udskiftning af motor 3,0 V6

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: udskiftning af motor 3,0 V6

Indlæg af Michael P »

Renovation hvis du selv kan skrue.. Brugt motor hvis du skal betale dig fra det, er oftest billigere
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: udskiftning af motor 3,0 V6

Indlæg af Høy »

"Renovation" er bortskaffelse af affald, og det er nok den eneste løsning, når blokken er af alu... (ASN-Motor)

http://www.audi.de/content/dam/nemo/customer-area/more-information/predecessor-models/a4/pdf/a4b6/2003_03_a4_b6_30_30quattro.pdf

Renovering kræver derimod, at der er materiale at bore af, og at man efterfølgende kan hone cylindrene. Audi opererer ikke selv med renovering af motorer overhovedet, og alublokkene er slet ikke velegnede til den slags indgreb. Hvis et stempel har sat sig, er det næsten umuligt, at cylindervæggen ikke har taget skade, og selv et hak, som man lige akkurat kan få fat i med neglen, kræver ganske omfattende ændringer. Med støbejern fjerner man helt enkelt materiale og sliber lidt, så olien kan blive hængende, men på en alublok er der en overfladebehandling i cylindrene, som man borer væk, når man skal fjerne uregelmæssighederne, og det kan kun udbedres med speciallavede stål-/jernbøsninger, som er en meget dyr (men fornuftig) specialløsning. Cylindrene bores så store, at de til sidst muligvis har forbindelse med hinanden, og bagefter presses stålrør i, som har samme indvendige diameter som de gamle cylindre. Øverst har rørene en "vandret" kant, så topstykket kan holde dem nede. Næste problem er så diverse vandkanaler, som der også skal være plads til :( .

Brugte motorer begynder ved 1.500 EUR, og en kyndig person kan bytte den for dig på maks. 2 dage, så det er (efter min mening) økonomisk et hul i jorden at begynde at reparere på den defekte motor.

http://www.ebay.de/itm/Audi-ASN-motor-A4-A6-A8-162-KW-220-PS-/251652795827?pt=DE_Autoteile&hash=item3a97acedb3

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: udskiftning af motor 3,0 V6

Indlæg af Høy »

Jep, og et lokum i 24 karat guld ville også være super, men ingen gider give mig et :( .

Den billigste løsning indebærer en vis risikovillighed, som du allerede ved... da du åbenbart ikke har garanti på bilen. Hvis du vil have garanti, kan det ikke nytte noget, at du interesserer dig for løsninger til under 20.000 kroner - eller 50.000 for den sags skyld. Muligvis træls, men sådan er verden bare. Hvem skal kunne give garanti på en brugt motor med over 100K km, som skal monteres af andre end dem selv.

Jeg har kun været med til den slags projekter 5 gange på hobbyplan, og vi har aldrig behøvet specialværktøj ud over til selve tandremmen (som vi altid har byttet bagefter for en sikkerheds skyld).

God jagt :-)

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: udskiftning af motor 3,0 V6

Indlæg af Michael P »

Ellers kan man ofte leje værktøj ved auto g ;-)
Ihvertfald som automekaniker/firma
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: udskiftning af motor 3,0 V6

Indlæg af GertH »

Er det helt utænkeligt, at den kan reddes med et andet topstykke. Jeg ville selv være nysgerrig og tage toppen af og besigtige skade. Dette skrevet ud fra tanke om at stempel ikke sidder fast, men måske bare bliver stoppet at bøjet ventil. Håber du finder en god løsning. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: udskiftning af motor 3,0 V6

Indlæg af rofl »

Er fuld enig med både Høy og GertH, både at finde en anden brugt motor også selvfølgelig kikke efter hvad der er sket med toppen/ventiler osv.

Men som vi sikkert har regnet ud, er det nok ikke den store mekanik intersse manden har, så det må være mekanikeren der styre det show og hans beslutninger du skal lytte efter. Selv er jeg ikke rigtig god til hjælpe andre med deres bil,,, også få at vide hvad andre synes og mener. Så stol på din mekker ,,, eller skift ham/hende ud.

,dog lige en bemærkning HØY, nogen gange giver ophugger altså "garanti" på motoren. Selvfølgelig ikke den store version, men at det de sælger til dig er iorden og de km den er opgivet til svare til nogenlunde virkeligheden. De kan jo altid bytte den hvis de har på lager. Ved godt det ikke er den samme garanti de kan give, men de fleste ophuggere jeg kender, er der aldrig problemer med.
Jesper P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 107
Tilmeldt: 22/04/2009 12:22
Geografisk sted: Roskilde

Re: udskiftning af motor 3,0 V6

Indlæg af Jesper P »

Hvis du ender med at skifte er jeg interesseret i krumtappen fra den gamle, hvis den ku blive til salg...(-;
______________________________________________
Audi Rs4 B5
http://www.bilgalleri.dk/galleri/305839-audi_rs4
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"