mærkelig tomgang

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
allannymann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21/06/2014 12:53
Geografisk sted: fyn

mærkelig tomgang

Indlæg af allannymann »

Hej alle. Har lidt brug for hjælp. Har en audi b5 1.8t fra 97. når jeg slipper gassen er motoren lige ved at gå ud i en 10-20 sek. Hvor efter den stiger og falder til ro igen. Er gået helt ud 2 gange. Nogen der har nogen ide til hvad det sker?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af Høy »

Gasspjældet er sandsynligvis defekt eller skal kalibreres/renses. Selv om du evt. har spjæld med wiretræk, er tomgangen elektrisk med enten en lille vandring på spjældet eller to koniske gummipropper, der forskydes og lukker luft uden om spjældet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Nicolaisen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 290
Tilmeldt: 21/03/2013 21:26

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af Nicolaisen »

Som Høy er inde på, det lyder som noget gasspjæld. Jeg kan udlæse fejl for dig, hvis det er.
allannymann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21/06/2014 12:53
Geografisk sted: fyn

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af allannymann »

tak for super hurtigt svar. Okay. Må jeg kigge på. For selv vag kabel en af dagen. Men en hjælpene hånd til at sætte mig lidt ind i det ville være rart.
Har lige skiftet min "bow" ud med en anden. Og det er efter det at den er begyndt på det. Og kan ikke skifte tilbage da den anden er i stykker.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af SorenR »

allannymann skrev:tak for super hurtigt svar. Okay. Må jeg kigge på. For selv vag kabel en af dagen. Men en hjælpene hånd til at sætte mig lidt ind i det ville være rart.
Har lige skiftet min "bow" ud med en anden. Og det er efter det at den er begyndt på det. Og kan ikke skifte tilbage da den anden er i stykker.

Det er forhåbentlig en DV og ikke en BOV.
Hvis du har sat en BOV på i stedet (sådan en der siger "pffft" "pffft") så har du selv bedt om det. ECU'en er ikke kodet til at håndtere en BOV.

BOV = Blow Off Valve = Lukker indregner gasblanding ud i fri luft = mager blanding.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
allannymann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21/06/2014 12:53
Geografisk sted: fyn

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af allannymann »

Er ikke helt sikker på hvad den hedder. Men det skulle være en som passer på moteren. Den lyder ikke som sådan noget fast and fuorius noget. Og den er monteret på de 3 gamle slanger. Det er en FORGE ved ikke hvad model. Ligner den på billedet
Vedhæftede filer
Forge
Forge
FMDVSPLTR-POLISHED-2.jpg (48.07 KiB) Vist 9274 gange
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af SorenR »

Sæt en 06A 145 710 N på... 112% bedre end så meget andet "dyrt" isenkram ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
allannymann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21/06/2014 12:53
Geografisk sted: fyn

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af allannymann »

Ja. Men nu har jeg jo ikke lyst til at skulle ud og købe en til. Vil jo gerne havde den her til at virke. Hvis det altså er dens skyld at motor driller.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af Høy »

Prøv at skrue blændproppen i i stedet for tragten, så den ikke blæser luft ud, men sender det hele ind i recirkulationen. Så burde problemet være væk.

http://www.forgemotorsport.com/media/USASPLTR.pdf

Du kan godt regne med, at når du får problemer efter den slags modifikationer, har problemet noget med modifikationen at gøre.

Vær desuden opmærksom på, at den her ventil skal vende omvendt i forhold til den originale, dvs, ladetryksslangen skal forbindes med bunden af ventilen, dvs. modsat den tynde nippel, mens siderøret er returrøret til snablen foran turboladeren.

Du kan også prøve at skrue fjedermodholdet mere indad, for ventilen bliver muligvis holdt åben i tomgang, hvis fjederen er for blød, og så suger bilen falsk luft ind via udblæsningsporten bag tragten.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
allannymann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21/06/2014 12:53
Geografisk sted: fyn

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af allannymann »

Okay har nu fundet ud af at min nye DV havde været brugt som BOV så der var byttet rundt på tragt og siderør. Har fået den sat rigtigt i.
Men det hjalp ikke. Kunne så høre at det gav en suse lyd over fra der hvor man kan give gas.Gætter på at det er gasspjælet. Gav den nogen dask og nu køre den igen.

Til Nicolaisen. Kunne du måske havde lyst til at hjælpe med noget vag com på et tidspunkt. Har nogen fejl jeg godt kunne tænke mig at få styr på. Og så skal mit intrument bord kodes til min bil da det ikke viser rigtigt omdrejnings tal
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af SorenR »

allannymann skrev:Kunne så høre at det gav en suse lyd over fra der hvor man kan give gas.Gætter på at det er gasspjælet. Gav den nogen dask og nu køre den igen.

:shock: :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: mærkelig tomgang

Indlæg af Gio »

SorenR skrev:
allannymann skrev:Kunne så høre at det gav en suse lyd over fra der hvor man kan give gas.Gætter på at det er gasspjælet. Gav den nogen dask og nu køre den igen.

:shock: :-k
VMF-justering er universel :mrgreen: (y)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"