Side 1 af 1

Audi A4 1,9 TDI AFN/AVG Tandremsskift

: 1/04/2017 08:53
af getton
Hej...

Jeg skal igang med tandremsskift da den har rundet 100000km siden sidste skift... og dertil
jeg har et par tekniske spørgsmål...

på svinghjulet er der normalt et hak (krumtap) hvor den skal stå overfor et andet hak så på gearkassen... (TDC)
men denne her har ingen hak på gearkassen ?? og på svinghjulet er der 2 mærker ?? :-k
en der ligner et omvendt 8 tal...(altså et 8 tal der ligger ned) og 1 til 1,5 cm ved siden af er der et normalt hak i svinghjulet..

Men hvilken skal svinghjulet stilles efter ved ny montering af tandrem ?? :-k

Jeg har gogglet det men der dukker ikke noget på....

MVH Gert :)

Re: Audi A4 1,9 TDI AFN/AVG Tandremsskift

: 1/04/2017 09:29
af Høy

Re: Audi A4 1,9 TDI AFN/AVG Tandremsskift

: 1/04/2017 14:18
af FinnK
Jeg har selv skiftet tandrem på audi A4 1,9 TDI /AFN), for nogle år siden.
Jeg brugte de værktøjer Høy henviser til i sidste eksempel. Hvis du sætter den på mærkerne skal du kunne få det flade stykke værktøj ind bag ved knastaksel og samtidig skal dornen passe i pumpehjul.

Re: Audi A4 1,9 TDI AFN/AVG Tandremsskift

: 2/04/2017 22:55
af getton
Hejsa.... Takker for info... og god side der er nem at overskue hvad der skal stå rigtigt (knast,krumptap o.s.v)....

Men det jeg mente var netop på svinghjulet.... der er der et "hak" men også et omvendt 8 tal der ligger på hovedet...2cm efter hinanden
men det er vel hakket der skal bruges til at stille efter og ikke 8 tallet,,,

Takker for hjælpen....

MvH Gert

Re: Audi A4 1,9 TDI AFN/AVG Tandremsskift

: 3/04/2017 07:49
af Høy
Har du taget remmen af allerede uden at stille den på mærkerne :( ? Hvis den gamle rem sidder rigtigt, må det relevante mærke komme frem i åbningen, når slidsen i knastakslen sidder vandret, så låseværktøjet passer i.

\Alex

Re: Audi A4 1,9 TDI AFN/AVG Tandremsskift

: 3/04/2017 23:06
af getton
Hej...

Nej jeg har ikke afmonteret noget endnu.... og jeg har skiftet remmen for 5 år siden og kan ikke huske hvad jeg gjorde dengang..
men har haft den samme ide at stille den på TDC punktet og så udlede om det er HAK eller "0" ..
har fundet på en side dette .. hvor den skal stå imellem for TDC...

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=324316

men om det er helt rigtigt ved jeg ikke..

men jeg må prøve at hoppe ud i det...

MvH Gert