RS4: Hylende lyd fra motorrum

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
halkjaer
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26/02/2013 08:15
Geografisk sted: Østrig

RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af halkjaer »

Hej

Jeg har en Audi RS4 årgang 2008 og har siden for nylig oplevet en høj hylende tone kommende fra motorrummet. Kan ikke sige præcis hvor.

Hyletonen:
1. Tonen er høj (frekvens) og bliver højere og højere (lydtryk) efter nogle minutter. Til sidst er den øredøvende høj og kan høres flere 100 meter væk.
2. Opstår typisk først når bilen er gennemvarm, efter ca. 20min, ved olietemp ca. 92-95 grader
3. Tonen (frekvens + lydtryk) er tilsyneladende uafhængig af omdrejningstal og hastighed
4. Tonen forsvinder ved acceleration for at komme igen når march hastighed er nået.
5. Tonen mest fremtrædende når speeder slippes
6. Prøvede igår at slukke motoren og tænde igen kort tid efter. Så kommer lyden igen med det samme. Men hvis bilen har stået slukket et stykke tid, kommer hyletonen ikke med det samme ved opstart.
7. Mht motorindikation i instrumentbræt. Jeg tror ikke der er en sammenhæng til hyletonen. Denne indikator er tændt og slukket sådan lidt på må og få, og hyleproblemet er der, uanset hvad.
8. Prøvede igår ved tomgang (mens hyletonen var der) at tappe lidt på speederen. Så hang omdrejningstallet kortvarrigt (5-10sek) på 2000 omdr/min hvorefter det faldt til normal tomgang (ca. 8-900omdr/min).

Er der nogen som kan genkende ovenstående problem? På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Johnny
Mikael Hartmann
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 17/09/2010 07:23

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af Mikael Hartmann »

Generator? Vandpumpe?
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af Bjørn T »

Kunne måske være et eller andet i vakuumsystemet når motoren ikke straks falder tilbage til tomgang, samt at lyden forsvinder under acceleration. :-k
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Lars K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29/04/2005 14:27
Geografisk sted: Rungsted Kyst

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af Lars K »

Vedr punkt 7.
Hvis motorindikationen tændes ind imellem er det vel et tegn på et problem? Er det ikke lidt risikofyldt at køre rundt med? (Motorhavari)

Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk
Nuværende:
Audi Q5 2,0 TFSI quattro Tiptronic (8R) årg. 2009

Tidligere Audi:
A4 2,5 TDI Avant årg. 2002 (solgt)
A6 3,0 TDI quattro (4F) årg. 2005 (solgt)
A6 2,6 Avant (C4) årg. 1996 (solgt)
100 2,8 quattro Avant (C4) årg. 1992 (solgt marts 2014)
A6 2,7 Biturbo quattro (C5) årg. 2000 (solgt maj 2013)
80 Cabriolet 2.8 årg. 1998 (solgt sommer 2010)
A8 3.7 quattro (D2) årg. 1998 (solgt efterår 2009)

(tidligere kørt Peugeot 205 GTI, 406 Coupe og 206 S16)
dfm
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15/03/2006 17:20
Geografisk sted: Odense

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af dfm »

Hvis motorlampen lyser periodisk, må der jo være registreret fejl. På med en tester istedet for alt for meget gætteri.
Med venlig hilsen

Dan

Audi A4 1.9 TDI Avant 2004 S-Line
Brugeravatar
halkjaer
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26/02/2013 08:15
Geografisk sted: Østrig

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af halkjaer »

Tak for inputs - so far.

Burde nok ha fortalt lidt mere om motorlampen. Den startede allerede med at lyse for 1.5 år siden og Audi værkstedet har brugt mange timer (og mange af mine penge) på at analysere - uden at finde en løsning. Fejlen er "P0171 Audi - System Too Lean Bank 1" og "P0174 Audi - System Too Lean Bank 2". Motorlampen går ud efter set stykke tid og kan dukke op igen (op til 3-6 måneder senere) med samme fejl. Kan dog ikke mærke noget på motoren ellers.

Som skrevet, ved jeg ikke hvad løsningen til ovenstående problem er og ved heller ikke med sikkerhed om det er relateret til hyletonen. Måske nogen derude kan bruge den nye info.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af Høy »

På S4 er der noget med, at skruerne i indsugningsmanifolden arbejder sig ud, fordi manifolden er af magnesium. Det betyder, at motoren suger falsk luft ind. Problemet kan være noget så simpelt som løse skruer der.

Husk at spænde dem over kryds, så du ikke trækker manifolden skæv. Du kan med det samme se, om skruerne er løse, og hvis de er det, har du med 99,9999999 % sikkerhed løst det med lampen.

Det andet er formodentlig et defekt leje på en omløberrulle til en af remmene. Jeg har aldrig prøvet præcis din motor, men hvis motoren kan køre uden generatorremmen, kan du jo udelukke den ved at tjekke, om hyleriet fortsætter uden den. Bare prøv i tomgang. Du skal naturligvis ikke køre uden remmen.

Min gamle S6 (2000) havde en dårlig omløberrulle til generatorremmen, og det startede med en brummen og blev i løbet af få kilometer til en hylen - faktisk på de 2 kilometer hen til Audi.

Hvis din servopumpe kaviterer på grund af for lidt olie, skal du ikke indrømme det her... :mrgreen:

EDIT: Lidt googling resulterede i dette...

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/302168-B6-B7-motor-101-tear-down-every-piece-exposed-monday-up-date/page3

Tandhjulene, der driver diverse pumper, er åbenbart ligefortandede. Det medfører en karakteristisk hvinen, fordi de vender ind imod kabinen. Hvis det er så højt, at det lyder træls, er der noget galt. Udefra bør udstødningslyden overdøve det.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
halkjaer
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26/02/2013 08:15
Geografisk sted: Østrig

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af halkjaer »

Hej Alex

Tak for de gode input, som allerede er videregivet og undersøgt af værkstedet hvor bilen opholder sig lige nu. Der var ikke problemer med manifolden - den var korrekt skruet fast.

Mht din sidste kommentar, så er lyden ikke mest fremtrædende inde i kabinen, men først rigtig når vinduet rulles ned eller du står ved motoren (i tomgang). Hyletonen er meget høj og høres adskillige 100 meter væk når den er på sit højeste.

Lige nu mistænker de ventiler ifbm lufttilførsel og/eller lambda sonder i udstødning før/efter katalysator.

/Johnny
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af Høy »

Så er der en anden mulighed, nemlig krumtaphusudluftningen...

http://www.euroaddiction.net/forum/b6-b7-platform/4807-solved-my-too-lean-fuel-trims-issues-case-someone-has-same-problem.html

Ventilen koster ikke ret meget (underligt nok), så det er måske en god idé at bytte den alligevel, da olietåge kan gøre membranen mør eller sprød.

Hvis der er mistanke om, at gearhjulene til kraftudtaget larmer, kan du prøve at hælde den tykkeste olie, der stadig opfylder normen (formodentlig en 0W40) på. Det reparerer ingenting, men hvis du kører med en 30'er i forvejen, kan lyden blive reduceret, og du har i det mindste noget at gå efter.

Remstrammeren lige under generatoren har et kugleleje, som I relativt nemt kan tjekke.

Hvad har den gået, og hvor bor den (cirka)?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
halkjaer
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26/02/2013 08:15
Geografisk sted: Østrig

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af halkjaer »

Bilen har gået 125.000km og jeg bor i Birkerød.

Et andet symptom som formodentlig hænger sammen med motorlampen, er at bilen ved koldstart hænger på 1500omdr/min de første 20-30 sekunder inden den falder til normal tomgang 8-900omdr/min. Ved faktisk ikke om det skal være sådan? Kan ikke huske det nogensinde har været anderledes.

/Johnny
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af Høy »

Det er ikke atypisk, men jeg ved ikke, om det skal være sådan på netop din. Blandingen er meget federe ved koldstart, og man kan mætte blandingen og hæve tomgangen af flere årsager. Bl.a. for at sikre, at bilen ikke er træls/umulig at sætte i gang. Hvis den går i stå, mens den er mættet, er den rigtigt træls at få i gang igen, så det skal helst undgås. Da de første biler kom her til Flensborg, var der ekstra tændrør med i en pose, fordi man måtte gå ud fra, at speditøren havde ødelagt dem, der allerede sad i bilen.

På lidt ældre biler skal lambdasonderne bruge nogen tid til at varme op, og de vil typisk slet ikke arbejde, før bilen har nået en vis temperatur, men selv ved varmstart tager det 10-20 sekunder, før sonderne regulerer (eller før ECU'en reagerer på deres signaler). Nyere sonder som på din er hurtigere, men reguleringen er næppe aktiv fra starten. I dette tidsrum er man nødt til at pøse benzin på for at sikre, at bilen kører nogenlunde jævnt. Desuden fordamper benzinen ikke ret gerne, når motoren er kold, så der skal mere ind, for at der er nok til at danne en blanding, der overhovedet kan antændes. Alle benzinere lugter lidt ved koldstart og går typisk ved lidt højere omdrejningstal end ellers.

Min 2001'er har en ekstraluftpumpe (Euro 3), som kører ved koldstart for at få forkatalysatorerne varmet op. Hvis man starter, skal man ubetinget vente med at slukke igen, til denne pumpe holder op med at køre, da tændrørene ellers bliver til asfaltklumper.

Jeg er ret sikker på, at dit lampeproblem kommer fra indsugningssiden. Sandsynligheden for at en reguleringsmekanisme på den varme side fejler samtidig i begge sider er spinkel.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
halkjaer
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26/02/2013 08:15
Geografisk sted: Østrig

Re: RS4: Hylende lyd fra motorrum

Indlæg af halkjaer »

Hej

En lille update herfra. Selvom mit hyleproblem opstod rimelig hyppigt (hver eller hver anden dag) og under nogenlunde samme forudsætninger (efter ca 20 min normal kørsel), lykkedes det ikke de ihærdige mekanikere hos Audi at fremprovokere hyletonen. Selv efter at ha RS4'eren i en uge. De har derfor ikke villet reparere på bilen til trods for det lydklip jeg har leveret. Sidste og bedste bud fra Audi er, at det kan være krumtap ventilen, der er defekt. Det vill passe til mine symptombeskrivelser og lydklippet. Konklusionen er dog, at de ikke vil reparere på min bil før hyletonen er permanent.

Nu har jeg kørt i bilen et par uger siden jeg fik den fra Audi værkstedet og problemet med hyletonen eller motorlampen har ikke været der siden. Jeg forventer dog at begge ting dukker op igen på et tidspunkt.

Bilen kører fantastisk, men det piner mig selvfølgelig at disse fejl kan dukke op igen.

Mvh Johnny
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"