1,6. Periodiske fejl.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
audiletanten
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2/05/2015 16:14

1,6. Periodiske fejl.

Indlæg af audiletanten »

Hej.
Jeg er en efterhånden hårdt prøvet kammerat af en ejer af en A4 med 1,6 AHL motor.
Den lider af udsættere og tøven ved gasgivning, begge dele periodiske skavanker.
Vi har haft en VAG tester på, og fejlene er blevet rettet, knastsensor, luftmassemåler og lambdasonde.
Fejlene vender tilbage på testeren........
Udover de dele, er der skiftet tændrør, kabler, div. filtre osv.
Når den kører fejlfrit er eneste anke, at den er længe om at falde ned i omdrejninger ved gearskift. Men om det er en del af motorstyringens måde at fungere på, ved jeg ikke. Kender ikke til Audier :oops:
Er der nogle indlysende svagheder, man plejer at gå til?
Ved delvis varm motor, har den haft tomgang på 1500 for en kort stund.
Udover det fungerer den bil jo glimrende (y)
mvh. Carsten.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 1,6. Periodiske fejl.

Indlæg af Høy »

Billede (copyright: KFZ-Ersatzteile Schuster)

Gasspjældet har, trods kabeltrækket, et lille elektrisk bevægelsesområde til indstilling af tomgangen. Hvis potentiometeret bliver slidt, eller der er bæ i spjældet, kan denne bevægelighed blive hæmmet, så tomgangen opfører sig mærkeligt eller bliver højt oppe. Den nøglehul-formede metalflap til højre er medbringeren til wiretrækket. Afstanden mellem de to plasticstop er dens bevægelighed til regulering af tomgangen.

Desuden kan "potentiometeret" til måling af vinklen være ude af synkronisering, hvis spjældet binder i slagger/forbrændingsrester. Gearingen er så kraftig, at det hele bare springer over eller flår tænder af et af tandjulene. Spjældet kan også stå skævt, hvis en eller anden har skubbet til spjældbladet med fingrene.

Rengør spjældet og kalibrer det (afbryd stelledningen fra batteriet, og drik en kop kaffe), men sørg for at have koden til radioen. Rør ikke ved spjældet med tændingen slået til. Det har enorm kraft. Den elektriske åbning er ikke ret stor, så du kan næppe få fingrene igennem, men pas alligevel på.

Her er noget lignende fra en Ford. Spjældet i videoen er helt elektrisk, men princippet er det samme (hop frem til 8:50). Det bør i første omgang ikke være nødvendigt at skille gearingen ad, men hvis du gør det, og et af tandhjulene er strippet, skal du naturligvis bruge et nyt. Vær opmærksom på, at du ikke kan aflevere det gamle som ombytning, hvis du har haft det pillet fra hinanden.



\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
audiletanten
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2/05/2015 16:14

Re: 1,6. Periodiske fejl.

Indlæg af audiletanten »

Meget informativt (y) Tak for det.
Jeg går videre.........
Carsten.
audiletanten
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2/05/2015 16:14

Re: 1,6. Periodiske fejl.

Indlæg af audiletanten »

Lidt opdatering:
Gasspjældshus renset og impedanser målt, plus den indbyggede kontakt tjekket.
Tandhjulene pæne og hele.
Den lokale mekaniker målte fejl, krumptapsensor skiftet.
Ingen forskel :shock:
Carsten.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 1,6. Periodiske fejl.

Indlæg af Høy »

Så er hele nummerplademellemstykket jo så at sige skiftet :-k

Hvad med vakuumlækage eller slidt batteri? Se også efter stelforbindelserne på/til motoren. Hvis motorophængene efterhånden er blevet lidt budding-agtige, trækker motoren muligvis i ledningerne under forskellige driftsbetingelser.

Du kan også prøve at trække stikket til lambdasonden af. Hvis der er problemer med tændingen, og sonden forsøger at udligne det, fordi den måler uforbrændt benzin, kan der ske meget mystiske ting. Kør ikke for længe uden strøm på sonden, da den kan sode til. Tændspoler og sluttrin er almindelige problemer, men styreenheden skulle egentlig opdage det.

Vandtemperatursensoren kan være dårlig, uden at det opdages. Den diagnosticeres kun, hvis den er elektrisk defekt.

Jeg har hørt om en fuskmetode til kontrol af benzinfilteret. Hvis du trækker vakuumslangen af benzintrykregulatoren og blokerer slangen, og bilen derefter kører bedre, skulle det være et tegn på stoppet benzinfilter. Jeg har aldrig prøvet det, og det virker formodentlig kun på en sugemotor.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
audiletanten
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2/05/2015 16:14

Re: 1,6. Periodiske fejl.

Indlæg af audiletanten »

Undskyld den sene respons. Jeg hænger lidt i bremsen :x
Audien har kørt i nu fjorten dage, hakket svagt kortvarigt en enkelt gang.
Ellers fungerer den som den skal.
Stadig har den lidt svært ved at falde i omdrejningerne ved gearskift.
Og tak for bunken af nye tips og råd (y)
Der bliver lidt mere at gennemgå, når og hvis den for alvor gør knuder...
Tak igen.
Carsten.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"