Olieskift på Multitronic

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
CasperStoklund
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15/01/2016 06:39

Olieskift på Multitronic

Indlæg af CasperStoklund »

Øhøj alle audidrivere. ;)

Er der en venlig sjæl der har erfaring med et olieskift på en A4 B8, model 13 med multi.? :)

Casper
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: Olieskift på Multitronic

Indlæg af Mikael Hartmann »

Hvad tænker du på præcist?
Vi hældte samme mængde på, som vi tappede af, ingen problemer
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Olieskift på Multitronic

Indlæg af anse »

CasperStoklund skrev:Øhøj alle audidrivere. ;)

Er der en venlig sjæl der har erfaring med et olieskift på en A4 B8, model 13 med multi.? :)

Casper

Skal skiftes ved 60.000km, -tror det er ca. 7 ltr.
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
CasperStoklund
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15/01/2016 06:39

Re: Olieskift på Multitronic

Indlæg af CasperStoklund »

Tak for svarene, men tænkte mere på om der var en venlig sjæl som evt. vil være behjælpelig med at få det skiftet? :)

Casper.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Olieskift på Multitronic

Indlæg af audi_claus »

Jeg har lige skiftet olie på min tiptronic gearkasse (LandRover D3 med 6 trins ZF 6HP automatgearkasse.
Den var begyndt at hakke i det.
Efter anvisninger på engelske lR hjemmesider lavede jeg en dobbelt-flusch.
Checked oliestand ved varm = 35 - 40 grader gearolie via Hawkeye diagnoseenhed - og der manglede måske 1 liter olie - og det var nok fordi det autoriserede værksted, der 10.000 km tidligere ikke havde fulgt forskrifterne, da gearkassen havde været nede for at give plads til udskiftning af udstødning fra venstre til højre side, da der kun er een turbo på denne V6 diesel.
Standen checkes ved at man åbner påfyldningsstudsen og så skal det lige dryppe ud.
Købte 20 liter Ravenoil og en 5 liter havesprøjte.
Jeg har monteret en gear-oliekøler forrest og øverst, så det var bare at tage en slange af ved den og sætte forlænger på både oliekøler og slangestudsen og holde dem ned i en dunk. Starte motoren (hjælper) og afgøre, hvad der er ind og ud.
Når man lader motoren pumpe gearolien ud i stedet for at lade det dryppe ud af bundkarret, får man også de 3 liter med, der står i konverteren.
Så første omgang - lade den pumpe til den tog luft og så med håndpumpen fylde olie ind igen via oliekøleren - til i alt ca 9 liter var ude og i øvrigt olien så ren ud.
Checke oliestand.
Køre en uges tid og så gøre det igen og i slutningen af skiftet tilsatte jeg 1 tube Dr Tranny antiflutter og så var problemet løst.
Selv om gearkasserne er "smurt for life" så erkender ZF at megen motorvejskørsel nær tophastighed eller tung trailerkørsen nødvendiggør olieskift ved 80.000 km
Vedhæftede filer
IMG_20151122_160046.jpg
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"