Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
kak
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/12/2015 11:15

Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af kak »

Jeg har for nylig købt en A4 Avant 2,0 Multitr. 177hk. Den er fra 2012, men den faceliftede 2013 model. Min første Audi, og tænker allerede, at det ikke bliver den sidste :)

Den er angivet til at køre 20,4 km/l, og jeg har naturligvis ingen illusion om, at det er noget der holder. Meeeeeen jeg synes dog den ligger noget under det, og under hvad jeg havde forventet. Den ligger på 12 - 13 km/l, og det er selvom jeg kører pænt, og ikke lader foden være for tung på speederen.

Den har en af de motorer, der har den berygtede snyde-software, men så vidt jeg har læst, kommer opdateringen ikke til at ændre på ydeevne eller forbrug. Jeg synes selv den går lidt højt op i omdrejninger, før den skifter gear, især ved bykørsel.

Er der nogen, der har erfaring med forbruget på denne model, og om der er noget jeg bør gøre / få checket?
Brugeravatar
brs
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 14/04/2008 21:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af brs »

Hmm, det undrer mig umiddebart at du skriver den kommer langt op i omdrejninger inden den skifter gear. Kører du i Sport? Multitronic gearkassen skal ikke skifte gear i Drive.
Mvh. Brian Schmidt

Touran HighLine 2020 - Erstattes snart af Mercedes-Benz Benz EQB 350
Audi A3 e-tron 2018 - Læder, Panorama, matrix lygter oma.

Touran Van 2013 2.0 TDI
UP! High 2019
Touran Highline 2017 - LED
Polo Highline 2017 - LED - Digital Cockpit
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra 2016 med Xenon - Lyspakke - Assistenpakke - Parkassist oma.
Volkswagen Multivan 2.5 TDI Highline 2008
Tidligere:Audi A6 Avant 2.4 (BDW) Multitr 2007
Tidligere: Audi A3 Sportback 1.6 TDI 2010 med Xenon Plus
kak
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/12/2015 11:15

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af kak »

Hmmmmm, der er jeg lidt svar skyldig..... Umiddelbart mener jeg ikke, jeg har set en indstilling til om jeg kører i sport eller andet, men jeg kan da godt have overset det.

Langt op er nu også relativt, men jeg kan på kørecomputeren jo se, hvad den bruger aktuelt, og ved omkring 1000 omdrejninger lyder motoren rolig, og forbruget er lavt. Men en lille ændring i fartern gør, at omdrejningerne kommer op mellem 1500 og 2000, og hvis det var med manuelt gear, ville jeg ud fra lyden helt klar have skiftet gear tidligere. Samtidig kan jeg se på computeren, at forbruget bliver meget højt ved de omdrejninger.

Det skal lige siges, at de 12-13 km/l er beregnet ud fra det faktiske forbrug, og ikke hvad computeren fortæller mig.
CasperStoklund
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 25
Tilmeldt: 15/01/2016 06:39

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af CasperStoklund »

kak skrev:Hmmmmm, der er jeg lidt svar skyldig..... Umiddelbart mener jeg ikke, jeg har set en indstilling til om jeg kører i sport eller andet, men jeg kan da godt have overset det.

Langt op er nu også relativt, men jeg kan på kørecomputeren jo se, hvad den bruger aktuelt, og ved omkring 1000 omdrejninger lyder motoren rolig, og forbruget er lavt. Men en lille ændring i fartern gør, at omdrejningerne kommer op mellem 1500 og 2000, og hvis det var med manuelt gear, ville jeg ud fra lyden helt klar have skiftet gear tidligere. Samtidig kan jeg se på computeren, at forbruget bliver meget højt ved de omdrejninger.

Det skal lige siges, at de 12-13 km/l er beregnet ud fra det faktiske forbrug, og ikke hvad computeren fortæller mig.


Altså min er også ret hysterisk med nedgearing fx. på motorvej, der kan den sagtens gå fra 1700 til 2-2700 ved bare at aktiver fartpiloten efter en nedbremsning.
Det lyder umudelbart til, at du har sat "gearskiftet" i sport istedet for Drive?
kak
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/12/2015 11:15

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af kak »

Jeg går ud fra, at det er "D/S" indstillingen du mener? Hvis jeg ikke har misforstået det, så står den på "D", og skal skubbes over til højre, for at stå på "S". Men i "S" skal jeg jo selv skifte gear, så jeg ville jo med det samme opdage, hvis det var tilfældet.

Eller har jeg helt misforstået hvordan jeg sætter den i sport?
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af anse »

kak skrev:Jeg går ud fra, at det er "D/S" indstillingen du mener? Hvis jeg ikke har misforstået det, så står den på "D", og skal skubbes over til højre, for at stå på "S". Men i "S" skal jeg jo selv skifte gear, så jeg ville jo med det samme opdage, hvis det var tilfældet.

Eller har jeg helt misforstået hvordan jeg sætter den i sport?

For at fremme forståelsen af mulighederne, -prøv lige at tage et billede af skiftekonsollen.
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
kak
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/12/2015 11:15

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af kak »

Det er et billede her...
Billede
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af anse »

kak skrev:Det er et billede her...
Billede

Hvad sker der når du sætter den i pil-nederst ?
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
kak
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/12/2015 11:15

Re: Forbrug på en Avant 2,0 Multitr.

Indlæg af kak »

Hvis jeg aktivere den nederste pil, så kan jeg se i displayet at jeg kan skifte mellem "D" og "S", så det er jo nok drive eller sport. Den havde jeg ikke lige opdaget, og "S" skal da helt sikkert testes!! :-D

Men jeg er ret sikker på, at jeg ikke generelt har den i "S". Har bemærket at der står "D" i displayet, så det kan måske være sket en enkelt gang imellem, men ikke generelt, og jeg ca. har samme forbrug hver gang.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"