Blow off lyd.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Claus M
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19/05/2017 15:10
Geografisk sted: Sdr. Felding

Blow off lyd.

Indlæg af Claus M »

Hej.
Jeg har for et par uger siden købt mig en A4 b6 1,8t. Jeg syntes ikke jeg vil høre på blow off ventilen, da jeg ikke har behov for at vise alle jeg har turbo på. For det er vel ikke en nødvendighed at der skal komme det halvstore pppffffffiisss når man skifter gear?
Jeg har aldrig arbejdet med turbo før, så har ingen forstand på det. :-k
Hvad skal der til, for at slippe for lyden?
Havde egentligt sagt jeg aldrig kom til at køre Audi, men hvad er det nu de fire ringe i fronten betyder?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Blow off lyd.

Indlæg af SorenR »

Claus M skrev:Hej.
Jeg har for et par uger siden købt mig en A4 b6 1,8t. Jeg syntes ikke jeg vil høre på blow off ventilen, da jeg ikke har behov for at vise alle jeg har turbo på. For det er vel ikke en nødvendighed at der skal komme det halvstore pppffffffiisss når man skifter gear?
Jeg har aldrig arbejdet med turbo før, så har ingen forstand på det. :-k
Hvad skal der til, for at slippe for lyden?

Audi har siden 80'erne brugt en DV (Diverter Valve) som er en recirkulerende ventil - så hvis din motor siger PFFFFftfftttt eller fløjter når du skifter gear, er den enten flækket eller en eller anden skævnakke har monteret en "se mig, jeg kommer her" ventil.

Du skal nok forbi en tuner (eller et værksted) som kan genskabe den originale bestykning med en DV.

HVIS der er monteret en BOV (udlufter til fri luft), sådan en som siger piiiffft/fløøøjt kan der være lavet programmeringsændringer i din ECU/Computer ...

fordi ...

Med den originale DV beregner computeren hvor meget benzin den skal sprøjte ind baseret på luft igennem luftfilteret. Når man slipper speederen vil overskudsluft fra turboen blive pumpet tilbage gennem DV'en og genbrugt i indsugningen da det allerede er beregnet.

Når man monterer en BOV bliver den luft som skulle genbruges udluftet i fri luft og computeren skal derfor genberegne forbruget af benzin.

Det har ikke den store betydning i den daglige bytrafik, primært kun på motorstien i udlandet og på striben ;)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Claus M
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19/05/2017 15:10
Geografisk sted: Sdr. Felding

Re: Blow off lyd.

Indlæg af Claus M »

Mange tak Søren :-)
Havde egentligt sagt jeg aldrig kom til at køre Audi, men hvad er det nu de fire ringe i fronten betyder?
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Blow off lyd.

Indlæg af Blenster »

Hmmm .. den lyd siger min også .. ikke helt så hørt som en blow OFF ventil men højt nok til at jeg kan høre det ved gear skift.. Er det normalt på sådan en motor?
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Blow off lyd.

Indlæg af SorenR »

På min gamle S4 B5 kunne man først høre begge DV'er efter jeg skiftede til et tyndere luftfilter.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"