ADR vil ikke længere starte når den er varm.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
bikeryamaha
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
Geografisk sted: Frederiksværk

ADR vil ikke længere starte når den er varm.

Indlæg af bikeryamaha »

Frygtelig irriterende.
B5/95 med ADR motor starter perfekt når kold. Når den bliver varm starter den også fint umiddelbart efter stop. Men hvis jeg stiller vognen nogle minutter, så vil den først starte efter mange minutter. Det hjælper at åbne kølerhjelmen, så den kan komme af med varmen igen.

Fejlkoder sagde at drosselklappen var uden for 'limit'. Derfor har jeg anskaffet en anden drosselklappe, og jeg har skiftet luftmassemåler. Vognen starter absolut godt når kold, den kører fint og der ingen motorfejlkoder.

Bag på motoren har jeg fundet et blåt, firkantet stik med to poler. Det sidder ikke monteret nogen steder, men det ser egentlig ikke så beskidt ud som det burde efter alle de km. det har tilbagelagt. Jeg er derfor lidt nervøs for at stikket skal kobles i et eller andet sted, men jeg kan ikke huske at jeg har afmonteret det, og der sidder intet omkring som det passer på. Kølevandsstudsen sidder jo som det eneste bag på toppen, og denne studs har to udtag. Det ene heraf er blændet af. Billedet af stik og bagende af motor er vedhæftet.

Er der nogen af jer der har en idé til hvorfor den ej starter når den er varm?

Mvh
Henrik Skafte
Vedhæftede filer
Blåt stik på bagenden af toppen på ADR-motor
Blåt stik på bagenden af toppen på ADR-motor
DSC_0504.JPG (74.5 KiB) Vist 6423 gange
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: ADR vil ikke længere starte når den er varm.

Indlæg af Høy »

Har du byttet motor eller topstykke på et tidspunkt? ADR skulle så vidt jeg husker have kæde-/knastforstiller. Hvis det her topstykke ikke har det, er der heller ingen tilsvarende tilslutning.

Prøv at fremprovokere en situation, hvor du er sikker på, at den ikke vil starte. Når du har gjort det, trækker du stikket af luftmassemåleren og prøver med det samme igen. Så vidt jeg ved, er der ingen indsugningslufttemperaturmåling ud over den, der sidder i LMM.

Problemet kan også skyldes, at der danner sig bobler i brændstofledningen/skinnen over dyserne. Det kan man normalt kontrollere ved at sætte tænding på nogle gange uden at starte, fordi pumpen kører ca. et sekund, hver gang der kommer tænding på, og den så vil fjerne gasboblerne.

Det er dog ikke alle modeller, der kører med pumpen på den måde.

Det er muligt, at den 4-polede sensor er defekt, uden at der bliver sat en fejl. Den koster kun 120 kroner eller deromkring, så det er ikke slemt at bytte den på mistanken.

Prøv evt. også at give en smule gas (ca. 1/4 eller måske 1/3 speedervandring), når du drejer nøglen i problemsituationen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
bikeryamaha
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: ADR vil ikke længere starte når den er varm.

Indlæg af bikeryamaha »

Problemet er blevet løst....
Skift af temperaturcensor - ingen forbedring
Skift af brændstoftrykregulator - ingen forbedring
Skift af brændstoffilter - ingen forbedring
Skift af benzinpumpe - her var åbenbart fejlen. Ingen fejlkode, men trykket har øjensynligt været for lavt.

Mvh
Henrik Skafte :D
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"