2,5 TDI BAU

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

Så er den gal igen.

Torsdag kører jeg til byen. Stopper kortvarigt motoren. Da jeg starter igen, kører jeg ca. 100m. hvorefter motoren får en rigtig grim rallende lyd, går ujævnt og bilen går i nødprogram.
Jeg stopper og standser motoren. Efter et par minutter starter jeg igen. Lyden er den samme og det gule motorsymbol og antispinsymbol lyser.

Jeg får transporteret bilen hjem med Dansk Autohjælp og får sat VCDS på og udlæser disse fejlkoder:

00550 -Regulering af indsprøjtningsbegyndelse
17-10 Reguleringsdifference - Periodisk
00550 -Regulering af indsprøjtningsbegyndelse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk



Min første tanke er, at tandremshjulet der trækker pumpen havde flyttet sig. Remhjulet sidder med tre bolte i slidsede huller, så det kan justeres lidt frem og tilbage.

Jeg har efterfølgende haft fikseringsværktøj på krumtap, knaster og dieselpumpe. Det hele står som det skal. Den elektriske brændstofpumpe er også tjekket.

Bilen ryger meget grå/hvid røg fra udstødningen. Det lugter ikke af olie, men mere af dieselolie.
Tankindhold er blevet tjekket for rigtig brændstof og jeg har tappet diesel af som når man udlufter, og der er ikke luftlommer i det jeg tapper af. Der er heller ikke vand i den brændstof jeg tapper af.

Når jeg starter motoren går den meget ujævnt, men kan dog ind imellem falde til ro og gå jævnt uden for kraftig rallen. Lige så snart jeg giver lidt gas, begynder den rallende (grim hård diesellyd) lyd igen.

Nu har jeg ikke selv flere skud i bøssen, men håber der er nogen derude der har et godt råd, inden bilen ryger på værksted. ;(
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af FinnK »

Hej Bjørn. det var da øv :(
kan det ikke være en defekt dyse der laver ballade :-k .
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

FinnK skrev:Hej Bjørn. det var da øv :(
kan det ikke være en defekt dyse der laver ballade :-k .

Har haft samme tanke, men hvordan indkredser men hvilke dyse der er defekt.
Skal alle dyser ud og testes en efter en?

Røgen og lyden kunne måske godt tyde på, at den får for meget brændstof eller ikke får det på det rigtige tidspunkt.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af FinnK »

har du nogensinde fået skiftet/efterset dyser? ellers vil det nok være en god ide, under alle omstændigheder. da du skriver at alt står på mærkerne og hjulet til pumpen er monteret med bolte og ikke not med kun en bolt, kan det vel næsten kun være en dyse der er defekt :?:
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af ullum »

Mener bestemt at man med vcds kan se hvordan den enkelte dyse opfører sig
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af jape »

Nåleslagsføleren er med til at angive indsprøjtning tidspunktet. Jeg tror dog ikke at den kan lave hele fejlen. Jeg tror du skal kontrollere dieselpumpen.
Der er lidt læse stof her: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_183.PDF og her http://www.vp44diesel.de/pliki/artykul.pdf

Dysserne er ikke nødvendigvis i stykker pga. de km du har kørt. Min har kørt 450000 uden at fejl.
-
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

ullum skrev:Mener bestemt at man med vcds kan se hvordan den enkelte dyse opfører sig

Jeg prøver på mandag om dyser kan udlæses.
jape skrev:Nåleslagsføleren er med til at angive indsprøjtning tidspunktet. Jeg tror dog ikke at den kan lave hele fejlen. Jeg tror du skal kontrollere dieselpumpen.
Der er lidt læse stof her: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_183.PDF og her http://www.vp44diesel.de/pliki/artykul.pdf

Dysserne er ikke nødvendigvis i stykker pga. de km du har kørt. Min har kørt 450000 uden at fejl.
-

Nåleslagsføler giver fejlkode hvis den er defekt. Den blev skiftet for lidt over et halvt år siden.
Jeg piller dieselpumpen af og ser efter om den har most en O -ring eller noget. Det er nogenlunde det eneste man selv kan lave på sådan en.

Tak for jeres forslag. Hold jer endelig ikke tilbage hvis i kommer på noget nyt.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Ivan »

Øv noget møj - håber, det ikke er så slemt. :(

Du har nok selv fundet noget, men her er nogle links med 2.5'ere, der har "rattling" sound. Den 2.5 jeg havde, havde der været en masse bøvl med vastegate m.m.

http://www.youtube.com/watch?v=8eLYZYe7DlQ
http://www.youtube.com/watch?v=vIiKR_cprBI
http://www.youtube.com/watch?v=QfGqoGtFVMo
http://www.youtube.com/watch?v=ofAiG1bFFAk

Pøj pøj med løsningen. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

Ivan skrev:Øv noget møj - håber, det ikke er så slemt. :(

Du har nok selv fundet noget, men her er nogle links med 2.5'ere, der har "rattling" sound. Den 2.5 jeg havde, havde der været en masse bøvl med vastegate m.m.

http://www.youtube.com/watch?v=8eLYZYe7DlQ
http://www.youtube.com/watch?v=vIiKR_cprBI
http://www.youtube.com/watch?v=QfGqoGtFVMo
http://www.youtube.com/watch?v=ofAiG1bFFAk

Pøj pøj med løsningen. :)

Mange tak.
Alle input er velkomne. :D
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

Har fået tjekket elektronikken i pumpen på et Bosch værksted. Der var et par fejl i. Jeg har nu monteret et andet modul, men motoren går stadig ikke som den skal. Det "nye" modul blev også tjekket. Det havde ingen fejl.

Den lægger også stadig fejlkode 00550 som også henviser til bl.a. indsprøjtningstidspunkt.

Jeg kan ikke få timningen til at passe. Når jeg udlæser timing på VCDS skriver den "Timnig ud for område - for tidlig" Jeg har flyttet remhjulet både frem og tilbage og intet hjælper.

Nogen gode forslag inden jeg må til lommerne og købe en ny pumpe.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
DP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 7/08/2006 17:51
Geografisk sted: ROSKILDE

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af DP »

Jeg er ikke med hvad er det du har fåret tjekker på pumpen
er det styreenheden på toppen af pumpen der sider noget i pumpen der fortæller hvor pumpen er
det plejer at være årsagen til at der ikke virker
Fejlen koden 550 har dette du skal se efter
Det er oversat fra hollandsk så det er ikke så godt oversat

Mulige symptomer:
o FEJLLAMPE (MIL) lyser
o Tab af effekt ved højere omdrejningstal
o Svært (kold) starte
o Rough løb
o Auto slukke brat og vil ikke starte
o Forhøjede emissionsværdier
Mulige årsager:
o I AHU: krusasbout / remskive (central bolt vandrede ud)
o Sikring (e) er dårligt tilsluttet eller defekt
o Brændstof forsyning er defekt
o tanken er kørt tør
o luft i brændstofsystemet
o brændstoffilter tilstoppet
o Initial indsprøjtning (pumpe timing) forkert
o har for nylig installeret en ny tandrem?
o Injektion Pumpe blokeret eller beskidt
o Ventil til injektion debut (N108)
o kontrol forskel
o defekt
o ledninger og / eller forbindelser til / fra (N108)
o Sensor Injektor Needle Stroke (Geber für Nadelhub / Needle lift sensor) (G80) er defekt
HANG LOOSE

VH DP

VCDE 23.11.0
VCDE Release 23.11.0
Audi A6 St.Car 3,0 TDI v6 fra 14
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

Alle fejlmuligheder er tjekket. Forkert brændstof, vand i brændstof, sikringer, luft i systemet, filtergennemstrømning, tandremme, bolte i remhjul, nåleslagsgiver, osv. osv.

Da det ikke hjalp at skifte elektronikken, var ejeren af Boschværkstedet jeg har konsulteret, 99% sikker på, at det er pumpen der er defekt. Han har været ansat hos Bosch og undervist værksteder i netop dieselpumper.

Jeg har bestilt en ny ombytterpumpe. Men selvfølgelig lidt surt hvis det viser sig, at det er den sidste 1% det er galt med. ;(

Jeg har jo været hele turen igennem sidste år, så jeg er inde i vanen med, at udlufte brændstofsystem og kode startspærre.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Ivan »

Fungerer efter "sidste lomme princippet". :(

Men så har du efterhånden et rigtig godt tag på din Audi. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Så kom Audien på hjul igen. Bestilte en ombytterpumpe i Østrig torsdag aften. Den ankom her til formiddag og er nu blevet monteret og bilen er blevet samlet og står igen på egne hjul. :mrgreen:

Bilen kører nu perfekt igen. Selv om jeg er blevet lidt fattigere, var det nu rart, at få vished for hvad der var galt. Må indrømme, at jeg var en smule bekymret for om det var et større havari.

Lidt skuffende, at den brugte pumpe jeg købte for mindre end et år siden, på trods af, at den kun havde kørt 20.000 km. allerede gik i udu. +(
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af jape »

Det lyder godt. :D Det er rart at have en 2,5 TDI ekspert i klubben (y)
Hvor købte du pumpen henne og til hvilken pris?

/Jan
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af ullum »

Når du nu har en defekt, kan du så fejlsøge på den, det kunne jo være spændende at konstatere den eksakte fejl
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

jape skrev:Det lyder godt. :D Det er rart at have en 2,5 TDI ekspert i klubben (y)
Hvor købte du pumpen henne og til hvilken pris?

/Jan

Her:
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A4-A6-2- ... 617wt_1355

Fik den for £ 585,- + £ 200,- i depositum og £ 20,- i forsendelse. Skal give kr. 210,- i forsendelse for at sende den gamle pumpe retur via GLS. Den lander på alt i alt ca. kr. 5900,-

Bosch i DK skal have kr. 9000,- + moms. Hos AZF koster den ca. kr. 14.000,- Begge er ombyttere.

ullum skrev:Når du nu har en defekt, kan du så fejlsøge på den, det kunne jo være spændende at konstatere den eksakte fejl



Desværre. det er et specielt program som Bosch center har. Det som VCDS skrev var, "indsprøjtnings tidspunkt udenfor område (for tidlig)"
Jeg forsøgte forgæves at "time" tidspunktet, men ligegyldig hvordan jeg stillede pumpen i forhold til knastakslen, skrev VCDS det samme.

Det tager ikke Bosch værkstedet mere end 15 min. at udlæse fejl på pumpen. Det er kun elektronikken de udlæser, og de udlæser kun fejl som pumpen laver mekanisk uden, at fortælle hvad den mekaniske fejl er, altså sådan noget som for lavt tryk eller forkert tidspunkt, men ikke hvor i pumpen fejlen er. Så det er lidt et skud i tågen omdet var pumpen eller en dyse eller eller en ventil eller......?

Man risikerer altså, at skifte en hel pumpe hvor fejlen bare er en mast O-ring. Det havde jeg selvfølgelig undersøgt inden jeg bestilte en ny. Skal pumpen undersøges mekanisk, skal den op i en prøvebænk hvor den bliver kørt som i bilen på 6 dyser og får målt pumpetryk osv. osv.

Det er en operation til ca. kr. 3600,-

Håber det giver mening. Ellers spørg bare igen. (y)
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af FinnK »

(y) Fint at du er kørende igen. Det var ikke længe den nye/gamle pumpe holdt, hvis den kun har kørt 20000 km. :-k
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

FinnK skrev:(y) Fint at du er kørende igen. Det var ikke længe den nye/gamle pumpe holdt, hvis den kun har kørt 20000 km. :-k

Jeg fik den tjekket hos Bosch inden jeg monterede den. De kunne se, at den var taget i brug i november 2010 og så har den måske ligget hos huggeren nogle måneder, så km. tallet passede meget godt.

Jeg har bare været uheldig og fået et af de rigtig dårlige eksemplarer. De har jo ry for at være skrøbelige.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2,5 TDI BAU

Indlæg af Bjørn T »

En lille update.

Bilen kører perfekt, med den samme bløde motorgang som den havde for 100.000 km. siden. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pumpen jeg satte på sidste år havde lidt "dieselbanken" som jeg ikke var særlig glad for, men Bosch værkstedet sagde, at det ikke havde nogen indvirkning på motoren, hverken hvad kræfter eller slidtage angik.

Som manden sagde, det er kun dine ører der ikke har det godt med lyden.
Det kunne måske tyde på, at der har været en mindre fejl i pumpen fra start. :-k
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"