MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
raffermao
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15/02/2014 23:59

MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

Indlæg af raffermao »

har et problem med at min audi går ud efter 2 sek. når min luftmassemåler er sat til. har prøvet at skifte den, men uden held. den kører fint når jeg har den taget fra, dog med øget benzin forbrug og en smule ujævn i tomgang. nogle der ved hvad der ellers kan være galt med den det er en audi A4 B5 1.8 non turbo fra 1995.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

Indlæg af FinnK »

har du undersøgt om ledninger og stik til luftmassemåler er ok :?: . Den nye måler kan evt. også være defekt.det er set før ;|
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

Indlæg af audi_claus »

En luftmassemåler (MAF) består fysisk af 2 sæt varmetråde, hvor den ene tjener som temperatur-reference for den anden. Det benytter vi som ventilationsentreprenører, når vi skal måle luftmængder i kanaler og armaturer. Måleudstyret skal helst kalibreres en gang om året. Det er følsomt for olietåge/fedt, der sætter sig på trådene og blot en for høj oliestand, kan give oliedampe, der via krumtapudluftningen sætter sig på trådene. Typisk er MAF placeret lige efter luftfilter og før indsugning til turbo og krumtapudluftningen sidder midt imellem.

Man kan få noget fedtopløsende spray, man kan rense varmetrådene med og sammen med omtalte kontaktrens, kan det redde en MAF.

(Ellers kan man benytte en motorstyring, der ikke er afhængig af en MAF)

Hvad med en seperat temperaturmåler i indsugningsmanifolden? Hvis den viser galt, er fejlfunktionen den samme - blot et forslag, jeg kender af egen erfaring men på en turbomotor
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

Indlæg af Bjørn T »

Jeg har med held renset trådene i en MAF, med en lille blød pensel dyppet i lidt rensebensin. Stryg kun på langs af trådene så undgår du, at beskadige dem.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

Indlæg af SorenR »

Bjørn T skrev:Jeg har med held renset trådene i en MAF, med en lille blød pensel dyppet i lidt rensebensin. Stryg kun på langs af trådene så undgår du, at beskadige dem.

Man kommer hele MAF huset i en plastpose med noget isopropylalkohol og så ryster man den grundigt... Ingen fysisk kontakt på føletråden...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Sv: MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

Indlæg af SorenR »

audi_claus skrev:Hvad med en seperat temperaturmåler i indsugningsmanifolden? Hvis den viser galt, er fejlfunktionen den samme - blot et forslag, jeg kender af egen erfaring men på en turbomotor

Der bør sidde en IAT sensor i MAF huset....

http://s4wiki.com/wiki/Mass_air_flow
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Sv: MOTOR GÅR UD MED LUFTMASSEMÅLER, KØRE OKAY UDEN

Indlæg af audi_claus »

SorenR skrev:
audi_claus skrev:Hvad med en seperat temperaturmåler i indsugningsmanifolden? Hvis den viser galt, er fejlfunktionen den samme - blot et forslag, jeg kender af egen erfaring men på en turbomotor

Der bør sidde en IAT sensor i MAF huset....

http://s4wiki.com/wiki/Mass_air_flow


Ja en MAF virker ikke uden, at der er en temp. reference i samme hus.
Spørgsmålet er, om motorstyringen benytter denne reference eller en separat.
Det er jo nødvendigt ved turbomotorer, hvor temp kan afvige væsentligt; men om den så er sparet væk her, ved jeg ikke. Jeg har kørt med en temp.giver, hvor lodningen/svejsningen af en NTC-modstand var defekt, så motorstyringen gik ind og ud af nødprogram. Men når flowet først er målt, (i kg) burde den ikke være nødvendig; men afhænger af, hvordan motorstyringen er sat sammen.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"