Eksperthjælp til motorophæng
Eksperthjælp til motorophæng
Jeg har noget tid haft en fejlkode som jeg har lidt svært ved, at forstå betydningen af. Fejlkoden ser sådan ud:
01375 - Ventiler til motorophæng trin 1
31-10 - Afbrydelse eller kortslutning til stel - Periodisk
Fejlen komme igen kort tid efter, at jeg har slettet den. Jeg oplever, at motoren på det sidste har ændret lyd. Den har fået en hårdere dieselbanken og jeg kan mærke motorens rystelser i karrosseriet.
Hvordan finder jeg ud af om det er ophænget eller "bare" en ventil der er defekt.
Ophængene er ret svære at komme til, så hvis nogen har et bud på hvad jeg skal gøre, vil jeg være meget taknemmelig.
01375 - Ventiler til motorophæng trin 1
31-10 - Afbrydelse eller kortslutning til stel - Periodisk
Fejlen komme igen kort tid efter, at jeg har slettet den. Jeg oplever, at motoren på det sidste har ændret lyd. Den har fået en hårdere dieselbanken og jeg kan mærke motorens rystelser i karrosseriet.
Hvordan finder jeg ud af om det er ophænget eller "bare" en ventil der er defekt.
Ophængene er ret svære at komme til, så hvis nogen har et bud på hvad jeg skal gøre, vil jeg være meget taknemmelig.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- Nicolaisen
- Forumbruger
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 21/03/2013 21:26
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Motorophæng og ventil er bygget sammen i en enhed. Så hvis ledning er ok, så er det desværre et nyt ophæng.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Nicolaisen skrev:Motorophæng og ventil er bygget sammen i en enhed. Så hvis ledning er ok, så er det desværre et nyt ophæng.
Mange tak.
Jeg studser lidt over formuleringen - ventiler til motorophæng. Bliver de styret fra samme sted. Hvis, hvordan finder jeg så ud af hvilke ventil/ophæng det er galt med?
De er ikke helt billige, så kunne man nøjes med at skifte det ene ville tegnebogen blive glad.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- Nicolaisen
- Forumbruger
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 21/03/2013 21:26
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Er det din A4 som står i signatur? Mig bekendt har den ikke elektronik ophæng, og kan heller ikke se det i rep. håndbogen.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Se her: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_183.PDF side 16, 17 og 31
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Nicolaisen skrev:Er det din A4 som står i signatur? Mig bekendt har den ikke elektronik ophæng, og kan heller ikke se det i rep. håndbogen.
Det er min bil vi snakker om. Jeg har set, inden fejlen opstod, at der sidder stik på ophængene.
Ophængene er beskrevet i et .pdf hæfte jeg har på min PC, se vedhæftede, men jeg fatter ikke en hat af den tyske forklaring.
Jape. Ser lige du uploader det samme som jeg finder frem.
- Vedhæftede filer
-
- 1Audi 2,5 Tdi 4V motor.pdf
- (43.54 KiB) Downloadet 791 gange
-
- Audi 2,5 Tdi 4V motor.pdf
- (28.29 KiB) Downloadet 789 gange
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- Nicolaisen
- Forumbruger
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 21/03/2013 21:26
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Nu har jeg lige kigget efter igen. Der sidder en ventil i hver af de 2 motorophæng. Ventilerne får strøm fra samme ledning, og giver motorstyreenheden besked på samme ledning (pin 23) også, det er derfor den skriver ventiler.
Jeg kan ikke finde noget i rep. håndbogen, ang. med fejlfinding. Så skal du prøve at ohme begge ventiler.
Jeg kan ikke finde noget i rep. håndbogen, ang. med fejlfinding. Så skal du prøve at ohme begge ventiler.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Nicolaisen skrev:Nu har jeg lige kigget efter igen. Der sidder en ventil i hver af de 2 motorophæng. Ventilerne får strøm fra samme ledning, og giver motorstyreenheden besked på samme ledning (pin 23) også, det er derfor den skriver ventiler.
Jeg kan ikke finde noget i rep. håndbogen, ang. med fejlfinding. Så skal du prøve at ohme begge ventiler.
Jeg begynder at mistænke en stelfejl. Jeg får nemlig også med mellemrum fejlkode på Ventil for ladetryksregulering N75 og Brændstofpumperelæ J17
Så vidt jeg kan se på tegningen side 31, udgår de fra samme ledningsbundt som ophængene fra motorstyringen.
Kan du se om det hele har fælles stel, eller hvor stelforbindelsen til Ben 23 sidder.
Jeg tror desværre motorophængene har taget skade af, at ventilerne ikke har åbnet og lukket korrekt.
Jeg har, med CV på slæb, et par gange oplevet rystelser i karrosseriet under kørslen, jeg har så slettet fejlkoden for motorophænget (under kørslen) og oplevet, at rystelserne forsvandt inden for et minuts tid.
Motorrystelserne i karrosseriet ændrer sig ikke mere når jeg slettet fejlkoden.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- Nicolaisen
- Forumbruger
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 21/03/2013 21:26
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Den er ikke stel styret, men plus styret. Der sidder en sikring til plussen, det er S102 (15A)
Den forsyner også bl.a. også N75
Den forsyner også bl.a. også N75
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Nicolaisen skrev:Den er ikke stel styret, men plus styret. Der sidder en sikring til plussen, det er S102 (15A)
Den forsyner også bl.a. også N75
Det jeg tænker på er, om det kan være en fælles stelledning der forårsager gentagne fejl fra samme ledningsbundt fra motorstyringen.
Det er jo snart en ældre bil, og der kunne måske fremkomme en dårlig forbindelse.
Kan man nogen steder se hvor ledningsnettets stelforbindelser befinder sig?
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
- Nicolaisen
- Forumbruger
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 21/03/2013 21:26
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Jeg får det lidt blandet sammen, kan jeg se. De (motorophængsventiler og N75) har fælles plus, men der er andre følere ind over den plus også. Ingen fælles stel. Kan du måle stel i pin 1 i stikket til ventilerne? Den går til motorstyreenheden.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Hej Bjørn,
Her er ledningsdiagrammer for motor og oversigt stelpunkter:
Motor
Stelpunkter
Motorophæng er på side 23/6.
Jeg har skiftet et tilsvarende defekt aktivt motorophæng på en A6. Det var ikke så besværligt. Jeg vil tro det ikke er meget mere besværligt på din A4. Så hvis du tager en tidlig morgenkaffe, vil jeg tro at du kan komme til dem i løbet af en formiddag og få dem begge ohmet. De går open circuit når de fejler.
Her er ledningsdiagrammer for motor og oversigt stelpunkter:
Motor
Stelpunkter
Motorophæng er på side 23/6.
Jeg har skiftet et tilsvarende defekt aktivt motorophæng på en A6. Det var ikke så besværligt. Jeg vil tro det ikke er meget mere besværligt på din A4. Så hvis du tager en tidlig morgenkaffe, vil jeg tro at du kan komme til dem i løbet af en formiddag og få dem begge ohmet. De går open circuit når de fejler.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Ventilerne skal være åben i tomgang, så er det bare at teste med en ekstra ledning sat til stel. Du kan se el funktionen på side 59. N144 og N145
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
- Nicolaisen
- Forumbruger
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 21/03/2013 21:26
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Fink skrev:Jeg har skiftet et tilsvarende defekt aktivt motorophæng
Jeg har også skiftet et før, så tror ikke de er unormalt de bliver defekte.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Det er bare super. Mange tak.
Hvordan oplevede i, at ophænget var defekt, og hvilket et det var galt med.
Jeg får desværre ikke tid til komme under bilen før i weekenden. Det venstre ophæng er nærmest umuligt, at komme til for slanger, rør og parkeringsvarmer. Fra oven ser det endnu mere umuligt ud. Sådan en V6 dieselmaskine fylder godt i motorrummet på en A4.
Hvordan oplevede i, at ophænget var defekt, og hvilket et det var galt med.
Jeg får desværre ikke tid til komme under bilen før i weekenden. Det venstre ophæng er nærmest umuligt, at komme til for slanger, rør og parkeringsvarmer. Fra oven ser det endnu mere umuligt ud. Sådan en V6 dieselmaskine fylder godt i motorrummet på en A4.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Bjørn T skrev:Hvordan oplevede i, at ophænget var defekt, og hvilket et det var galt med.
PÅ A6 var det det højre. Her er der dog 2 udgange fra motortyingen, så der er fejl såsnart et af ophængene er defekt. Kunne ikke mærke nogen egentlig forskel med øget vibration eller mere motorstøj.
De koste 119€ pr stk før rabat hos AZF
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Så har jeg fået bilen op på bukke. På højre ophæng måler jeg ca. 22 ohm på ventilen og lidt over 13V på ledningen når motoren kommer over 1100 omdr.
Det venstre ophæng har jeg endnu ikke målt på, da det sidder godt gemt. Klimakompressoren skal afmonteres for at komme til at trække stikket af.
Jeg har prøvet, at starte bilen med motoren løftet et par cm. med en donkraft. Der er umiddelbart ingen forskel på de rystelser jeg oplever. Jeg må ud og lede videre. Jeg har en lille mistanke til at det måske er midterlejet på kardanakslen der er slør i.
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at bilen ryster mere end den plejer. Når selv konen kan mærke forskel må det sgu være rigtigt.
Det venstre ophæng har jeg endnu ikke målt på, da det sidder godt gemt. Klimakompressoren skal afmonteres for at komme til at trække stikket af.
Jeg har prøvet, at starte bilen med motoren løftet et par cm. med en donkraft. Der er umiddelbart ingen forskel på de rystelser jeg oplever. Jeg må ud og lede videre. Jeg har en lille mistanke til at det måske er midterlejet på kardanakslen der er slør i.
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at bilen ryster mere end den plejer. Når selv konen kan mærke forskel må det sgu være rigtigt.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Bjørn T skrev:Det venstre ophæng har jeg endnu ikke målt på, da det sidder godt gemt. Klimakompressoren skal afmonteres for at komme til at trække stikket af.
Du kan evt tage stikket af det højre ophæng og ohme det venstre ophæng på stikbenene i stikket ved motorstyringen.
Re: Eksperthjælp til motorophæng
Fink skrev:Bjørn T skrev:Det venstre ophæng har jeg endnu ikke målt på, da det sidder godt gemt. Klimakompressoren skal afmonteres for at komme til at trække stikket af.
Du kan evt tage stikket af det højre ophæng og ohme det venstre ophæng på stikbenene i stikket ved motorstyringen.
Selvfølgelig.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.