A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Hej Audiclub,
Jeg står med en A4 1.8 20V med ADR-motor, der lider under en udfordring - bilen gnister ikke på cylinder 1 og 4.
Første tanke var sluttrin - der er derfor prøvet ikke mindre end 3 andre tændspoler (sluttrin er indbygget heri). Nå, den gik ikke. Anden styreboks skulle forsøges - på trods af at den kun vil gå få sekunder, ville det da give en idé om hvorvidt motoren gik renere - ingen forbedring. Prøvede så en styreboks hvor startspærren var fjernet - stadig ingen forbedring.
Fysisk fejlfinding - brudt ledning mellem ecu og terminal 1 ved tændspole/sluttrin, 4a og 15 ok. Trækker ny ledning til terminal 1 og der konstateres gennemgang. Glæder mig nu meget til at starte bilen, men ak nej. Den går stadig kun på 2. Måler så udgange ved styreboks, forbindelse til terminal 15 til tændspole får godt nok leveret signal, men der kommer intet på forbindelsen til terminal 1 til tændspole - ergo kommer der ikke signal ud om at skulle fyre af på 1 og 4.
Hvad i alverden kan være årsagen til dette? Har forsøgt at finde skema over styreboksens indre, men uden held - kan kun finde diagrammer i Autodata, og de fortæller ikke ret meget om hvordan ECU går fra krumtapføler til tændspole.
Jeg står med en A4 1.8 20V med ADR-motor, der lider under en udfordring - bilen gnister ikke på cylinder 1 og 4.
Første tanke var sluttrin - der er derfor prøvet ikke mindre end 3 andre tændspoler (sluttrin er indbygget heri). Nå, den gik ikke. Anden styreboks skulle forsøges - på trods af at den kun vil gå få sekunder, ville det da give en idé om hvorvidt motoren gik renere - ingen forbedring. Prøvede så en styreboks hvor startspærren var fjernet - stadig ingen forbedring.
Fysisk fejlfinding - brudt ledning mellem ecu og terminal 1 ved tændspole/sluttrin, 4a og 15 ok. Trækker ny ledning til terminal 1 og der konstateres gennemgang. Glæder mig nu meget til at starte bilen, men ak nej. Den går stadig kun på 2. Måler så udgange ved styreboks, forbindelse til terminal 15 til tændspole får godt nok leveret signal, men der kommer intet på forbindelsen til terminal 1 til tændspole - ergo kommer der ikke signal ud om at skulle fyre af på 1 og 4.
Hvad i alverden kan være årsagen til dette? Har forsøgt at finde skema over styreboksens indre, men uden held - kan kun finde diagrammer i Autodata, og de fortæller ikke ret meget om hvordan ECU går fra krumtapføler til tændspole.
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
drhousedk skrev:Hej Audiclub,
Jeg står med en A4 1.8 20V med ADR-motor, der lider under en udfordring - bilen gnister ikke på cylinder 1 og 4.
Første tanke var sluttrin - der er derfor prøvet ikke mindre end 3 andre tændspoler (sluttrin er indbygget heri). Nå, den gik ikke. Anden styreboks skulle forsøges - på trods af at den kun vil gå få sekunder, ville det da give en idé om hvorvidt motoren gik renere - ingen forbedring. Prøvede så en styreboks hvor startspærren var fjernet - stadig ingen forbedring.
Fysisk fejlfinding - brudt ledning mellem ecu og terminal 1 ved tændspole/sluttrin, 4a og 15 ok. Trækker ny ledning til terminal 1 og der konstateres gennemgang. Glæder mig nu meget til at starte bilen, men ak nej. Den går stadig kun på 2. Måler så udgange ved styreboks, forbindelse til terminal 15 til tændspole får godt nok leveret signal, men der kommer intet på forbindelsen til terminal 1 til tændspole - ergo kommer der ikke signal ud om at skulle fyre af på 1 og 4.
Hvad i alverden kan være årsagen til dette? Har forsøgt at finde skema over styreboksens indre, men uden held - kan kun finde diagrammer i Autodata, og de fortæller ikke ret meget om hvordan ECU går fra krumtapføler til tændspole.
Lyder mystisk... Tændspole terminal [1/1] er cylinder II og III, terminal [3/15] er cylinder I og IV.
[1/1] går til ECU (78)
[2/4a] går til sikring S232 20A via ECU (1) (formentlig strømforsyning til ECU)
[3/15] går til ECU (71)
[-] går til stel
- Vedhæftede filer
-
- diagram.pdf
- (1006.89 KiB) Downloadet 908 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
SorenR skrev:Lyder mystisk... Tændspole terminal [1/1] er cylinder II og III, terminal [3/15] er cylinder I og IV.
[1/1] går til ECU (78)
[2/4a] går til sikring S232 20A via ECU (1) (formentlig strømforsyning til ECU)
[3/15] går til ECU (71)
[-] går til stel
Diagrammet du linker til har jeg også kigget på - måler som sagt fin gennemgang mellem tændspole og ecu nu (direkte fra konnektor til konnektor), på både 1 og 15. Problemet er bare, at der intet output er på ECU 71 / 15 på tændspole, og jeg undrer mig derfor over hvorfor ECU ikke giver dette output.
Jeg har nok fået vendt stikket forkert oppe i hovedet - det er ihvertfald benet der skal give I/IV besked på at gniste, der ikke kommer signal ud på. Har målt direkte på boks.
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Hmm... Er du god til tysk ???
- Vedhæftede filer
-
- teknik.pdf
- (26.27 KiB) Downloadet 2329 gange
-
- spoler.pdf
- (52.29 KiB) Downloadet 1203 gange
-
- hallgeber.pdf
- (65.21 KiB) Downloadet 1828 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Tak for de rigtig fine links!
Mangler dog stadig schematics over Motronic boksen, for at finde ud af hvor det kan gå galt... :/ Det giver ingen mening, da krumtapføleren ikke giver signal til 1+4/2+3 hhv., men til alle cylindrene.
Stikket ved spolerne er jeg ikke så interesseret i, da der intet output er til 1+4 direkte på boksen.
Mangler dog stadig schematics over Motronic boksen, for at finde ud af hvor det kan gå galt... :/ Det giver ingen mening, da krumtapføleren ikke giver signal til 1+4/2+3 hhv., men til alle cylindrene.
Stikket ved spolerne er jeg ikke så interesseret i, da der intet output er til 1+4 direkte på boksen.
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
hej
jeg har samme bil og står med samme problem også og det giver en del hovedbrud så ville høre om du fandt fejlen . for det er jo ærgeligt at kasserer bilen på sådan en dum ting har og så skiftet tændspole kromtapsføler og hallgiver og ladninger op til styrer box er indtakte
Mvh Teddy jensen
jeg har samme bil og står med samme problem også og det giver en del hovedbrud så ville høre om du fandt fejlen . for det er jo ærgeligt at kasserer bilen på sådan en dum ting har og så skiftet tændspole kromtapsføler og hallgiver og ladninger op til styrer box er indtakte
Mvh Teddy jensen
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
wabber78 skrev:hej
jeg har samme bil og står med samme problem også og det giver en del hovedbrud så ville høre om du fandt fejlen . for det er jo ærgeligt at kasserer bilen på sådan en dum ting har og så skiftet tændspole kromtapsføler og hallgiver og ladninger op til styrer box er indtakte
Mvh Teddy jensen
Hej,
Nej, A4'eren står bare og rådner op i et hjørne af en græsplæne - har endnu ikke fundet fejlen.
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Har du tjekket om gnist springer eller hvordan?
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur
Klima der dur
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Pil styreenheden fra hinanden, og se efter åbenlyse fejl, eller kontakt dem her...
https://ecu.de/vw-(volkswagen)/motorsteuerger%C3%A4t/m3.8.x/volkswagen-vw-8d0907558b-bosch-0261204774-107875.html
\Alex
https://ecu.de/vw-(volkswagen)/motorsteuerger%C3%A4t/m3.8.x/volkswagen-vw-8d0907558b-bosch-0261204774-107875.html
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Høy skrev:Pil styreenheden fra hinanden, og se efter åbenlyse fejl, eller kontakt dem her...
https://ecu.de/vw-(volkswagen)/motorsteuerger%C3%A4t/m3.8.x/volkswagen-vw-8d0907558b-bosch-0261204774-107875.html
\Alex
Når der er prøvet en anden kendt fungerende styreboks, kan det vist være ligemeget. I de sekunder den nu kan holdes i live (startspærre) er problemet PRÆCIS det samme.
- carstenhjorth
- Forumbruger
- Indlæg: 523
- Tilmeldt: 8/08/2004 18:51
- Geografisk sted: Næstved
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Muligvis, men det kunne måske hjælpe wabber78. Han har vist primært skiftet eksterne ting.
Hvor måler du selv udgangen fra styreenheden? Hvis du måler på bagsiden af stikket med stikket sat på (hvilket formodentlig er nødvendigt af hensyn til strømforsyning og sensorsignaler), kan ledningsklemmen til spole 1 være bøjet/skæv, så signalet bare ikke kommer ind i ledningen. Hvis du som du skriver måler direkte på boksen, må et stik være taget af, og det kan ikke udelukkes, at der også er en sensorindgang i det pågældende stik.
Hvad bruger du i øvrigt til at måle med? Tændspolen affyres af et 5V-signal, som kun varer et par millisekunder hver gang.
Bøjede/løse klemmer er en meget hyppig fejl på det løse sluttrin på AEB - så muligvis også i andre dele af ledningsnettet her?
Kan du udlæse fejl? Hallgiveren behøves egentlig ikke ved wasted spark, men der er en ifølge...
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_167.PDF
Hvis krumtapgiveren er død, burde den slet ikke kunne starte (er ikke 100% sikker).
Ellers kan du trække stikkene af dem og se, om det gør nogen forskel.
\Alex
Hvor måler du selv udgangen fra styreenheden? Hvis du måler på bagsiden af stikket med stikket sat på (hvilket formodentlig er nødvendigt af hensyn til strømforsyning og sensorsignaler), kan ledningsklemmen til spole 1 være bøjet/skæv, så signalet bare ikke kommer ind i ledningen. Hvis du som du skriver måler direkte på boksen, må et stik være taget af, og det kan ikke udelukkes, at der også er en sensorindgang i det pågældende stik.
Hvad bruger du i øvrigt til at måle med? Tændspolen affyres af et 5V-signal, som kun varer et par millisekunder hver gang.
Bøjede/løse klemmer er en meget hyppig fejl på det løse sluttrin på AEB - så muligvis også i andre dele af ledningsnettet her?
Kan du udlæse fejl? Hallgiveren behøves egentlig ikke ved wasted spark, men der er en ifølge...
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_167.PDF
Hvis krumtapgiveren er død, burde den slet ikke kunne starte (er ikke 100% sikker).
Ellers kan du trække stikkene af dem og se, om det gør nogen forskel.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: A4 B5 1.8 20V ADR tænder ikke på cyl. 1 og 4
Høy skrev:Hvor måler du selv udgangen fra styreenheden? Hvis du måler på bagsiden af stikket med stikket sat på (hvilket formodentlig er nødvendigt af hensyn til strømforsyning og sensorsignaler), kan ledningsklemmen til spole 1 være bøjet/skæv, så signalet bare ikke kommer ind i ledningen. Hvis du som du skriver måler direkte på boksen, må et stik være taget af, og det kan ikke udelukkes, at der også er en sensorindgang i det pågældende stik.
Hvad bruger du i øvrigt til at måle med? Tændspolen affyres af et 5V-signal, som kun varer et par millisekunder hver gang.
Bøjede/løse klemmer er en meget hyppig fejl på det løse sluttrin på AEB - så muligvis også i andre dele af ledningsnettet her?
Jeg måler på "udgangen" af stikket. Alle klemmer ser OK ud, ingen anormaliteter at se.
Der er prøvet med 3 forskellige sluttrin.
Signalet "måles" med en LED. Ikke optimalt (man kan ikke se frekvensen), men man kan da se der ikke sker noget (der er masser af liv i den ene udgang, men den anden synes død).
Giver bare ingen mening for mig at der på en kendt GOD styreboks ikke kommer signal til det ene cylinderpar.