Skifte topdækselpakninger

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

Nogen, der har nogle tips eller tricks, eller er det bare at gå i gang. Er det sådan at man skifter i begge sider eller kan man nøjes med at skifte den ene? Hvor hårdt skal der spændes når der skal samles?
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »

KimC skrev:Nogen, der har nogle tips eller tricks, eller er det bare at gå i gang. Er det sådan at man skifter i begge sider eller kan man nøjes med at skifte den ene? Hvor hårdt skal der spændes når der skal samles?

Hvis du skal skifte topdækselpakninger fordi de er utætte skal du også kigge på PCV'en... Hvis den stopper til af gamle olierester kan det være ligemeget, topdækselpakningerne bliver utætte igen ;-)

PS... Du behøver ikke fjerne remme og knastaksler hvis du kun vil skifte pakningerne, men der er andre pakninger der også kan blive utætte på 30V'erne, så check lige hvor den drypper olie ;-)

Min S4 B5 havde en klar indikator ved at der var olie ned ad siden på motoren og tændrørene var smurt ind i olie..

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af Michael P »

Pcv er det ånderøret?

Sendt fra min C6903 med Tapatalk
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »

Michael P skrev:Pcv er det ånderøret?

Sendt fra min C6903 med Tapatalk

Udluftning fra krumtap/topstykker til indsugning... Den ser forskelligt ud fra motor til motor...

Min så sådan ud - da jeg først fik den vredet ud af motoren - lettere ramponeret. Gammel plastic knækker let... :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af Michael P »

Yep det jeg tænkte :-)
Altid de slanger med mayonnaise i, og som er helt bløde på ældre biler hehe

Sendt fra min C6903 med Tapatalk
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »

KimC skrev:Nogen, der har nogle tips eller tricks, eller er det bare at gå i gang. Er det sådan at man skifter i begge sider eller kan man nøjes med at skifte den ene? Hvor hårdt skal der spændes når der skal samles?

Nu ser jeg at det er en AAH motor... Den er jo lidt lidt lettere at arbejde med en en 30V'er ;-)

Jeg mener dækslet skal spændes med 10 NM..
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

SorenR skrev:
KimC skrev:Nogen, der har nogle tips eller tricks, eller er det bare at gå i gang. Er det sådan at man skifter i begge sider eller kan man nøjes med at skifte den ene? Hvor hårdt skal der spændes når der skal samles?

Hvis du skal skifte topdækselpakninger fordi de er utætte skal du også kigge på PCV'en... Hvis den stopper til af gamle olierester kan det være ligemeget, topdækselpakningerne bliver utætte igen ;-)

PS... Du behøver ikke fjerne remme og knastaksler hvis du kun vil skifte pakningerne, men der er andre pakninger der også kan blive utætte på 30V'erne, så check lige hvor den drypper olie ;-)

Min S4 B5 havde en klar indikator ved at der var olie ned ad siden på motoren og tændrørene var smurt ind i olie..



Tak for input :D Har renset PCV'en for nogen tid siden, men den sviner stadig ret meget bag på motoren, så må have kigget på det en gang til.
Skal jeg skifte begge topdækselpakningerne eller nøjes med den ene? Er der ikke noget med at man kommer flydende pakning i hjørnerne når man samler?
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »

KimC skrev:Tak for input :D Har renset PCV'en for nogen tid siden, men den sviner stadig ret meget bag på motoren, så må have kigget på det en gang til.
Skal jeg skifte begge topdækselpakningerne eller nøjes med den ene? Er der ikke noget med at man kommer flydende pakning i hjørnerne når man samler?

Den "flydende pakning" er noget sort silikone pasta... Jeg brugte bundkarspakning (hvid silikone) - fordi det havde jeg på lager, bestilt ved en fejl tidligere ;-)

Der er ikke nævnt silikone pasta i ETKA vedrørende AAH motoren, men hvis det er, så skal der en lille klat ind i indvendige "knæk", hvor det kan tænkes at gummipakningen ikke kan nå helt ind i..

PS.. Hvis den sviner bag på motoren kan det være dine knastakselpakninger...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

SorenR skrev:
KimC skrev:Tak for input :D Har renset PCV'en for nogen tid siden, men den sviner stadig ret meget bag på motoren, så må have kigget på det en gang til.
Skal jeg skifte begge topdækselpakningerne eller nøjes med den ene? Er der ikke noget med at man kommer flydende pakning i hjørnerne når man samler?

Den "flydende pakning" er noget sort silikone pasta... Jeg brugte bundkarspakning (hvid silikone) - fordi det havde jeg på lager, bestilt ved en fejl tidligere ;-)

Der er ikke nævnt silikone pasta i ETKA vedrørende AAH motoren, men hvis det er, så skal der en lille klat ind i indvendige "knæk", hvor det kan tænkes at gummipakningen ikke kan nå helt ind i..

PS.. Hvis den sviner bag på motoren kan det være dine knastakselpakninger...



Er det denne du mener http://www.skruvat.dk/Pakdase-knastaksel-P16809.aspx
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »


Jeps... Det er den bag på motoren i førersiden (og begge to foran på motoren), i den anden side er det så vidt jeg kan se et dæksel der skal klistres fast med D 176 501 A1 "silikone klæbemiddel".
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

SorenR skrev:

Jeps... Det er den bag på motoren i førersiden (og begge to foran på motoren), i den anden side er det så vidt jeg kan se et dæksel der skal klistres fast med D 176 501 A1 "silikone klæbemiddel".


OK det vil sige 3 af disse + klæbemiddel og er de bare lige til at skifte eller skal man til at have remme og knastaksler helt ud eller kan de lige skubbes af og på

Tror for resten da ellers nok lige at olien bagved kommer fordi vi har haft det dæksel af og bare har sat det på plads uden klæbemiddel. Vi havde det ude da vi rensede slangerne. UPS :-$
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »

KimC skrev:
SorenR skrev:

Jeps... Det er den bag på motoren i førersiden (og begge to foran på motoren), i den anden side er det så vidt jeg kan se et dæksel der skal klistres fast med D 176 501 A1 "silikone klæbemiddel".


OK det vil sige 3 af disse + klæbemiddel og er de bare lige til at skifte eller skal man til at have remme og knastaksler helt ud eller kan de lige skubbes af og på

Tror for resten da ellers nok lige at olien bagved kommer fordi vi har haft det dæksel af og bare har sat det på plads uden klæbemiddel. Vi havde det ude da vi rensede slangerne. UPS :-$

Det er kun dækslet bag på motoren i passagersiden der skal have klæbemiddel... Og ja, du skal have knastakslerne ud, og tandremshjulene skal af, tandremmen skal af, kileremmen skal af og garanteret også en masse skjold og dimser foran på motoren... hvis du skifter de forreste pakninger...

Nøjes med at skifte topdækselpakninger i første omgang, så kan du lige tage en kigger og se hvad der skal af for at skifte knastakselpakningerne samtidigt ;-)

Overfladerne skal være helt rene og tørre, pakningsrester kan fjernes med et gammeldags barberblad (pas på fingrene!) eller forsigtigt med et blad til en hobbykniv...

Inden du går i gang, så få lige tørret motoren af med noget benzin eller motorrens, så du kan holde øje med, hvor den "sveder"... Olie har en vis evne til at "kravle" langs kanterne ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

Det er sådan jeg gør chef, tak for hjælpen :D
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

KimC skrev:Det er sådan jeg gør chef, tak for hjælpen :D


Hej igen

Ja, så er den gal igen :evil: Har skiftet begge topdækselpakninger og herligt med et par måneder uden oliedryp. Har renset fliser osv. MEN nu er den gal igen. Har lokaliseret utætheden til et rundt dæksel som sidder bag på motoren i passagersiden, det må være det som SørenR kalder knastakselpakning. Så det er vel den helt store tur med remme som skal afmonteres osv. eller kan man klare det uden :D
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »

KimC skrev:
KimC skrev:Det er sådan jeg gør chef, tak for hjælpen :D


Hej igen

Ja, så er den gal igen :evil: Har skiftet begge topdækselpakninger og herligt med et par måneder uden oliedryp. Har renset fliser osv. MEN nu er den gal igen. Har lokaliseret utætheden til et rundt dæksel som sidder bag på motoren i passagersiden, det må være det som SørenR kalder knastakselpakning. Så det er vel den helt store tur med remme som skal afmonteres osv. eller kan man klare det uden :D

Det runde dæksel er så vidt jeg husker limet i med silikone :-k

Anyways, check lige din PCV (sorte dims mellem krumtapudluftning og indsugning/manifold) - hvis den er tilstoppet kan (over)trykket ikke slippe ud og så kan du skifte pakninger fra nu af og til dommedag.

... "Krumtapudluftningen" er en sammenføring af udluftning fra krumtappen og fra hvert af topstykkerne. På min gamle 2.7T sad der en edderkoppelignende dims bag indsugningsmanifolden i riflet plasticrør som forøvrigt var blevet rimelig skrøbelig med tiden.

... Ved forbrænding af benzinen slipper noget af trykket forbi stemplet og ned i krumtaphuset - jo mere slidt motoren er, jo mere fiser forbi stemplerne - dette overtryk skal ud et sted og det er gennem PCV'en og tilbage i indsugningen så oliedampene kan blive brændt af.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

SorenR skrev:
KimC skrev:
KimC skrev:Det er sådan jeg gør chef, tak for hjælpen :D


Hej igen

Ja, så er den gal igen :evil: Har skiftet begge topdækselpakninger og herligt med et par måneder uden oliedryp. Har renset fliser osv. MEN nu er den gal igen. Har lokaliseret utætheden til et rundt dæksel som sidder bag på motoren i passagersiden, det må være det som SørenR kalder knastakselpakning. Så det er vel den helt store tur med remme som skal afmonteres osv. eller kan man klare det uden :D

Det runde dæksel er så vidt jeg husker limet i med silikone :-k

Anyways, check lige din PCV (sorte dims mellem krumtapudluftning og indsugning/manifold) - hvis den er tilstoppet kan (over)trykket ikke slippe ud og så kan du skifte pakninger fra nu af og til dommedag.

... "Krumtapudluftningen" er en sammenføring af udluftning fra krumtappen og fra hvert af topstykkerne. På min gamle 2.7T sad der en edderkoppelignende dims bag indsugningsmanifolden i riflet plasticrør som forøvrigt var blevet rimelig skrøbelig med tiden.

... Ved forbrænding af benzinen slipper noget af trykket forbi stemplet og ned i krumtaphuset - jo mere slidt motoren er, jo mere fiser forbi stemplerne - dette overtryk skal ud et sted og det er gennem PCV'en og tilbage i indsugningen så oliedampene kan blive brændt af.


Dvs. hvis PCV'en er ren er det den store tur med remme osv., eller kan man afmontere topdækslet og tætne det runde dæksel med silikone?
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af SorenR »

KimC skrev:Dvs. hvis PCV'en er ren er det den store tur med remme osv., eller kan man afmontere topdækslet og tætne det runde dæksel med silikone?

Pas... Måske... Har ikke selv været nødsaget til at prøve :-

Er det dem her ved 3:20 ???

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Skifte topdækselpakninger

Indlæg af KimC »

Netop og det ser jo ud til at man bare kan skifte den uden de store dikkedarer(ser jeg først nu), men hvad hedder sådan et dæksel og det skal vel så bare have noget silikone og monteres?
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"