A4 Model B5, ARM 1.6 motor sætter ud (dør) under kørsel

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
jms
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31/03/2010 07:37
Geografisk sted: Ringsted

A4 Model B5, ARM 1.6 motor sætter ud (dør) under kørsel

Indlæg af jms »

Hej
har en Audi A4 årgang 1999 model B5, med en 1.6 ARM motor med 250.000km på blokken.

Problemet er, at motoren er begyndt at sætte ud på de mærkeligste tidspunkter (Motoren går simpelthen ud under kørsel), så nu er konen oppe i det røde felt.

Jeg har prøvet at skifte lambda sonde, VAG com meldte fejl på denne, skiftet tændrør, skiftet indsugningsrør bl.a. den til / fra LMM de var utætte, skiftet tændrør, men problemet er der alligevel, ikke konstant, men periodisk.

VAG com kan ikke finde nogle fejl.... o.O

Kan man checke LMM om den er defekt, eller hvad med styreboks osv. et sted læste jeg at det kunne være et relæ 30. dog ikke prøvet. Er det styreboksen, så ryger bilen. den koster mere end bilen er værd!

Jeg har også selv oplevet at bilen er gået ud, så problemet er reelt nok, underligt motoren går simpelthen bare ud og starter dog med det samme igen uden problemer når man drejer nøglen. Problemet er bare under kørsel, at den er lidt svær at styre.....uden motor igang.

Håber nogen har forslag til hvad problemet kan være... :)
Audi Cabriolet 2.0E, 96 ombygget til 2.3E
Audi A4 1,6 std. car, 2000
Audi 80 2.0S, 94 solgt til fordel for cabrioleten.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 Model B5, ARM 1.6 motor sætter ud (dør) under kørsel

Indlæg af Høy »

Tomgangsregulering. Kalibrer spjældet (hvis man kan, batteri af i 10 minutter (husk radiokode)), eller køb et brugt på Ebay. De findes fra 15 EUR.

Spjældet har en lille vandring (næsten lukket), som kan påvirkes af en elmotor med en voldsom gearing. Hvis motoren ikke arbejder efter hensigten, eller spjældbladet ikke sidder ordentligt, fordi gearingens tandhjul er slidte, kværker man bilen, når pedalen slippes.

Hvis du prøver at trække i gaskablet, kan du se, hvordan elmotorens drivmekanisme fungerer (en forkromet skive med en trapezformet tap, som skubber spjældbladet nogle grader væk fra nulpositionen for at regulere tomgangen). Du kan muligvis klemme mekanismen fast som en nødløsning, så spjældet ikke lukker helt. Tomgangen vil så stå konstant på 1200.

Din LMM kan også være dårlig, som du selv er inde på!

Jeg er ikke sikker på, om bilen opdager en slap motor/gearudveksling i gasspjældet, men LMM skal i hvert fald være elektrisk defekt, før den registreres. Det er ikke nok, at den bare er slidt, selv om det kan forringe bilens køreegenskaber markant.

LMM kan du teste ved at trække stikket af. Bilen går muligvis i nødprogram og bliver lige så lam som en sugediesel, men hvis den holder op med at gå i stå, er LMM årsagen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: A4 Model B5, ARM 1.6 motor sætter ud (dør) under kørsel

Indlæg af GertH »

så nu er konen oppe i det røde felt.
Det er næsten det værste der kan ske :lol:

Kan det ikke tænkes at være defekt tændingsbundstykke. Som tiden går, kan de finde på at flække. Bare et indspark. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"