Tændrør

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Tændrør

Indlæg af FinnK »

Er de nogen der har erfaring med hvike tændrør der er bedst til en A4 2,0T 200 hk :?: Jeg tænker NGK, BOSCH eller originalt. :)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Tændrør

Indlæg af SorenR »

FinnK skrev:Er de nogen der har erfaring med hvike tændrør der er bedst til en A4 2,0T 200 hk :?: Jeg tænker NGK, BOSCH eller originalt. :)

Hvis den ikke er tunet over 35% vil de originale nok passe bedst ;-)

Min gamle S4 havde det bedst med originale. Jeg prøvede med racer rør een gang og de duede ikke når motoren blev driftsvarm... Masser af udsættere under tryk... :roll:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Tændrør

Indlæg af FinnK »

Ok. Nu er det så ikke lige med henblik på at køre race :D . Jeg har opstøvet nogle bosch tændrør til 88 kr pr stk. På nettet. Og da jeg ved at originale tændrør er rimelig dyre, kunne jeg lige så godt købe bosch rør, hvis de er lige så gode. :)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Tændrør

Indlæg af Bjørn T »

FinnK skrev:Ok. Nu er det så ikke lige med henblik på at køre race :D . Jeg har opstøvet nogle bosch tændrør til 88 kr pr stk. På nettet. Og da jeg ved at originale tændrør er rimelig dyre, kunne jeg lige så godt købe bosch rør, hvis de er lige så gode. :)

Jeg tror det kan være ligemeget om du køber org. Audi, Beru, Bosch eller HGK, bare typenummeret passer til din bil. Jeg er sikker på at bilfabrikkerne bare rager ned af hylderne hos dem der lige p.t. kan levere, og får stemplet deres logo på røret.
Jeg mener, at huske, at der på rørene til min Audi S2 var Audiringe trykt på toppen, men der var indgraveret NGK i metallet.

Da jeg var på fabriksbesøg hos Audi, så jeg stabler af hjul til nye biler, med mere eller mindre forskellige dækfabrikater.

Og de var, vel og mærke, til samme produktionslinie.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Tændrør

Indlæg af FinnK »

Bjørn. Du har lige overbevist mig om at jeg godt kan "nøjes" med bosch tændrør. :D
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Tændrør

Indlæg af audi_claus »

Betegnelsen "nøjes" synes jeg er misvisende.
Kender ikke lige din motor; men Audi har til deres turbomotorer altid benyttet et platintændrør af typen "projektet tip". Til 200 20V og til 1.8 T hedder det F5DPOR i 14mm og til de ældre 10V motorer samme rør i en 16mm udgave.
Så det rækker fra en 1.8T på 180 Hk over 200 i WR (10V) til 600 Hk i Det Blå Bæst.
De holder 100.000 km, kan ikke justeres men renses af med en stålbørste, hvis de er blevet tilsodede (jeg har problemer i tomgang med 5 x 1096 ml dyser).
Ja de er dyre - men altså holdbare og driftsikre selv om det "kun" er Bosch - så vi snakker ikke 35% tuning Søren men 250% +
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Tændrør

Indlæg af Bjørn T »

FinnK skrev:Bjørn. Du har lige overbevist mig om at jeg godt kan "nøjes" med bosch tændrør. :D

Jeg købte 6 Beru gløderør på Ebay. Næsten ½ pris af org. De gamle rør havde fire OOOO ved siden af Beru navnet, ellers ens med samme Beru nr.
Sidste "org." indkøb på Ebay, var en dyse med nåleslagsgiver fra Bosch, med nøjagtig samme historie som ovennævnte. Prisforskel €150,- i forhold til AZF. 8)
Morale - se jeg godt for inden i køber "org." dele som i forvejen kommer fra underleverandører.

P.S. Handler i på Ebay, så husk, at tjekke sælgers rating. Køb ikke hos private eller småsælgere, medmindre det er speciele varer som ikke lige er til at få fat i andre steder.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
anse
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 178
Tilmeldt: 5/06/2010 12:27
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tændrør

Indlæg af anse »

Bjørn T skrev:
FinnK skrev:Ok. Nu er det så ikke lige med henblik på at køre race :D . Jeg har opstøvet nogle bosch tændrør til 88 kr pr stk. På nettet. Og da jeg ved at originale tændrør er rimelig dyre, kunne jeg lige så godt købe bosch rør, hvis de er lige så gode. :)

Jeg tror det kan være ligemeget om du køber org. Audi, Beru, Bosch eller HGK, bare typenummeret passer til din bil. Jeg er sikker på at bilfabrikkerne bare rager ned af hylderne hos dem der lige p.t. kan levere, og får stemplet deres logo på røret.
Jeg mener, at huske, at der på rørene til min Audi S2 var Audiringe trykt på toppen, men der var indgraveret NGK i metallet.

Da jeg var på fabriksbesøg hos Audi, så jeg stabler af hjul til nye biler, med mere eller mindre forskellige dækfabrikater.

Og de var, vel og mærke, til samme produktionslinie.


...Der er ikke noget der hedder Audi-tændrør, - de er produceret hos Bosch, NGK eller andre af de store fabrikater og påtrykt Audi ringene.
Mvh//Bent
__________________________________________
A4 Avant 2.0 TFSI 180 Multitronic B8, MY 2011.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Sv: Tændrør

Indlæg af SorenR »

Hvis man kigger på de originale rør står der en kode ud over producentens navn og der findes lister på nettet hvor man kan krydsreferere typenumre mellem producenter. Det er ikke ligegyldigt hvilke rør man bruger, producenten er ligegyldig men legering, antallet af elektroder og varmetallet gør forskellen mellem en velfungerende motor og et smeltet stempel...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Tændrør

Indlæg af FinnK »

De bosch rør jeg har kig på kan købes på noget der hedder misterauto.dk. De skulle passe helt præcis til min motor ifølge bosch tabellen. De er i øjeblikket på tilbud til 88 kr stk. Man kan også købe mange andre "mærkevarer" samme sted til billige penge. (y)
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Tændrør

Indlæg af SorenR »

OEM tændrør i 2.0T skulle være...

NGK PFR7S8EG eller Bosch FR6KPP332S.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Tændrør

Indlæg af FinnK »

SorenR skrev:OEM tændrør i 2.0T skulle være...

NGK PFR7S8EG eller Bosch FR6KPP332S.

Ok.. På NAP`s hjemmeside og Misterauto skriver de at bosch FR"5"KPP332S passer til min :-k
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Tændrør

Indlæg af erik1303 »

Jeg vil da også gerne komme med en kommentar/oplysning til dette emne, da jeg har haft lidt problemer ved koldstart, hakker kortvarigt, nogle gange meget, kan køre 5-600m inden den går rent :( .
Jeg har skrevet om det i et andet indlæg.
I foråret blev der isat 6 nye BERU tændrør (3 elektroder) som de gamle Bosch rør (med Audi & VW logo) havde, kørte fint indtil det begyndte at blive lidt koldt, så begyndte den at hakke lidt, stået på i ca. 4 måneder.
Ny G 42 føler monteret (indsugningstemp.) uden resultat ca. 600,- fra min konto :x .
Et sæt nye tændkabler i superkvalitet (BERU) og med alt hvad rabatten kunne bære 1080,- igen fra min konto :x :x .
Men desværre det samme.
De gamle kabler var så stive at de næsten skulle i skruestikken for at blive "bukket", de var af mærket Bremi og der var numre på kabler 1-2-3 osv. så jeg mistænker dem for at være de originale (18 år). God kvalitet, og alle 6 er målt igennem og holder Ohm værdien.
Så som forsøg blev de gamle Bosch rør genmonteret, og hold da op en forskel, bilen startede meget nemmere og helt uden hakken :?:, så måtte jeg lige rådføre mig med min mekanikerbekendte, og de bruger aldrig BERU tændrør, da de er noget skrammel, men deres kabler og gløderør til diesel er meget fine, Hmmm. er vi ude i noget "blandingsmisbrug" her :?:
Jeg følger det self. nærmere.
Idag d. 13-12-13 opfører bil sig eksemplarisk, ingen hakken eller noget som helst, den starter bare og er helt OK, så ikke flere BERU tændrør til mig, og tændrør er åbenbart "lidt" raketvidenskab, men særdeles vigtige.
Jeg har også lige sat nye tændrør på fruens Mercedes 260E, for 2 uger siden, og de er sgu også af mærket BERU :x , bliver skiftet imorgen til NGK eller Bosch.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
RS4FUN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 173
Tilmeldt: 31/12/2005 19:24
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Tændrør

Indlæg af RS4FUN »

Har altid kørt med Bosch tændrør på mine biler uden problemer.
Tændrørs typen for bilen skal dog blot være korrekt ! - Dette er meget vigtigt !!
Har også brugt NGK i en kort periode, hvor jeg kørte race, med meget gode resultater :-)
Med venlig hilsen
Verner
Audi A4 3,0 Avant quattro Tiptronic
Har man benzin i blodet, er tankmåleren ligegyldig
hynke007
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 633
Tilmeldt: 25/04/2009 14:28
Geografisk sted: Bælum, nordjylland

Re: Tændrør

Indlæg af hynke007 »

nogle der ved hvad jeg skal køre med af tændrør??
Hilsen
Kim Hynkemejer

AUDI 100 C3 CC 2.2 AVANT 1984 . min første audi...målt til 102 hk D. 13/4-13

AUDI 80 2.0 E LIMOSINE 1993. min audi nr 2. købt for skrot pris i 2015.solgt

AUDI 100 C4 2,3 sedan 1991.min audi nr 3. lige købt for skrot prisen D 20-2-17

Audi 100 2.3 C3 min Audi nr 4. Købt for 3500kr D 5-8-2017
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"