Hej alle
Har fornylig erhvervet en A4, 1.6 (ALZ) 2005 med godt 100K på klokken. Den forbruger knap 1L olie på 3000km. Det er i den høje ende tror jeg.
Jeg syntes ikke der er nogen røgudvikling under strart/kørsel/accelleration, tændrørerer er pænt lyse (ikke tilsodet). Bilen drypper ikke, motoren er ren.
Er der nogle på forumet der har en B6-B7 med samme motor der kan oplyse hvad deres olieforbrug er?
Hvor meget er et "normalt" olieforbrug på denne motor?
Hvad er konsekvensen af blot at "efterfylde"? (tilkokset ventiler, katalysator etc.?)
Nogen bud på hvor olien siver ind (paraplyer, skraberinge...)
Via andre artikler på forumet har jeg forstået at nogle 2L motoren har problemer med olieforbruget. Det er underligt. Der er så mange ting der er svære at lave, turbo, ESP, Multitronic etc. Men at lave en motor der ikke drikker olie troede jeg (naivt) var et problem de fleste, selv mindre prestigefulde, fabrikanter fik løst for flere årtier siden.
v.h.
Henrik
Olieforbrug A4, 1.6
Re: Olieforbrug A4, 1.6
hvilken viskositet har motorolien?
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Olieforbrug A4, 1.6
FinnK skrev:hvilken viskositet har motorolien?
Det er 5W-30. (jf. servicebogen). Hælder man en lidt tykkere "grød" på, vil det nok hjælpe lidt. feks. 0W-40, eller sirup 50W...
Re: Olieforbrug A4, 1.6
0w/40 er jo endnu tyndere .Men du kan prøve med en 5w/40.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv
Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Re: Olieforbrug A4, 1.6
0w/40 er jo endnu tyndere
40 er tykkere end 30 ved driftstemperatur, så det er den rigtige vej at gå.
0 i forhold til 5 betyder, at olien er tyndere ved koldstart.
Mig bekendt er den "bredeste" en 10W60 fra Castrol.
Jeg bruger f.eks. Mobil 5W50 i de to gamle. Den vil teoretisk være lige så tynd som 5W30, når motoren startes, men give omkring 0,3 bar mere olietryk ved driftsvarm motor. Den interne modstand i motoren stiger en smule med tykkere olie, så intet er gratis
Godt nytår!
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Olieforbrug A4, 1.6
Høy skrev:0w/40 er jo endnu tyndere
Jeg bruger f.eks. Mobil 5W50 i de to gamle. Den vil teoretisk være lige så tynd som 5W30, når motoren startes, men give omkring 0,3 bar mere olietryk ved driftsvarm motor. Den interne modstand i motoren stiger en smule med tykkere olie, så intet er gratis
\Alex
Tykkere olie vil alt andet lige nok reducerer olieforbruget, men som du skriver "intet er gratis" og spørsmålet er nok om den ulembe man påfører motoren (højere tryk, højere viskositet), opvejer den fordel at der ryger mindre olie igennem systemet.
Savner stadig at nogle 1,6 ejere melder tilbage hvor stort olieforbrug de har