Hvordan lyder en defekt Turbo?

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af Star »

Min søn har lige købt en meget fin A4 1,8 Avant med S-line udstyr. Den har vist angiveligt (tideligere) tilhørt en herinde fra Audi-klubben, det er en 2004'er med 19 tommer BBS og sænkning. Den er også angiveligt chippet af Audi i Flensburg, og den har kørt nu 152000 Han nåede kun lige en prøvetur i den inden han tog på ferie, og var solgt, - så jeg måtte afslutte handlen for ham og hente den, og imorgen kommer han hjem fra ferie til sin nye bil.
Bilen virkede normalt da jeg hentede den, og jeg har kørt måske 100 km i den uden problemer. Men igår aftes skulle jeg lige hente fruen fra et besøg, og på vejen hjem begyndte den at larme uforholdsmæssigt meget under accellaration - dvs når turbo'en "skal trække" - ellers lyder den normalt.

1. hvordan ved man om turboen er stået af?
2 kan der ske noget ved at køre?
3. nogen bud på hvad det ellers kan være?

Bilen er oprindelig fra Audi i Hørsholm, så hvis den oprindelige ejer læser dette, må han godt give et pip fra sig, så jeg kan spørge lidt om bilen. Han solgte den videre til en Politimand fra Gentofte, hvis det hjælper :)
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af Høy »

Høj hvinen, olie i udstødningsgassen, manglende trækkraft.

Pil slangen foran møllen af, og mærk på turbineakslen. Op og ned må der være overraskende meget slør, men frem og tilbage absolut intet. Hjulet må ikke kunne komme i kontakt med huset.

Hvis den hviner, er der enten slået et stykke af et blad, så den har ubalance eller forstyrrer luftstrømmen (en smule betyder ikke noget), eller hjulet drejer imod huset og "sliber sig til".

Det er ikke en god idé at køre med den, da motoren kan suge metalkrymmel ind.

Det kan også være noget andet, men det er umuligt at sige ud fra din fejlbeskrivelse. Typisk slukkes bilerne efter at have fået tæsk, og olien brænder fast i huset på turboladeren. Olieslaggerne er i vejen for frisk olie, og møllen smøres ikke ordentligt, så den til sidst begynder at arbejde sig ind i det omgivende materiale... dvs. lejematerialet. Tænk på, at de små K03-møller står med omkring 30.000 omdrejninger i tomgang og 100.000 mere under belastning. Ja, LongLife-olie så tyndt som morgentis må være sundt og godt for bilen :D

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af Jonas_R »

Kan også ske den har smidt/flækket en slange.

Så hvæser og pruster den helt vildt.

Du må beskrive lyden lidt mere.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af SorenR »

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af Star »

tak for buddene, - jeg er lige hjemkommet fra VAG værksted (dog ikke et Audi) og den gamle og erfarne værkfører kunne simpelthen ikke gennemskue hvad det kan være. Der er absolut ingenting i tomgang, og når man gasser op ubelastet. Han kunne sagtens høre det når vi så var ude at køre, det lyder lidt groft som om den kun går på 3 cylindre, men han siger det gør den ikke, så ville han mærke det på en helt anden måde. Det kommer kun ved belastning, - type speederen godt i tæppet uden at være vild kørsel.

Han satte også tester på for at se om der var nogen fejlkoder, og der var absolut ingenting,- så han måtte helt enkelt give op. et svagt bud kunne være at den skulle have noget V-power, men den tidligere ejer har ikke nævnt at han kørte på dette, jeg har bare hældt alm. 95 på den

Vigtigst af alt var at han ikke mente der var nogen risiko ved at køre med den, og var sikker på at turboen ikke fejlede noget, det ville være en helt anden lyd... :-k
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af audi_claus »

tændingsbanken ?
En chippet bil har mest effekt, hvis tændingsindstillingen (via bankesensorer) tillades stillet frem.
Det kan være din "flade" 95oktan med 10% bioæthanol i, ikke giver den de rigtige driftsbetingelser.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af Star »

Jeg nærmer mig en løsning. Jeg kontaktede den tidligere ejer og han havde været ude for det samme for et års tid siden. Det viste sig til at være en af tændspolerne der strejkede når der blev givet ordentlig gas. Uden hård belastning fungerede den stadig. Han fik skiftet alle 4 og så havde problemet ikke været der siden. Det gode er at de 3 tilbageværende "raske" tændspoler lå i et af siderummene i bagagerummet på bilen, så næste step er lige at finde ud af hvilken af den der evt laver samme nummer, og så skifte denne, og se om problemet går væk. så jeg må lige forbi et værksted igen og få dem til at måle på alle 4 spoler.

Men HVIS det er problemet, så er det da mærkeligt at den har tendens til at ødelægge tændspoler?? - han det have sammenhæng med chipningen ( udført af Audi i Flensburg - så de må vel vide hvad de gør)
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
Jonas_R
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1609
Tilmeldt: 10/10/2003 20:31
Geografisk sted: Stor københavn

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af Jonas_R »

Kendt problem med tændspolerne.

Hvis du har vcds kan du køre en tur og se hvilken cylinder der laver mange misfires og så er det nok synderen.

Hvis du kan komme til kbh søndag kan jeg godt lave en log hvis det er?
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: Hvordan lyder en defekt Turbo?

Indlæg af Star »

Jonas_R skrev:Kendt problem med tændspolerne.

Hvis du har vcds kan du køre en tur og se hvilken cylinder der laver mange misfires og så er det nok synderen.

Hvis du kan komme til kbh søndag kan jeg godt lave en log hvis det er?


Hej jonas - tak for tilbuddet, men bilen er afleveret til sønnen, der jo kom hjem fra ferie, så jeg skal mødes "et eller andet tidspunkt" med ham i næste uge og have kigget på det.
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"