Tandrem tolerance
Tandrem tolerance
Hej
Jeg har skiftet tandrem - men jeg kan ikke få mærker til at stå i rette punkter ..
ER dette en fejl ?
når jeg sætter rem hjul på krumtap ud for mærke, er knast aksel 0,25-0,5 tand bagud se fig 1
Er der så store tolerancer ???? NB Rem er original fra Audi (tandrem er 153 tand )
Hvis jeg sætter knast aksel ud for mærket, passer rem hjul på krumtap ikke til mærke se fig 2
Kan man udlæse med VCDS om rem sidder som den skal?
Motor 1,8T AEB
Nb der er ikke noget at mærke på motor gang
Jeg har skiftet tandrem - men jeg kan ikke få mærker til at stå i rette punkter ..
ER dette en fejl ?
når jeg sætter rem hjul på krumtap ud for mærke, er knast aksel 0,25-0,5 tand bagud se fig 1
Er der så store tolerancer ???? NB Rem er original fra Audi (tandrem er 153 tand )
Hvis jeg sætter knast aksel ud for mærket, passer rem hjul på krumtap ikke til mærke se fig 2
Kan man udlæse med VCDS om rem sidder som den skal?
Motor 1,8T AEB
Nb der er ikke noget at mærke på motor gang
- Vedhæftede filer
-
- Fig 1
- 20141109_235201.jpg (61.12 KiB) Vist 10898 gange
-
- Fig 2
- 20141109_233726.jpg (73.99 KiB) Vist 10898 gange
AUDI A4 Limousine 1.8T AEB '96 + AUDI A4 Avant 1.8 ADR ´96 RIP.
VCDS 15.7.0
VCDS 15.7.0
-
- Forumbruger
- Indlæg: 98
- Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
- Geografisk sted: Hjørring
Re: Tandrem tolerance
Din knast er ca. 3 grader ude af oplejning og det kan ikke skade motoren men kan have indflydelse på motorgang/trækkraft. Hvordan stod mærkerne med den gamle rem ? Hvis den gamle rem stod på mærkerne vil jeg have en mistanke om at din rem ikke er den rigtige og ville tage en snak med Audi om dette.
Re: Tandrem tolerance
Der er noget med, at strammeren blev ændret på AEB fra excentrisk til hydraulisk med dæmper, og at tandremmen derfor skulle have 153 tænder i stedet for 152.
Hvis rem og strammer ikke passer sammen, vil jeg tro, at remmen enten er for lang eller for stram.
Den med 152 tænder er formodentlig udgået sammen med de gamle omløberruller, så 153 er rigtigt, men du skal have en hydraulisk remstrammer, der passer til remmen.
http://www.ruville.com/fileadmin/user_upload/redaktion/pdfs/Technische_Info-Flyer_Motor/GB/GB-TI-1008.pdf
\Alex
Hvis rem og strammer ikke passer sammen, vil jeg tro, at remmen enten er for lang eller for stram.
Den med 152 tænder er formodentlig udgået sammen med de gamle omløberruller, så 153 er rigtigt, men du skal have en hydraulisk remstrammer, der passer til remmen.
http://www.ruville.com/fileadmin/user_upload/redaktion/pdfs/Technische_Info-Flyer_Motor/GB/GB-TI-1008.pdf
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Tandrem tolerance
Høy skrev:Der er noget med, at strammeren blev ændret på AEB fra excentrisk til hydraulisk med dæmper, og at tandremmen derfor skulle have 153 tænder i stedet for 152.
Hvis rem og strammer ikke passer sammen, vil jeg tro, at remmen enten er for lang eller for stram.
Den med 152 tænder er formodentlig udgået sammen med de gamle omløberruller, så 153 er rigtigt, men du skal have en hydraulisk remstrammer, der passer til remmen.
http://www.ruville.com/fileadmin/user_upload/redaktion/pdfs/Technische_Info-Flyer_Motor/GB/GB-TI-1008.pdf
\Alex
Ja den ombygget et 153 tænder for 10 år siden har osse fået ny strammeren og hydraulisk dæmper denne gang.
rem 058 109 119C
strammeren rulle 058 109 243D
dæmper 058 109 479 B
Alt samme det samme som sad på
Nb den ny Rem var meget stram meget at få på -
Mit bedste bud er at rem bliver strammet for meget - men hvor kan fejlen være - er det en kendte fejl ??
AUDI A4 Limousine 1.8T AEB '96 + AUDI A4 Avant 1.8 ADR ´96 RIP.
VCDS 15.7.0
VCDS 15.7.0
Re: Tandrem tolerance
http://www.passatworld.com/forums/b5-information-base/167704-1-8t-timing-belt-replacement-revised.html
Her omtales problemet, men det anbefales at lade knasten være lidt foran i stedet for bagefter. På den måde kommer takten til at passe bedre, efterhånden som remmen aldersbetinget strækkes (angiveligt). Hvis knastakslen er bagefter fra starten, bliver det værre med alderen.
Det her er ikke noget, jeg selv har eksperimenteret med. Jeg fandt bare indlægget!
\Alex
Her omtales problemet, men det anbefales at lade knasten være lidt foran i stedet for bagefter. På den måde kommer takten til at passe bedre, efterhånden som remmen aldersbetinget strækkes (angiveligt). Hvis knastakslen er bagefter fra starten, bliver det værre med alderen.
Det her er ikke noget, jeg selv har eksperimenteret med. Jeg fandt bare indlægget!
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Tandrem tolerance
Man kan også montere et justerbart knastaksel hjul. Benyttes til at optimere effekt - skal indkøres på rullefelt for at finde bedste indstilling. Ved at flytte det ca 1.0 grad fandt vi ca 20 Hk på en formiddag ved VAE i Slagelse.
Det er så ikke emnet her; men mulighed for at få mærkerne overens.
Det er så ikke emnet her; men mulighed for at få mærkerne overens.
- Vedhæftede filer
-
- Avancering 1 gr gav ca 20 Hk
- Knasthjul avanceret 1 grad DSC00041.JPG (73.79 KiB) Vist 10748 gange
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Re: Tandrem tolerance
Jeg kan ikke få ind i mit hoved, at det skulle betyde noget, om der er 152 eller 153 tænder på tandrem. Hvis der er samme afstand mellem tænder på de to remme og knast samt krumtap bliver sat på mærkerne, er det vel kun et spørgsmål om hvor meget remspænder skal justere.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Tandrem tolerance
Det afhænger da af, hvor remstrammeren er placeret i forhold til motorens omdrejningsretning. På en 5-cyl som 3B er det vandpumpens placering, der angiver stramheden og den er på "træksiden" og den strammeste side regnet fra krumtappen; men bagsiden bare følger med. Ændret toppakning f.eks vil give ændret afstand mellem krumtap og knast og remmen skal stadig være stram.
Om den er placeret modsat på omtalte 1.8 motor ved jeg så ikke ?
Om den er placeret modsat på omtalte 1.8 motor ved jeg så ikke ?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Re: Tandrem tolerance
En remstrammer med fjeder sidder altid på "bagsiden", og Gert har ret i at det er ligegyldigt hvor mange tænder der er på remmen, forstået på den måde at den selvfølgelig skal passe til systemet, men i teorien kunne den køre om i bagagerummet uden at det ville ændre på timingen.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Tandrem tolerance
Så har de da tænkt sig lidt om, da de placerede remstrammeren; men så er det galt med fremstillingstolerancerne eller den har fået planslebet top.
Vi havde problemet med indstilling på en RS2. Den ydede kun 298 Hk ved VAE mod forventet 315. Til gengæld ydede den relativt mere end planlagt ved lavere omdrejninger svarende til højere målt moment. Den kunne ikke stilles på mærkerne - 1/2 mærke galt.
Vi havde problemet med indstilling på en RS2. Den ydede kun 298 Hk ved VAE mod forventet 315. Til gengæld ydede den relativt mere end planlagt ved lavere omdrejninger svarende til højere målt moment. Den kunne ikke stilles på mærkerne - 1/2 mærke galt.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
- carstenhjorth
- Forumbruger
- Indlæg: 523
- Tilmeldt: 8/08/2004 18:51
- Geografisk sted: Næstved
Re: Tandrem tolerance
Min gamle ADR gjorde det samme da jeg opdaterede til 153 tænder, der er ikke noget at gøre andet end at sørge for at knasten er foran så den kommer til at passe bedre med alderen, som beskrevet af Høy.
Med Venlig Hilsen
Carsten
Carsten