir/pap har de altid fået en lille smule flydende pakning.

Mvh
Klaus

Re: Vandpumpe

: 30/08/2017 16:46
af Bjørn T
Klaus200 skrev:Jeg ville give den nye pakning en lille smule flydende pakning.

Ville ikke tage den chance at bruge den gamle pakning igen.

På de ting jeg har skiftet på mine motorer hvor der er pakninger af papir/pap har de altid fået en lille smule flydende pakning.

Mvh
Klaus

Skal lige sige, at den gamle pakning sidder overalt godt fast og tæt til på blokken og ser helt frisk ud på ydersiden. Derfor mit spørgsmål.
Billedet er taget via et spejl og det bliver uhyggeligt svært, at rense alle rester af pakningen af.

Pyhh. Det er sgu ikke kun lige en formiddags opgave, at skifte tandrem osv. på sådan en fætter V6 2,5 TDI. =P~

Re: Vandpumpe

: 30/08/2017 17:35
af Høy
Det er en slags vokspapir. Har en lignende pakning på min, og jeg har altid bedt om at få en i metal med en deformerbar vulst... lidt som en toppakning. Det er lidt tilfældigt, hvad man får fra OOOO.

Uanset type er den nye lidt tykkere og skal deformeres af flangen på pumpen, så den gamle er ikke god mere, da den allerede er mast. Blokken er af jern, så du kan bruge en aluspatel eller en kunststof ditto. Smør lidt flydende pakning på hele vejen rundt på motorsiden af pakningen, og brug det som lim, så pakningen bliver hængende af sig selv, mens du sætter pumpen på. Bagefter er det ikke nødvendigt med snask uden på den nye pakning. En stribe på de steder, der er længst fra skruerne, er dog udmærket. Du kan også smøre ydersiden ud imod pumpen ind, hvis du vil.

Brug ikke så meget, at det trykkes ud på begge sider. Bare en smule, som du stryger ud med fingeren. Tjek, at den nye pumpe er helt glat. Ellers kommer du en klat flydende pakning på eventuelle ridser i den.

Tør flangerne af med bremserens eller fortynder, så der ikke kommer glykol imellem pakningen og metalfladerne. Burde ikke gøre forskel, men bedst at være sikker.

\Alex

Re: Vandpumpe

: 30/08/2017 20:32
af Bjørn T
Super. Mange tak for råd af jer begge. (y)
Jeg vil skrabe den gamle pakning af og ellers følge rådet vedr. flydende pakning. :D

Re: Vandpumpe

: 11/09/2017 22:17
af GertH
Hej.
Du er jo sikkert færdig med din vandpumpe, men kan man ikke dreje fronten ud lige som en dør. Jeg har ikke erfaring med de nyere modeller, men på A4 B5 kan man løsne servorør fra køler ramme-løsne slanger fra køler-tage ledninger af venstre lygte-fjerne alle skruer i front på nær yderste højre og svinge front ud som en dør(skal dog understøttes). Så kan man opholde sig mellem front og motor. Det giver nogle helt andre arbejdsbetingelser og man kan se hvad man laver.
Mvh. Gert

Re: Vandpumpe

: 11/09/2017 23:09
af SorenR
GertH skrev:Hej.
Du er jo sikkert færdig med din vandpumpe, men kan man ikke dreje fronten ud lige som en dør. Jeg har ikke erfaring med de nyere modeller, men på A4 B5 kan man løsne servorør fra køler ramme-løsne slanger fra køler-tage ledninger af venstre lygte-fjerne alle skruer i front på nær yderste højre og svinge front ud som en dør(skal dog understøttes). Så kan man opholde sig mellem front og motor. Det giver nogle helt andre arbejdsbetingelser og man kan se hvad man laver.
Mvh. Gert

Tager for lang tid... Der er ikke nok plads...

Billede

Billede

Re: Vandpumpe

: 13/09/2017 18:42
af Bjørn T
Torsdag blev jeg færdig med tandrem og vandpumpeskift. Fredag kørte Birgit et par ture i bilen og den kørte fint. Faktisk oplevede hun, (og jeg) at den havde en lidt blødere motorgang. :D

Lørdag trak jeg campingvognen til høstfest på vores modelflyveplads. Søndag (i ædru tilstand) kørte jeg, igen med campingvognen på slæb, hjemad. Efter ca. 4 km. lyste lampen for manglende kølervæske et kort sekund.
200 m. længere fremme kørte jeg ind til siden for, at tjekke væskestanden. Det var heldigt, for vandet kogte voldsomt og tapløb ned på asfalten.

Så måtte Dansk Autohjælp i arbejde. De transporterende bilen de sidste 12 km. og en god ven kørte campingvognen hjem for mig.

Hjemme blev bilen løftet op og bundskjold afmonteret. Det viste sig, at en slange på oliefyret var skudt af. Fjederspændebåndet sad lidt langt inde på slangen. Måske havde det siddet oven på vulsten på slangestudsen.
Det var noget rigtig ged. Oliefyret er gemt rigtig godt væk. For at komme til det, måtte fronten endnu engang ud i servicestilling, Sprinklerbeholder i venstre forskærm skal afmonteres og venstre intercooler skal også væk, så det var en heldags opperation.

Nu kører Audien igen som smurt. Meget blødere motorgang ved koldstart.
Nye remme og ruller overalt. Olieskift og nye filtre. Ren og frisk kølervæske, så bliver det ikke bedre. :D

Sådan en Audi quattro er rigtig godt bygget. Den har nu kørt 315 t/km uden, nogensinde, at få udskiftet noget som helst i undervognen. :D

Re: Vandpumpe

: 15/09/2017 21:46
af jape
Bjørn T skrev:Sådan en Audi quattro er rigtig godt bygget. Den har nu kørt 315 t/km uden, nogensinde, at få udskiftet noget som helst i undervognen. :D


Min har lige rundet 592 t/km uden at skifte noget på undervognen. ;) Det er en stærk model :)

Re: Vandpumpe

: 17/09/2017 20:26
af Bjørn T
jape skrev:
Bjørn T skrev:Sådan en Audi quattro er rigtig godt bygget. Den har nu kørt 315 t/km uden, nogensinde, at få udskiftet noget som helst i undervognen. :D


Min har lige rundet 592 t/km uden at skifte noget på undervognen. ;) Det er en stærk model :)

(y) :)
Genboens Hundaj skulle ha ny bære og styrekugle i højre side efter 42000 km. :roll:

Re: Vandpumpe

: 17/09/2017 23:39
af GertH
Tager for lang tid... Der er ikke nok plads...

Hmm. Det tager ca 30 min at svinge fronten ud og der er da fint plads med mindre du har hjælpere på. Min lettere fedladne krop (85 kg)kan sagtens komme til.
Ud fra dine billeder vil jeg da mene det er mere omstændigt at afmontere fronten helt.
Mvh. Gert

Re: Vandpumpe

: 18/09/2017 00:32
af SorenR
Måske på en undermotoriseret B5 men lægger du en 2.7L twin turbo V6 så er der knapt plads til at skifte kileremmen med fronten i servicestilling. Ud over aircon køler er der oliekøleren til gearkassen, vandkøler og kølerør til servo... det kan bare ikke strækkes nok ;-)
Der var så også 2 elektriske blæsere plus viscose-blæseren så når motoren kørte var mellemrummet mellem køler og motor svarende til at stikke hænderne i gabet på en haj.

Re: Vandpumpe

: 18/09/2017 22:32
af GertH
Det er ikke for at være påstålig, men hvis du læser mit indlæg, skriver jeg om at svinge fronten ud som en dør. Div aircon osv. sidder i højre side og skal ikke afmonteres. Man skal kun løsne servorør fra kølerramme samt vandslanger og selvf. stik til lys i venstre side. Så kan man være mellem front og motor. (y)

Re: Vandpumpe

: 18/09/2017 23:38
af SorenR
Jeg synes bare det var lige så let at tage den helt af nu jeg var i gang ;-)

Re: Vandpumpe

: 18/09/2017 23:52
af SorenR