Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
CasperStoklund
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15/01/2016 06:39

Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af CasperStoklund »

Er der andre som kører 2.0 TDI 143hk med multitronic, hvor temperaturen på motoren kun blev mellem 60-70 grader (nålen var mellem 50-90 mærket på skalaen) og ude temperaturen var stadig 1-2 grader?
Værkstedet skiftede termostaten og siger, at de kontaktede audi for at forhøre sig, hvor audi siger, at det er helt normalt, at bilen ikke kan holde sig varm når temperaturen er så lav.
Det har jeg som mekaniker og maskinmester utrolig svært ved at forstå, er normalt? Er der andre der har samme erfaring som jeg kan få bekræftet af, at den er god nok bilen ikke bliver varmere nede ved 1-2 graders varme?
thjulstad
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17/07/2008 15:32
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af thjulstad »

CasperStoklund skrev:Er der andre som kører 2.0 TDI 143hk med multitronic, hvor temperaturen på motoren kun blev mellem 60-70 grader (nålen var mellem 50-90 mærket på skalaen) og ude temperaturen var stadig 1-2 grader?
Værkstedet skiftede termostaten og siger, at de kontaktede audi for at forhøre sig, hvor audi siger, at det er helt normalt, at bilen ikke kan holde sig varm når temperaturen er så lav.
Det har jeg som mekaniker og maskinmester utrolig svært ved at forstå, er normalt? Er der andre der har samme erfaring som jeg kan få bekræftet af, at den er god nok bilen ikke bliver varmere nede ved 1-2 graders varme?



Hej Casper,
Jeg har netop fået min A4 143 multitr. 2013.
Den når op på 90 grader. Det har dog været lidt varmere den seneste uge hvor jeg har haft bilen, men da ikke meget varmere.

Noget andet: Jeg har stadig ikke fundet ud af hvornår den bør gå i stå (start/stop automatik). Jeg har ikke oplevet det endnu. Har du?

MVH
Thomas
AUDI A4 AVANT B8.5 143HK MULTITRONIC 2013
SOLGT - AUDI A4 AVANT B6 1,8T 163 HK 2003
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af Bjørn T »

CasperStoklund skrev:Er der andre som kører 2.0 TDI 143hk med multitronic, hvor temperaturen på motoren kun blev mellem 60-70 grader (nålen var mellem 50-90 mærket på skalaen) og ude temperaturen var stadig 1-2 grader?
Værkstedet skiftede termostaten og siger, at de kontaktede audi for at forhøre sig, hvor audi siger, at det er helt normalt, at bilen ikke kan holde sig varm når temperaturen er så lav.
Det har jeg som mekaniker og maskinmester utrolig svært ved at forstå, er normalt? Er der andre der har samme erfaring som jeg kan få bekræftet af, at den er god nok bilen ikke bliver varmere nede ved 1-2 graders varme?

Ved du om bilen har tilskudsvarmer? Hvis, kan den være slået fra.
Moderne dieselmotorer er så energieffektive, at de knap kan holde sig selv varme.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
CasperStoklund
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15/01/2016 06:39

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af CasperStoklund »

Bjørn T skrev:
CasperStoklund skrev:Er der andre som kører 2.0 TDI 143hk med multitronic, hvor temperaturen på motoren kun blev mellem 60-70 grader (nålen var mellem 50-90 mærket på skalaen) og ude temperaturen var stadig 1-2 grader?
Værkstedet skiftede termostaten og siger, at de kontaktede audi for at forhøre sig, hvor audi siger, at det er helt normalt, at bilen ikke kan holde sig varm når temperaturen er så lav.
Det har jeg som mekaniker og maskinmester utrolig svært ved at forstå, er normalt? Er der andre der har samme erfaring som jeg kan få bekræftet af, at den er god nok bilen ikke bliver varmere nede ved 1-2 graders varme?

Ved du om bilen har tilskudsvarmer? Hvis, kan den være slået fra.
Moderne dieselmotorer er så energieffektive, at de knap kan holde sig selv varme.


Hej Bjørn
Det må jeg indrømme, at jeg ikke ved om den har? Værkstedet som lige har skiftet termostaten sagde, at den havde op til 5 ventiler til hvordan vandet skulle løbe foruden en anden slags termostat.

Hvor kan man evt. tjekke det eller hvordan?
CasperStoklund
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15/01/2016 06:39

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af CasperStoklund »

thjulstad skrev:
CasperStoklund skrev:Er der andre som kører 2.0 TDI 143hk med multitronic, hvor temperaturen på motoren kun blev mellem 60-70 grader (nålen var mellem 50-90 mærket på skalaen) og ude temperaturen var stadig 1-2 grader?
Værkstedet skiftede termostaten og siger, at de kontaktede audi for at forhøre sig, hvor audi siger, at det er helt normalt, at bilen ikke kan holde sig varm når temperaturen er så lav.
Det har jeg som mekaniker og maskinmester utrolig svært ved at forstå, er normalt? Er der andre der har samme erfaring som jeg kan få bekræftet af, at den er god nok bilen ikke bliver varmere nede ved 1-2 graders varme?



Hej Casper,
Jeg har netop fået min A4 143 multitr. 2013.
Den når op på 90 grader. Det har dog været lidt varmere den seneste uge hvor jeg har haft bilen, men da ikke meget varmere.

Noget andet: Jeg har stadig ikke fundet ud af hvornår den bør gå i stå (start/stop automatik). Jeg har ikke oplevet det endnu. Har du?

MVH
Thomas


Hej Thomas

I dag når ude temperaturen er omkring 9 grader, kan den godt blive driftvarm (90grader) ved landevej og motorvej, men bykørsel kommer den ekstremt langsomt op.
Hvordan er dit køremønster hvis jeg må spørge?
thjulstad
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17/07/2008 15:32
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af thjulstad »

Nu er det ikke alt for meget jeg har fået kørt i den, men det går også noget langsom ved bykørsel for mig.
Men jeg mener da at den bliver de 90 grader over tid. Jeg vil da lige holde øje med det hen over weekenden.

Jeg ved ikke hvad tilskudsvarmeren er, men min har oliefyr. Jeg mener ikke at denne kører medmindre man tænder den under kørsel.

/Thomas
AUDI A4 AVANT B8.5 143HK MULTITRONIC 2013
SOLGT - AUDI A4 AVANT B6 1,8T 163 HK 2003
PR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: 22/09/2004 21:36

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af PR »

Du kan finde tilskudsvarmeren i bilens menu. Har selv haft en A4 magens til jeres og den blev varm uden problemer.
Min A6 177hk Multi havde dog store problemer med at holde motoren varm.

Mener i øvrigt ikke at en 143hk Multi har start/stop.

Havde det i min A6 og har det også i min nye A4 allroad og synes faktisk tit det er irriterende.

Peter
Hilsen PR

__________________

2012 - A6 Avant 2.0 TDI 177 HK Multitronic 4G
2000 - A4 Limo 1.6 101 HK B5
thjulstad
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17/07/2008 15:32
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af thjulstad »

PR skrev:Du kan finde tilskudsvarmeren i bilens menu. Har selv haft en A4 magens til jeres og den blev varm uden problemer.
Min A6 177hk Multi havde dog store problemer med at holde motoren varm.

Mener i øvrigt ikke at en 143hk Multi har start/stop.

Havde det i min A6 og har det også i min nye A4 allroad og synes faktisk tit det er irriterende.

Peter


Hej Peter,

Min har knappen for auto Start/stop, og den viser også symbolet i displayet, dog med streg over når jeg holder stille, så mon ikke den har det..
AUDI A4 AVANT B8.5 143HK MULTITRONIC 2013
SOLGT - AUDI A4 AVANT B6 1,8T 163 HK 2003
Brugeravatar
Rene_Chr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31/03/2015 11:05
Geografisk sted: Horsens

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af Rene_Chr »

Jeg har en 2.0 TDI 120 årgang 2010, jeg bemærkede for leden da temperaturen var ca. -12grader nåede motoren ikke over ~70grader selv efter 45min kørsel, normalt rammer de hurtigt ~90grader

ang. start stop så sæt bilen i fri gear, slip kobling (se evt i manual for start/stop procedure :) ). så skulle motoren gerne slukke hvis alle forudsætning er opfyldt (jeg har ikke helt fundet ud af disse endnu, da jeg nogen gang forventer motoren slukker uden der sker noget og andre gange når jeg holder bliver jeg overrasket over den slukker)
A4 Avant 2.0TDI, 2010
CasperStoklund
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15/01/2016 06:39

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af CasperStoklund »

PR skrev:Du kan finde tilskudsvarmeren i bilens menu. Har selv haft en A4 magens til jeres og den blev varm uden problemer.
Min A6 177hk Multi havde dog store problemer med at holde motoren varm.

Mener i øvrigt ikke at en 143hk Multi har start/stop.

Havde det i min A6 og har det også i min nye A4 allroad og synes faktisk tit det er irriterende.

Peter


Hej peter

Tak for dit input, ville i morgen prøve at kigge bilens menu i MMI'en igennem for at se om jeg kan finde noget med noget tilskudsvarme.

Casper.
PR
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 102
Tilmeldt: 22/09/2004 21:36

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af PR »

Start/stop i kombination med aut. gear er ganske enkelt at når man holder stille med foden på bremsen slukker den.

Du har ret, at hvis den viser det i display, har bilen det helt sikkert. Jeg ved at flere forsøger at slippe for det ved kodning. På nogen modeller skal man købe en lille dongle som indlæser en software der vender processen. Det betyder at efter kodning skal start/stop slås til hver gang bilen startes.

En anden mulighed for hvorfor start/stop ikke aktiveres kan skyldes for lav spænding på batteriet.

Peter
Hilsen PR

__________________

2012 - A6 Avant 2.0 TDI 177 HK Multitronic 4G
2000 - A4 Limo 1.6 101 HK B5
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Lav temperatur på 2.0 TDI 143 motor årg. 13

Indlæg af Poe »

PR skrev:Start/stop i kombination med aut. gear er ganske enkelt at når man holder stille med foden på bremsen slukker den.

Du har ret, at hvis den viser det i display, har bilen det helt sikkert. Jeg ved at flere forsøger at slippe for det ved kodning. På nogen modeller skal man købe en lille dongle som indlæser en software der vender processen. Det betyder at efter kodning skal start/stop slås til hver gang bilen startes.

En anden mulighed for hvorfor start/stop ikke aktiveres kan skyldes for lav spænding på batteriet.

Peter


Start-stop-systemet kræver jo du spare strøm op ved grøn kørsel ;) +( Rekuperation

Ved at hæve generatorens spænding omdannes bevægelsesenergien i en påløbs- eller opbremsningsfase til anvendelig elektrisk energi. Ved hjælp af denne genindvinding af bremseenergi aflastes generatoren under en efterfølgende acceleration – og du kan spare op til 3 % brændstof.
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"