"banke" lyde under skiferien

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
thjulstad
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17/07/2008 15:32
Geografisk sted: Esbjerg

"banke" lyde under skiferien

Indlæg af thjulstad »

Hej,

Netop hjemvendt efter en skøn uge i Livigno med masser af sne på pisterne.
Vi kørte i vores A4 1,8t 163hk, godt loaded og med tagboks.

På den sidste del af turen derned bemærkede jeg lidt unormal lyd under acceleration.
Ved tomgang og ved fuld gas var der intet at høre, men ved del acceleration "bankede" den.

Jeg undrede mig lidt, men vi var jo fremme så den stod ugen ud i god frost, og startede som en mis da vi skulle hjem.

Lyden fortsat på vejen hjem, men der var intet at mærke på bilen eller motoren. Efter 8-900 km var der ikke mere at høre, og jeg har ikke hørt noget siden.

Bilen var tanket med V-power hjemmefra, tankede Shell V-power i Tyskland, tankede Shell V-power i Livigno, og noget Aral 102 oktan på vejen hjem.

Jeg ved ikke hvordan tændingsbanken lyder, men jeg kan ikke komme på hvad det ellers kan være? Den har ikke "dumpet" nogle fejlkoder.

Nogle idéer?


/TH
AUDI A4 AVANT B8.5 143HK MULTITRONIC 2013
SOLGT - AUDI A4 AVANT B6 1,8T 163 HK 2003
thjulstad
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17/07/2008 15:32
Geografisk sted: Esbjerg

Re: "banke" lyde under skiferien

Indlæg af thjulstad »

thjulstad skrev:Hej,

Nogle idéer?

/TH


Slet ingen forslag til hvad det kan have været?


/TH
AUDI A4 AVANT B8.5 143HK MULTITRONIC 2013
SOLGT - AUDI A4 AVANT B6 1,8T 163 HK 2003
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: "banke" lyde under skiferien

Indlæg af morten00 »

thjulstad skrev:...På den sidste del af turen derned bemærkede jeg lidt unormal lyd under acceleration.
Ved tomgang og ved fuld gas var der intet at høre, men ved del acceleration "bankede" den....
Der er jo rigtigt mange muligheder.. Prøv at fortælle lidt mere f.eks. fulgte bankelydene motoromdrejningerne eller var de mere uregelmæssige, kunne du høre dem i alle gearene og ved alle hastigheder, varierede lydene ved bakker eller sving på vejen?

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Star
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 176
Tilmeldt: 19/03/2013 18:17
Geografisk sted: Espergærde

Re: "banke" lyde under skiferien

Indlæg af Star »

thjulstad skrev:
thjulstad skrev:Hej,

Nogle idéer?

/TH


Slet ingen forslag til hvad det kan have været?


/TH


hvad med en afrikansk bådflygtning, der tænkte at han kunne komme til landet hvor man både får kost og logi og lommepenge mens ens sag bliver behandlet i årevis. Undervejs fortrød han, det var sgu for koldt, og bankede så længe han havde kræfter... :-
2008 Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI DSG 200HK
1997 Audi Cabriolet 1,8 20V - Nu solgt
1997 Audi A4 B5 1,6 næsten ny :-)
- Også solgt til glad mand :-)
1999 Audi A3 8L 5-door 1,8 Turbo, også næsten ny :-)
- Herudover:
1997 Mercedes SLK 2,3 kompressor
2012 VW Up 1,0 75HK 3-dørs
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: "banke" lyde under skiferien

Indlæg af Høy »

Jeg ved ikke hvordan tændingsbanken lyder, men jeg kan ikke komme på hvad det ellers kan være?


Tændingsbanken er meget vanskeligt at høre, medmindre man står udenfor, og hvis den har tændingsbanket over 800-900 km, er der et kraterformet soltag i mindst ét stempel - så det er næppe det, der er problemet.

Hvad har den gået? Kan det være en ventilløfter? Pil ventildækslet af, og se efter, om alt ser normalt ud. Kæden til den anden knastaksel har en hydraulisk strammer, og hvis den bliver ringe, kan kæden delvist komme imod ventildækslet, men det er mere en konstant raslen.

Hvis det er en dunkelyd, kan et motorophæng være slapt, så udstødningsrøret kommer imod bunden af bilen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
thjulstad
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17/07/2008 15:32
Geografisk sted: Esbjerg

Re: "banke" lyde under skiferien

Indlæg af thjulstad »

morten00 skrev:
thjulstad skrev:...På den sidste del af turen derned bemærkede jeg lidt unormal lyd under acceleration.
Ved tomgang og ved fuld gas var der intet at høre, men ved del acceleration "bankede" den....
Der er jo rigtigt mange muligheder.. Prøv at fortælle lidt mere f.eks. fulgte bankelydene motoromdrejningerne eller var de mere uregelmæssige, kunne du høre dem i alle gearene og ved alle hastigheder, varierede lydene ved bakker eller sving på vejen?

Mvh Morten


Jeg prøver at beskrive lidt mere :-)

Lyden fulgte omdrejningerne, den var der i alle gear og vej forhold betød ikke noget. Den varierede lidt i tonevalg om det var 30% pedal eller 80% pedal. Den blev sådan lidt mere "hul"/dyb ved mere gas. Ved 100% forsvandt lyden, og i tomgang var der intet at høre.

Som min signatur siger, så er det en 1,8t med 163hk. Den har gået lige under 240.000.

Men som sagt tidligere er lyden væk nu..

/Thomas
AUDI A4 AVANT B8.5 143HK MULTITRONIC 2013
SOLGT - AUDI A4 AVANT B6 1,8T 163 HK 2003
thjulstad
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 17/07/2008 15:32
Geografisk sted: Esbjerg

Re: "banke" lyde under skiferien

Indlæg af thjulstad »

Star skrev:
thjulstad skrev:
thjulstad skrev:Hej,

Nogle idéer?

/TH


Slet ingen forslag til hvad det kan have været?


/TH


hvad med en afrikansk bådflygtning, der tænkte at han kunne komme til landet hvor man både får kost og logi og lommepenge mens ens sag bliver behandlet i årevis. Undervejs fortrød han, det var sgu for koldt, og bankede så længe han havde kræfter... :-


Jeg har kigget efter.... Det var ikke ham der bankede. :D

/Thomas
AUDI A4 AVANT B8.5 143HK MULTITRONIC 2013
SOLGT - AUDI A4 AVANT B6 1,8T 163 HK 2003
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"