Side 1 af 1

V6 TDI BDG

: 3/02/2017 20:04
af Targan1983
min motor har svært med og starte om morgnen nå den stater er det som om det kun er nogle at stemplerne der starter. jeg har skiftet gløder rør og det har ikke afhjælpet plus jeg har også fået 100 Ah batteri i. jeg skal dreje nøglen 2 gange også starter den sådan noglelunde men når den er varm så starter den perfekt hver gang

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 19:01
af Bjørn T
Targan1983 skrev:min motor har svært med og starte om morgnen nå den stater er det som om det kun er nogle at stemplerne der starter. jeg har skiftet gløder rør og det har ikke afhjælpet plus jeg har også fået 100 Ah batteri i. jeg skal dreje nøglen 2 gange også starter den sådan noglelunde men når den er varm så starter den perfekt hver gang

Syntes min 2,5 TDI V6 har lidt af det samme problem. Jeg skal holde starteren igang et par sek. længere end når temp. er over 7-8 gr.
Når den er igang kører den fint og med det sædvanlige brændstofforbrug.

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 19:04
af Targan1983
okay men den starter kun på nogle af stemplerne som om den skal knokle sig i gang

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 20:03
af Bjørn T
Targan1983 skrev:okay men den starter kun på nogle af stemplerne som om den skal knokle sig i gang

Min lyder også i sekund eller to som der mangler et par cylindre. Så jeg er lige med på en lytter hvis der skulle falde nogle guldkorn.

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 20:22
af Høy
Prøv at trække stikket på temperatursensoren lige inden for cylinder 1 af (i kørselsretningen til venstre for mellemrummet imellem 1 og 2), inden du starter næste gang. Hvis sensoren ikke er sluttet til, vil jeg tro, at den gløder længere. Hvis det ændrer noget, skal sensoren bare byttes.

\Alex

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 21:34
af Bjørn T
Høy skrev:Prøv at trække stikket på temperatursensoren lige inden for cylinder 1 af (i kørselsretningen til venstre for mellemrummet imellem 1 og 2), inden du starter næste gang. Hvis sensoren ikke er sluttet til, vil jeg tro, at den gløder længere. Hvis det ændrer noget, skal sensoren bare byttes.

\Alex

Hej Alex.
Gælder det også for en oldtimer som min 2,5 TDI?

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 21:54
af Høy
Sensoren sidder kun der på de motorer (4 ledninger, nr. 10 i billedet).

https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/23/8924/35637584/was-ist-was-430242375554688091.jpg

Det værste, der kan ske, er at den så slet ikke vil starte.

Problemet kan være, at sensoren er slidt, så den ikke giver den rigtige temperatur, og bilen ikke gløder tilstrækkeligt eller ikke får den rigtige mængde diesel.

Hvis du tager stikket af (svarer til helt defekt føler), har motorelektronikken typisk en erstatningsværdi, som skal muliggøre en slags nøddrift.

Du skal kun teste det kortvarigt. Kør ikke rundt uden sensoren, da den har 2 kredse og også bruges til noget andet.

Der er også et relæ, som kan være ringe, men så gløder den formodentlig slet ikke.

\Alex

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 23:05
af Bjørn T
Super. mange tak. :)
Jeg prøver med mit tang ampmeter eller med et løst gløderør, om der kommer spænding til rørene og så tager jeg den derfra.

Re: V6 TDI BDG

: 6/02/2017 23:28
af Høy
Du kan ikke udlede ret meget med tangmeteret, kun om den slet ikke gløder.

Hvis bilen er varm, skal den ikke gløde ret meget (eller ret længe). Hvis den er kold, er det noget andet.

Sender føleren forkerte værdier, tror bilen måske, at vandet er 50 grader varmt, og så gløder den ikke så meget, selv om det reelt er 5 grader.

Derfor kan du tvinge den til at gøre et eller andet ved at tage stikket af. Hvis det bliver værre, kan man ikke konkludere noget entydigt, men hvis det bliver bedre, må problemet have noget med føleren at gøre. På ældre benzinere er erstatningsværdien (uden sensor) 20 grader, hvilket kun vil være omkring 15 grader forkert i morgen formiddag.

Det er ikke noget at være bange for. En skruetrækker i låsen på stikket, og stikket er lige til at trække af.

\Alex

Re: V6 TDI BDG

: 7/02/2017 11:21
af Bjørn T
Tak. Jeg følger dit råd. (y)
Jeg troede man kunne udlede noget på strømforbruget - jo mere strøm, jo mere glød.

Re: V6 TDI BDG

: 7/02/2017 12:58
af Høy
Det skulle i så fald være via en variabel modstand eller noget. Virker unødigt kompliceret, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Moderne rør er tilstrækkeligt varme i op til 2-3 minutter, efter at der er slukket for strømmen, så jeg kan forestile mig, at man bare takter dem kortvarigt, når behovet ikke er stort. Det er umuligt at vide, hvor længe der skal til, for at det er nok, når man kun kan måle udefra.

Tangmeteret kan du bruge til at sammenligne dem enkeltvis, hvis du ellers kan komme til de enkelte ledninger. Ellers må du bygge en ledningsadapter og forsyne dem enkeltvis (tyk ledning). Proceduren med sensoren kontrollerer den generelle forglødning, dvs. egentlig kun sensoren.

\Alex

Re: V6 TDI BDG

: 8/02/2017 10:22
af Bjørn T
Så er dit råd afprøvet. Ingen forskel overhovedet. Eneste usædvanligt var, at lampen for gløderør ikke slukkede efter de sædvanlige 6-7 sek.
Jeg skiftede gløderør i starten af 2016 grundet samme fejl, men dengang syntes jeg heller ikke det gjorde den store forskel. :(
Har dog opdaget, at den har skudt pakningen (blokkeringen jeg har indsat) ud af røret til EGR ventilen. Blev sgu noget forskrækket da jeg pillede dækslet af motoren, og så sort sod i den forreste del af motoren. o.O
Det så grangiveligt ud som om der havde være brand i et eller andet.

Re: V6 TDI BDG

: 8/02/2017 11:28
af Høy
Gik lampen slet ikke ud? Du skal naturligvis vente lidt længere med at starte i tilfælde af, at den har brug for lidt mere tid til at blive varm nok, dvs. noget længere end de sædvanlige 6-7 sekunder, da der ellers ikke ville være nogen forbedring uanset hvad. Lampen lyser dog muligvis permanent, fordi kredsløbet er brudt, men det er uden betydning.

Har du mulighed for at finde ud af, om der faktisk glødes? Bare mål omkring batteriets stelbånd, mens din kone sætter tænding på uden at starte. Forbruget skal være ret voldsomt. Jeg vil tro, at de trækker 10-15 ampere hver. Lad den ikke gløde for længe eller for mange gange, da batteriet hurtigt bliver fladt (rørene har som regel en indvendig spole, som bliver varm og øger modstanden, så de ikke bare brænder i stykker). (I øvrigt ret tankevækkende, at nyere rør ifølge NGK kan nå 1300 grader. Det tankevækkende består efter min mening i, at aluminium er flydende ved 680 grader :-k )

Prøv umiddelbart efter start at kontrollere måleværdiblok 14-16. Det skulle være de enkelte cylindres kraftbidrag/udsættere. På den måde kan du se, om det er de samme cylindre, der svigter hele tiden. Hvis det er det, kan du udelukke en masse problemer med pumpen, luft i suppen, nåleslagsgiver osv. Det bør dog være noget med en temperatursensor eller forvarmningen, hvis det går væk med driftsvarm motor.

Tjek også måleværdiblok 1 eller 2 for at se vandtemperaturen, inden du starter. Den skal svare til udetemperaturen, hvis motoren har været slukket hele natten.

\Alex

Re: V6 TDI BDG

: 8/02/2017 15:28
af Bjørn T
Får ikke tid før fredag, men så skal det hele prøves.
Ud over hvad du har beskrevet, har jeg et par løse gløderør, fra sidste skift, jeg kan prøve at sætte et på en af ledningerne.
Jeg skal også have skiftet den pakning den har skudt ud. Falsk luft forbedrer nok ikke måleresultaterne.

Til trådstarter.:
Håber du kan bruge nogle af guldkornene, når jeg nu sådan har spamet din tråd. [-o<