2,0 TDI Er der noget jeg skal være opmærksom på ved køb?

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Henrik H
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9/01/2007 19:44
Geografisk sted: Svendborg

2,0 TDI Er der noget jeg skal være opmærksom på ved køb?

Indlæg af Henrik H »

Jeg overvejer at skifte min kære gamle Audi 100 2,5 TDI ud med en lidt yngre model. (Snøft)
Jeg mener at have hørt, at der er noget man skal være lidt obs på ved 2,0 TDI motoren, men er ikke helt sikker. Så regner med at dette forum er det rette at spørge. :)
Foreløbig har jeg kigget på både Avant og 4 dørs modelen årg. 2006-2007. Mit kørselsbehov bliver nok lige omkring 20000 km pr. år.
Er der nogen der har nogle gode råd? eller ved hvad jeg skal være særlig opmærksom på? -eller skal jeg holde snitterne fra diesel med det kørselsbehov?
Henrik :)
Michael P
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1/07/2013 14:51

Re: Sv: 2,0 TDI Er der noget jeg skal være opmærksom på ved

Indlæg af Michael P »

Som priserne er, så skal man faktisk over 20.000 km om året for at det kan betale sig at køre diesel.

2.0 TDI kan blive dyrt: dyser, flækket topstykke, turbo, styreboks, Partikelfilter, egr ventil osv.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Audi A4 B5 1.6 Automatgear fra 1995
Klima der dur :)
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: 2,0 TDI Er der noget jeg skal være opmærksom på ved køb?

Indlæg af Chris »

Hej Henrik

Du skal specielt være opmærksom på 2,0 TDI pumpedyse modellerne. På Commonrail modellerne skulle der være færre problemer, så vidt jeg har hørt. Så vidt jeg kan se på Wikipedia, så er alle 2,0 TDI motorerne desværre PD i B7 modellen, hvis man ellers kan stole på Wikipedia - det plejer være rigtigt nok.
http://de.wikipedia.org/wiki/Audi_A4_B7

Nogle af de typiske problemer har PEB bl.a. haft og skrevet nogle meget flotte udførlige vejledninger omkring.

Den mest kendte fejl er vel: http://audiclub.dk/artikler/artikel.php?53
Han har bl.a. også skrevet denne vejledning: viewtopic.php?f=165&t=22948

Men som Michael skriver, så har denne motor haft specielt mange sygdomme ift. andre Audi motorer. Der er dog også solgt rigtig mange af disse 2,0'ere, så det gør selvfølgelig også at man oftere hører om det.

Måske en B8 model er et bedre bud? Her er de alle CR modeller og opgivet til at køre lidt længere på literen. Eller måske 1,9 TDI motoren. Man kan høre på lang afstand at det er en diesel, men til gengæld er den også ekstrem stabil.

Desuden skal man gerne over 25.000 km for at diesel kan svare sig, syntes at være det jeg hører. Du skal ihvertfald hovedagligt bruge den til længere ture, for at det giver mest mening.
Senest rettet af Chris 19/01/2014 22:07, rettet i alt 1 gang.
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Brugeravatar
woofer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 214
Tilmeldt: 4/06/2008 14:33
Geografisk sted: KBH

Re: 2,0 TDI Er der noget jeg skal være opmærksom på ved køb?

Indlæg af woofer »

Hej..

Hvordan ser jeres regnestykke ud ift. minimums kørselskrav før diesel kan betale sig? de beregninger jeg har lavet, synes jeg stadig at diesel er en god investering trods et lavere km behov...

Ift. 2.0 TDI motoren..jeg er selv på udkig efter en erstatning af min 1.9 TDI B5, som er en stabilitetsbombe uden lige :) bliver sku svært at erstatte den....tror ikke det kan lade sig gøre...

Men jeg har et godt øje til en 170 hk 2.0 TDI fra 2007. Den har jeg hørt har en del problemer med dens Piezo dyser, som Audi har erkendt de har et problem med. Dernæst er der det velkendte problem med oliepumpen(trykket). udover det, er der så andet man skal være obs på?

Er der evt nogle om man nemt kan få tjekket om der er dyse problemer på den bil man kigger på, og om Audi vil udskifte dem U.B?

mit næste beslutning er om jeg skal vælge en quattro eller normal 2wd. fordele/ulemper? kunne forestille mig 4wd er en federe køreoplevelse, men til gengæld noget der går lidt ud over kørselsøkonomien og så kunne jeg også forestille mig at de reserveledele der bruges til quattro er en del dyrere?
Audi A4 B5 Avant 1996
AFN 110 Hk 1,9 TDI
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"