Motorhaveri

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Motorhaveri

Indlæg af KimC »

Havde desværre en kedelig oplevelse lørdag aften på motorvejen. Vi luller afsted med 125 km (må køre 130), pludselig sætter motoren ud. Jeg kobler ud og ruller ind i nødsporet. Ud og åbne motorrummet og der lugter meget varmt og motoren "knirker", kan se at et dæksel foran har skubbet sig. Har så lige fået dommen fra mekanikeren i dag: man formoder at nogle smørekanaler/oliekanaler foran på knasten har været tilstoppet så den har sat sig fast med følgende resultat :
20150622_080635.jpg
;(
Det er godt nok voldsomme kræfter, der har været på spil når sådan en aksel skal knækkes. Tandremmen er selvfølgelig knækket og mekanikeren mener ikke det kan betale sig at skille motoren ad for at se yderligere skader.
Motoren har kun gået ca. 206.000 km.

Har fået tilbud på to motorer:
Motor 1. 250000 km. Fra 1996. 6500 kr
Tandremssæt, vandpumpe filtre olie 4217 kr.
Arbejdsløn 6750 kr
Ialt inkl. moms 21833 kr.


Motor 2. 203000 km fra 1994 8500 kr
Dele som til motor 1 4217 kr
Arbejdsløn 6750 kr.
Ialt inkl moms 24333 kr
På denne er der dokumenteret kilometergaranti.

Spørgsmålet er om det overhovedet kan betale sig at lægge en anden motor i. Jeg har desværre for 14 dage siden fået sat ny kobling m.m. i for godt 6000,-. Det er jo en gammel bil som nok ikke indbringer meget mere end 20.000,- ved en god byttehandel. Jeg vil jo stå med en bil som der lige er ofret godt 28.000 på, men skal selvfølgelig ikke køre længe før de er tjent hjem, kontra at have købt en ny, som til gengæld vil være billigere i grøn afgift, forsikring og køre dobbelt så meget op literen.

Hvis der skal en ny motor i hvilken ville i så vælge?

Håber meget på gode råd og vejledning da jeg er noget rystet. :shock:
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorhaveri

Indlæg af Høy »

Tænk på, at der ikke er nogen lejer, men bare selve overfaldene med indstøbte/-borede oliekanaler. Det der kan også være et resultat af, at det forreste overfald (evt. flere) er skruet for hårdt fast, eller at olietrykket har været for lavt. Hvis der over nogen tid ikke kommer tilstrækkelige mængder olie omkring akslen, bliver materialet meget varmt. Først slides der aluminium af topstykket. Det afslidte materiale klumper sammen og binder, hvorefter det hele bliver endnu varmere og endnu værre, fordi materialet lukker helt for olien. Til sidst "skørhærdes" knastakslen af varmen. Hvis du havde opdaget det og stoppet motoren, ville du til sidst kunne have knækket hjulet af med hånden eller ved et let slag med en hammer... eller starteren havde rykket den over ved næste start. Det ser ud til, at den er knækket midt inde under overfaldet, og alt det grå gams er sandsynligvis fintmalet alu.

Jeg har på en racerbil oplevet, at krumtappen flækkede på langs (formodentlig også pga. manglende smøring). Motoren gik bare lidt ujævnt, fordi det hele var forvredet lidt, men den faldt først fra hinanden, da lejeoverfaldene og plejlstængerne kom af. Bilen havde faktisk fungeret med det, fordi den ikke var knækket lige over.

Hvis du tager derhen, gider du så ikke prøve at skrue lejeoverfaldene af og fjerne knastakslen og fotografere bukkene nedenunder knastakslen?

Jeg ville tage den sidste motor... brugsværdien er stadig i top, så det kan formodentlig lige netop betale sig. For prisen på reparationen får du jo næppe en brugbar bil.

Hvis der er andre større svagheder, som snart skal ordnes, kan det nok ikke gå.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Motorhavari

Indlæg af KimC »

Hej Alex

Tak for svaret, kan ikke tro det er overfaldene, som er spændt for stramt. De har ikke været rørt i de 9 år jeg har haft bilen. Hvad kan være grunden til at olietrykket pludselig skulle være for lavt?
Har i øvrigt kørt med Castrol Edge 0-40 olie med skift af olie og filter for hver 10.000 km.

Forstøveren til klima anlæg er også gået. Har et gammelt indlæg om dette. blev dengang i tvivl om hvor lang tid det egentlig ville tage at skifte den. så det blev ikke til noget. Har du nogen ide om det?

Er priserne på motorerne rimelige eller er der nogen som har nogen forslag?
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorhaveri

Indlæg af Høy »

Billige er de ikke, men heller ikke voldsomt dyre... http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-C4-2-8-V6-motor-ohne-getriebe-KM-178-000-/121673534593?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item1c544ecc81

Oliepumpen kan blive træt med tiden, men det burde komme til udtryk ved klaprelyde fra løftere og lignende, inden det bliver problematisk. Andre ting kan have flyttet sig (et krumtapleje, f.eks.), så olien undviger der. Knastakslerne er længst væk fra pumpen og dermed hurtigt ramt af problemer med olietrykket.

Fordamperen koster et sted imellem 70 og 100 EUR, og det burde være en smal sag at sætte den i, når motoren er ude.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Motorhavari

Indlæg af KimC »

Endnu engang tak . Det ville jo så være oplagt at få skiftet forstøveren samtidig, hvis vi vælger at skifte motoren.
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Motorhaveri

Indlæg af SteenTP »

Det kan være du skal købe min i stedet hvis jeg finder en anden :D
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Motorhaveri

Indlæg af mojo »

eller min :)
så får du en a6 2.8 30v med 193 hk og 10kml med quattro
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Motorhaveri

Indlæg af KimC »

Høy skrev:Billige er de ikke, men heller ikke voldsomt dyre... http://www.ebay.de/itm/Audi-A6-C4-2-8-V6-motor-ohne-getriebe-KM-178-000-/121673534593?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item1c544ecc81

Oliepumpen kan blive træt med tiden, men det burde komme til udtryk ved klaprelyde fra løftere og lignende, inden det bliver problematisk. Andre ting kan have flyttet sig (et krumtapleje, f.eks.), så olien undviger der. Knastakslerne er længst væk fra pumpen og dermed hurtigt ramt af problemer med olietrykket.

Fordamperen koster et sted imellem 70 og 100 EUR, og det burde være en smal sag at sætte den i, når motoren er ude.

\Alex


Jeg havde det indtryk at fordamperen sad inde bag instrumentbrættet, men du skriver at det burde være en smal sag at sætte den i, når motoren er ude :?
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorhaveri

Indlæg af Høy »

Jeg er ret sikker på, at man kan se toppen af den i vandkassen foran passageren, men jeg har ikke byggeplanerne til din bil - jeg har kun kigget på en V8'er, hvor renden under forruden var væk, og det ser meget nemt ud. Spiller egentlig ingen rolle, om motoren er ude eller ej.

Billede

Taber den gassen?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Motorhaveri

Indlæg af KimC »

Hvis du med gassen, mener væsken på anlægget så ja. Det er konstateret ved hjælp af sporingsvæsken, og dengang fik jeg det indtryk at fordamperen sad indvendig. Laver lige et nyt indlæg her for at høre om der er nogen som ved det.
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorhaveri

Indlæg af Høy »

Undskyld, jeg ser netop i din signatur og i toppen af tråden, at det er en A4, du har, og ikke en A6. På A6 C4 sidder den tilgængelig udefra.

På A4 er det lidt mere kompliceret, og instrumentbrættet skal ud, fordi klimakassen sidder bag torpedovæggen. Hvis man arbejder lidt struktureret og tager billeder af skruerne, inden man fjerner dem, er det heller ikke så vildt.

Du kan downloade en komplet vejledning her... http://www.a4-freunde.com/forum/showthread.php?49793-8D-B5-Anleitung-Verdampfer-W%E4rmetauscher-der-Klimaanlage-ersetzen

Du skal bruge winrar for at pakke den op, og hvis du vælger linket med "html" i filnavnet, kan du bagefter lukke den op i browseren.

Ved bøvl med filerne kan du sende mig en PM med din e-mail-adresse, så kan jeg sende dig den udpakkede vejledning.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Motorhaveri

Indlæg af KimC »

Lige lidt billeder fra værkstedet
Vedhæftede filer
DSCN5288.JPG
DSCN5285.JPG
DSCN5284.JPG
DSCN5282.JPG
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Motorhaveri

Indlæg af KimC »

Og lidt flere :( bliver det nogensinde til bil igen :cry:
Vedhæftede filer
DSCN5308.JPG
DSCN5305.JPG
DSCN5304.JPG
DSCN5303.JPG
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motorhaveri

Indlæg af Høy »

Når man har plads, lift og kran, er det faktisk ikke slemt. Jeg har selv prøvet at stå med gearkassen på skulderen sammen med en makker. Ikke skide sjovt, indtil man har fået de første skruer sat i.

Bilen ser da ud til at være i topform ellers (y) .

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"