Turbo-problemer / motor-problemer

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
HotteTove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/08/2014 22:20

Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af HotteTove »

Hey Audi-folket. Jeg har en gammel A4 B5 1.8t med 300.000 km på bagen.

Jeg har generelt været glad for den, og den har umildbart kørt som den skulle. Dog er der kommet en sjov "rasle-lyd" omkring turbo og manifold (lyder som et løst spændebånd der vibrer helt vildt), dog kun når jeg slipper gassen eller motorbremser. Det har ikke påvirket mekanikken, og har efter flere kloge hoveders udtalelse måtte opgive at finde DEN fejl...

For cirka 2 måneder siden, stod den originale turbo af, ved at slide wastgate-ventilen til den skrallede gennem selve turboen, og lå fint og raslede halvvejs inde i manifolden. Derefter skiftede jeg turboen, og alt spillede igen som det skulle.
Dog, på det sidste har jeg fornemmet den har kørt rigtig sløvt. Den har slet ikke det turbo træk en turbo bil skal have.
Jeg fik den rullet til 136 heste, og 160 NM. DEN HAVDE TABT 14 HESTE OG 50 NEWTONMETER !!
Selve kurven over testen var også ganske jævn og lige (PRÆCIS SOM EN SUGE BENZINER)

Kan en venlig sjæl komme med bud på, hvorfor den kører så sløvt (slet ikke så sløvt som uden turbo), og eventuelt også en fiks løsning på problemet, hvis det er ?? :)

På forhånd tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af Høy »

Udlæs fejl
Kontrollér N75 og trykdåsen til turboens wastegate
Kontrollér temperaturfølere

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
HotteTove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/08/2014 22:20

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af HotteTove »

Har prøvet at udlæse fejl, og rette og nulstille de fejl der eventuelt har været x-antal gange. Jeg kan ikke se nogle fejl længere, og ventiler og slanger er blevet tjekke ved turboskift, og igen ved gennemgang. Jeg kan ikke umildbart se noget, og, hvordan vil du tjekke N75 ventilen og trykdåsen ? :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af Høy »

Slangen til trykdåsen afbrydes ved N75. Pust forsigtigt ind i slangen med en kompressor (trykstød er forbudt). En pumpe til en fodbold/cykel er også udmærket. Allerede ved lidt mere end en halv bar skal stangen flytte sig.

N75 tester man ved at sætte 12 V på det ene ben og stel på det andet. Den klikker mærkbart. Uden strøm skal du kunne puste ind i røret, der er parallelt med spolen, og luften skal komme ud af det lange rør. Med strøm skal luften komme ud af det andet rør overfor.

Ellers er der muligvis en aktuatortest i diagnosetesteren, så du kan få motorstyringen til at "vrikke" med spolen i N75.

Du skal udlæse med det samme uden at afbryde tændingen, for det er ikke alle fejl, der bliver gemt på din årgang.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
HotteTove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/08/2014 22:20

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af HotteTove »

Takker for det gode svar, vil prøve det senere, og forhåbentlig finde fejlen der.
- Mange tak for hjælpen :)
HotteTove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/08/2014 22:20

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af HotteTove »

Har tjekket N75 ventilen, og det ser ud til at virke helt perfekt. Vil dog spørge, når jeg HAR strøm til ventilen, og puster i røret parallelt med spolen, skal der så kunne komme luft ud af begge ender, eller kun den nye ende, som spolen åbner for. Når jeg IKKE har strøm til, kommer der kun luft ud af den anden 'lange' ende, men når jeg sætter strøm TIL, kan der komme luft ud af den 'korte' og lange ende på samme tid, dog også, hvis jeg blokere den lange ende, kommer der kun luft ud af den korte ende. Er det optimalt eller er ventilen deffekt?

Har også testet trykdåsen, og den virker meget fint. Der skal meget lidt til før stangen bevæger sig. Bliver mere bekymret for, om den udløser for let, og giver turboen for meget eller for lidt af det ene eller andet?

VIGTIGT VIGTIGT ..
Kan se at den 'korte' ende på N75 ventilen har været limet meget sjusket på resten af luft-slangerne, hvorimod de andre sidder med spændebånd og er pæne og rene. Har ikke testet hvorledes dette kan have haft en lille effekt i form af utæthed eller andet.

Hvis det ovenstående er normalt med N75 ventilen, og den 'limede anordning' renses og tættes, og dette ikke har haft effekt, hvad kan så skyldes problemet, STADIG NÆVNT VCDS'en IKKE KOMMER MED NOGLE FEJL?? :)

Ellers mange tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af Høy »

Sorry, jeg huskede forkert. Når der ikke er strøm på, er det korte sideben i T'et åbent (forbindelsen til turbodåsen). Når der er strøm på, åbnes det lange sideben til luftfilterkassen, men den anden forbindelse er stadigvæk åben, så din ventil fungerer fint nok. Luftrykket skal bare kunne undslippe, så det er ikke nødvendigt at lukke for den anden. Uden strøm kan du ikke puste ind i det lange siderør. Med strøm kan du puste ind i dem alle sammen.

På side 27 kan du se en snittegning af ventilen: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_198.PDF

Det er meget vigtigt, at turbokompressoren sidder på indgangen, turboladerens trykdåse sidder på den korte udgang, og luftfilterkassen sidder på den lange udgang (udgangene er de to rør, der er modsat hinanden, mens indgangen er modsat spolen).

Hvis den korte ende er utæt, puster turboen ikke ind i styredåsen, og trykket bliver meget højt én gang. Denne overskridelse får styreenheden til at gå i nøddrift, indtil du starter igen.

Hvis trykdåsen udløser for tidligt, bygger turboen ikke tryk op, fordi dåsen lukker wastegaten op, så gassen ikke strømmer ind i turbinen.

Hvis du tør, kan du teste systemet ved at gøre volumenet før styredåsen større eller sætte en modstand i. Det gøres i praksis ved at klemme slangen frem til trykdåsen sammen eller helt enkelt sætte en længere slange i, så der bliver et større volumen at fylde (du kan også gøre det imellem turbokompressoren og N75, hvis det er lettere at komme til, men slangen på den lange nippel kan ikke bruges... Hvis det får bilen til at accelerere kraftigere, fungerer mekanikken rigtigt. Her skal du passe lidt på og ikke bare accelerere med fuld kande, men lidt på listetå og mærke dig frem. Hvis du piller slangen helt af, bør bilen i princippet kunne accelerere meget kraftigt én gang, hvorefter den igen går i nødprogram. Dette er ikke godt eller særlig sikkert, men der er beskyttelsesfunktioner i systemet, for bilen kan jo ikke mærke, om slangen bare er rådden, eller om du har taget den af.

Din N75 kan også være forkert (der er forskellige), men da det har fungeret, er det nok ikke sandsynligt.

Der er en omløbermøtrik på armen imellem dåsen og wastegateklappen, Prøv at se, om den er lakeret fast. Hvis der er stillet på den, kan armen være for lang og fjederdåsen dermed for følsom, men det må næsten have bevæget sig, for den har jo virket, ikke?

En anden nem ting er blow-off-ventilen. Den kan være utæt, så turboen dybest set arbejder på højtryk, men ikke har nogen chance for at opretholde trykket.

Den sidder svjv. forrest til højre et sted i motorrummet og ser sådan her ud (tak til s4biturbo.com):

Billede

Undertryksslangen skal være tæt, og membranen skal være hel og centrere på rørstudsen indvendigt i ventilen. Det tester du ved at trykke stemplet opad igennem den lodrette studs med fingeren. Mens du holder den, spytter du på en finger (bedst på den anden hånd :) ) og lukker styreniplen til vakuumslangen med den våde finger. Så slipper du stemplet. Hvis ventilen er hel og fungerer, kan den ikke komme til at lukke helt igen, og din finger bliver suget fast i åbningen i niplen. Når du slipper, giver det en "plop"-agtig lyd, og stemplet falder på plads. Du må ikke kunne puste igennem fra det ene tykke rør til det andet, medmindre der er kraftigt undertryk på styreniplen. Du vil ikke kunne suge det nødvendige undertryk selv, for dine lunger kan ikke klare mere end omkring 0,7 bar absolut den ene vej og 1,3 bar absolut den anden vej.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
HotteTove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/08/2014 22:20

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af HotteTove »

Takker for det lange svar, men er tvivlsom omkring det stadig er der problemet ligger. Min motor har haft den trælse 'tik-lyd' hver gang jeg motorbremsede eller slap gassen i frigear. Denne rasle / kliklyd er pist forsvundet, ever jeg har renset N75 ventil, trykdåser og slanger. Så alt spiller 100% hvad det område angår.

Jeg er mere mistænkelig, hvad du siger angående blow-off ventilen, så turboen ikke kan få lov at bibeholde det ladetryk den ellers skulle kunne, således den slet ikke har nok tryk på turboen til at opretholde den optimale acceleration osv.

Jeg vil i dag prøve af afmontere, for at tjekke mølle og ventilklapper sidder som de skal uden defekter, da det tidligere var problemet ved den gamle turbo. Har også kørt i lang tid med en defekt intercooler har jeg så fundet ud af. Så i min verden, hvis turboen ikke har kunne få kold luft i lukket system, kan det godt have slidt ekstra hårdt, samtidig med en trykdåse og N75 ventil der ikke har virket helt optimalt.

På den gamle turbo var det waste-gate ventil-klappen (bagpå turboen på katalysator) der var blevet slidt, hvilket minder meget om bilens samt turboens tilstand i dag (med ny turbo). Hvis det er der fejlen ligger, så bliver det en dyr omgang, men nem og ligetil fejl, da den heller ikke kom med en eneste fejl sidst, da turboen slet ikke kunne lave fortryk i turbinen.

Takker igen for svaret, men vil prøve at kontrollere turboen i dag, og ellers vende tilbage til ovenstående svar, hvis fejlen stadig ikke er fundet :)
HotteTove
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13/08/2014 22:20

Re: Turbo-problemer / motor-problemer

Indlæg af HotteTove »

Problemet er fundet med IKKE LØST, det var en defekt wastegate ventil-klap på turboen, der direkte manglede. Så lader den jo ikke meget fortryk i turboen :)

Tak for svarene :)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"