A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
drhousedk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/01/2014 12:51
Geografisk sted: Aalborg

A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af drhousedk »

Hej Audiclub,

Jeg står med en A4 1.8 20V med ADR-motor, der lider under en udfordring - bilen gnister ikke på cylinder 1 og 4.

Første tanke var sluttrin - der er derfor prøvet ikke mindre end 3 andre tændspoler (sluttrin er indbygget heri). Nå, den gik ikke. Anden styreboks skulle forsøges - på trods af at den kun vil gå få sekunder, ville det da give en idé om hvorvidt motoren gik renere - ingen forbedring. Prøvede så en styreboks hvor startspærren var fjernet - stadig ingen forbedring.

Fysisk fejlfinding - brudt ledning mellem ecu og terminal 1 ved tændspole/sluttrin, 4a og 15 ok. Trækker ny ledning til terminal 1 og der konstateres gennemgang. Glæder mig nu meget til at starte bilen, men ak nej. Den går stadig kun på 2. Måler så udgange ved styreboks, forbindelse til terminal 15 til tændspole får godt nok leveret signal, men der kommer intet på forbindelsen til terminal 1 til tændspole - ergo kommer der ikke signal ud om at skulle fyre af på 1 og 4.

Hvad i alverden kan være årsagen til dette? Har forsøgt at finde skema over styreboksens indre, men uden held - kan kun finde diagrammer i Autodata, og de fortæller ikke ret meget om hvordan ECU går fra krumtapføler til tændspole. :(
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af SorenR »

drhousedk skrev:Hej Audiclub,

Jeg står med en A4 1.8 20V med ADR-motor, der lider under en udfordring - bilen gnister ikke på cylinder 1 og 4.

Første tanke var sluttrin - der er derfor prøvet ikke mindre end 3 andre tændspoler (sluttrin er indbygget heri). Nå, den gik ikke. Anden styreboks skulle forsøges - på trods af at den kun vil gå få sekunder, ville det da give en idé om hvorvidt motoren gik renere - ingen forbedring. Prøvede så en styreboks hvor startspærren var fjernet - stadig ingen forbedring.

Fysisk fejlfinding - brudt ledning mellem ecu og terminal 1 ved tændspole/sluttrin, 4a og 15 ok. Trækker ny ledning til terminal 1 og der konstateres gennemgang. Glæder mig nu meget til at starte bilen, men ak nej. Den går stadig kun på 2. Måler så udgange ved styreboks, forbindelse til terminal 15 til tændspole får godt nok leveret signal, men der kommer intet på forbindelsen til terminal 1 til tændspole - ergo kommer der ikke signal ud om at skulle fyre af på 1 og 4.

Hvad i alverden kan være årsagen til dette? Har forsøgt at finde skema over styreboksens indre, men uden held - kan kun finde diagrammer i Autodata, og de fortæller ikke ret meget om hvordan ECU går fra krumtapføler til tændspole. :(

Lyder mystisk... Tændspole terminal [1/1] er cylinder II og III, terminal [3/15] er cylinder I og IV.

[1/1] går til ECU (78)
[2/4a] går til sikring S232 20A via ECU (1) (formentlig strømforsyning til ECU)
[3/15] går til ECU (71)
[-] går til stel
Vedhæftede filer
diagram.pdf
(1006.89 KiB) Downloadet 908 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
drhousedk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/01/2014 12:51
Geografisk sted: Aalborg

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af drhousedk »

SorenR skrev:Lyder mystisk... Tændspole terminal [1/1] er cylinder II og III, terminal [3/15] er cylinder I og IV.

[1/1] går til ECU (78)
[2/4a] går til sikring S232 20A via ECU (1) (formentlig strømforsyning til ECU)
[3/15] går til ECU (71)
[-] går til stel


Diagrammet du linker til har jeg også kigget på - måler som sagt fin gennemgang mellem tændspole og ecu nu (direkte fra konnektor til konnektor), på både 1 og 15. Problemet er bare, at der intet output er på ECU 71 / 15 på tændspole, og jeg undrer mig derfor over hvorfor ECU ikke giver dette output.

Jeg har nok fået vendt stikket forkert oppe i hovedet - det er ihvertfald benet der skal give I/IV besked på at gniste, der ikke kommer signal ud på. Har målt direkte på boks.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af SorenR »

Hmm... Er du god til tysk ???
Vedhæftede filer
teknik.pdf
(26.27 KiB) Downloadet 2329 gange
spoler.pdf
(52.29 KiB) Downloadet 1203 gange
hallgeber.pdf
(65.21 KiB) Downloadet 1828 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
drhousedk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/01/2014 12:51
Geografisk sted: Aalborg

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af drhousedk »

Tak for de rigtig fine links! :)

Mangler dog stadig schematics over Motronic boksen, for at finde ud af hvor det kan gå galt... :/ Det giver ingen mening, da krumtapføleren ikke giver signal til 1+4/2+3 hhv., men til alle cylindrene.
Stikket ved spolerne er jeg ikke så interesseret i, da der intet output er til 1+4 direkte på boksen. :(
wabber78
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5/10/2014 12:39

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af wabber78 »

hej
jeg har samme bil og står med samme problem også og det giver en del hovedbrud så ville høre om du fandt fejlen . for det er jo ærgeligt at kasserer bilen på sådan en dum ting har og så skiftet tændspole kromtapsføler og hallgiver og ladninger op til styrer box er indtakte
Mvh Teddy jensen
drhousedk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/01/2014 12:51
Geografisk sted: Aalborg

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af drhousedk »

wabber78 skrev:hej
jeg har samme bil og står med samme problem også og det giver en del hovedbrud så ville høre om du fandt fejlen . for det er jo ærgeligt at kasserer bilen på sådan en dum ting har og så skiftet tændspole kromtapsføler og hallgiver og ladninger op til styrer box er indtakte
Mvh Teddy jensen


Hej,

Nej, A4'eren står bare og rådner op i et hjørne af en græsplæne - har endnu ikke fundet fejlen. :(
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af Michael P »

Har du tjekket om gnist springer eller hvordan?
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af Høy »

Pil styreenheden fra hinanden, og se efter åbenlyse fejl, eller kontakt dem her...

https://ecu.de/vw-(volkswagen)/motorsteuerger%C3%A4t/m3.8.x/volkswagen-vw-8d0907558b-bosch-0261204774-107875.html

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
drhousedk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/01/2014 12:51
Geografisk sted: Aalborg

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af drhousedk »

Høy skrev:Pil styreenheden fra hinanden, og se efter åbenlyse fejl, eller kontakt dem her...

https://ecu.de/vw-(volkswagen)/motorsteuerger%C3%A4t/m3.8.x/volkswagen-vw-8d0907558b-bosch-0261204774-107875.html

\Alex


Når der er prøvet en anden kendt fungerende styreboks, kan det vist være ligemeget. I de sekunder den nu kan holdes i live (startspærre) er problemet PRÆCIS det samme.
Brugeravatar
carstenhjorth
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 523
Tilmeldt: 8/08/2004 18:51
Geografisk sted: Næstved

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af carstenhjorth »

Slettet..
Med Venlig Hilsen
Carsten
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af Høy »

Muligvis, men det kunne måske hjælpe wabber78. Han har vist primært skiftet eksterne ting.

Hvor måler du selv udgangen fra styreenheden? Hvis du måler på bagsiden af stikket med stikket sat på (hvilket formodentlig er nødvendigt af hensyn til strømforsyning og sensorsignaler), kan ledningsklemmen til spole 1 være bøjet/skæv, så signalet bare ikke kommer ind i ledningen. Hvis du som du skriver måler direkte på boksen, må et stik være taget af, og det kan ikke udelukkes, at der også er en sensorindgang i det pågældende stik.

Hvad bruger du i øvrigt til at måle med? Tændspolen affyres af et 5V-signal, som kun varer et par millisekunder hver gang.

Bøjede/løse klemmer er en meget hyppig fejl på det løse sluttrin på AEB - så muligvis også i andre dele af ledningsnettet her?

Kan du udlæse fejl? Hallgiveren behøves egentlig ikke ved wasted spark, men der er en ifølge...

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_167.PDF

Hvis krumtapgiveren er død, burde den slet ikke kunne starte (er ikke 100% sikker).

Ellers kan du trække stikkene af dem og se, om det gør nogen forskel.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
drhousedk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11/01/2014 12:51
Geografisk sted: Aalborg

Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4

Indlæg af drhousedk »

Høy skrev:Hvor måler du selv udgangen fra styreenheden? Hvis du måler på bagsiden af stikket med stikket sat på (hvilket formodentlig er nødvendigt af hensyn til strømforsyning og sensorsignaler), kan ledningsklemmen til spole 1 være bøjet/skæv, så signalet bare ikke kommer ind i ledningen. Hvis du som du skriver måler direkte på boksen, må et stik være taget af, og det kan ikke udelukkes, at der også er en sensorindgang i det pågældende stik.

Hvad bruger du i øvrigt til at måle med? Tændspolen affyres af et 5V-signal, som kun varer et par millisekunder hver gang.

Bøjede/løse klemmer er en meget hyppig fejl på det løse sluttrin på AEB - så muligvis også i andre dele af ledningsnettet her?


Jeg måler på "udgangen" af stikket. Alle klemmer ser OK ud, ingen anormaliteter at se.

Der er prøvet med 3 forskellige sluttrin.

Signalet "måles" med en LED. Ikke optimalt (man kan ikke se frekvensen), men man kan da se der ikke sker noget (der er masser af liv i den ene udgang, men den anden synes død).

Giver bare ingen mening for mig at der på en kendt GOD styreboks ikke kommer signal til det ene cylinderpar.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"