Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

Er endeligt den glade ejer af en Audi A4 B5 1.8 ARG motorkode

Men her på det sidste har jeg problem med at den går lidt ujævnt både i tomgang men mest når jeg kører. Når man kører roligt hugger den lidt men presser man pedalen i bund så sætter den ud som om den mister fuldstændig motorkraft i et par sek. og så hukker den sig opad.

og kører man 110 på motorvej hopper den en del i motorgangen.

Jeg har skiftet tændrør 2 gange både med standart i bosch og denso og iridium rør. Jeg har skiftet tændkabler, jeg har skiftet tændspole både fra Hügo, Beru og org.

Jeg har skiftet lambda sonde, krumtapsføler, kølevæske temp føler for nylig.

Jeg har både haft en VAG-Com tester på den og en Bosch Tester på den og udlæst fejlkoder flere gange og de to fejlkoder der bliver ved med og komme igen er P1355 - Tændingsstyring cylinder 1 afbrydelse og P1361 - Tændingsstyring cylinder 3 afbrydelse. Jeg kan slette fejlene men de kommer igen lige så snart jeg bare har startet den.

HVAD SKAL JEG GØRE.... ? Please er der ikke nogle kloge hoveder der kan hjælpe herinde..
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af GertH »

Hej. Min første tanke var tændspole, men der har du jo prøvet op til flere forskellige kan jeg læse. Et langt skud kunne være at du har fået byttet om på 2 tændkabler. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

Jeg har prøvet og og skifte kabler og bytte om på hvor de sad. ingen forskel desværre.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af morten00 »

Panoz skrev:...HVAD SKAL JEG GØRE.... ? Please er der ikke nogle kloge hoveder der kan hjælpe herinde..
Her er en meget interessant beskrivelse af knækkede stelledninger ved tændingsmodulet. http://autotechdiagnostics.com/?p=372

Selvom du ikke har samme motorkode kunne dine fejlkoder godt tyde på samme fejl, måske bare ved det ene modul, og det er da billigt at prøve.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Høy »

Jeg tror, at din luftmassemåler er slidt. Hvis du trækker stikket af den, går motoren i nøddrift, men hvis den holder op med at sætte ud, har du fundet grunden.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

Hej alex

Det vil jeg lige prøve når jeg kommer hjem til den i morgen. Men er det ikke en primær sensor der gør at motoren dør?
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af morten00 »

Panoz skrev:Hej alex

Det vil jeg lige prøve når jeg kommer hjem til den i morgen. Men er det ikke en primær sensor der gør at motoren dør?
Når det altid er cylinder 1 og 3 som giver hver fejl er der stor chance for fejlen ligger i noget som er fælles for de 2 cylindre og det er bl.a. tændingsmodul og den stelforbindelse som er nævnt i det jeg linker til.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Høy »

ARG har svjv. 2 spoler og wasted spark, dvs. den tænder på 2 cylindre ad gangen, hvor den ene er i udstødningstakten og dermed ikke reagerer på det). Hvis det skal give nogen mening, må 1 og 4 følges ad, mens 2 og 3 følges ad. Når 1 er klar til at få losset, vil 3 være ved nederste dødpunkt.

Der er næppe nogen mulighed for at registrere de to andre cylindre separat i den slags system.

Her kan man se, at der tilsyneladende bare er helt almindelige kabler til 2 af cylindrene... (tak til Ebay for billedet)

Billede

Motoren burde kunne holde sig i gang uden LMM. Erstatningsværdien i motorstyringen kan endda være bedre end værdien fra måleren, hvis måleren er rigtigt ringe.

Ellers må du prøve at logge luftmassen, mens du kører. Få en anden til at holde øje, så du ikke kører ind i et træ, mens du sidder og glor på udstyret. Med lidt held er der angivet en foreskrevet værdi, som du kan sammenligne med.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

ar lige siddet og set videoen og det var da helt sikkert en mulgihed at prøve og tænke det ind selv om det er en helt anden type tændspole og anden motor.. men tanken i en dårlig stel har jeg selv haft så det var værd og prøve.. :)
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

Det er lige præcis sådan en spole jeg har på min. men hvis 1 og 4 kører sammen og 2 og 3 så er det d mærkeligt at den skriver 1 og 3. Det gør vel at jeg får en masse benzin i udstødningen fordi den sprøjter men der ingen gnist er.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Høy »

Det er jo ikke mærkeligt, hvis den faktisk sætter ud på alle cylindrene. Der er som sagt formodentlig kun 2 tændingskredse, og den kan ikke registrere fejl på noget, der ikke er der. Dvs. en fejl på 2 registreres sammen med 3 osv. Der er ingen individuel tændigsstyring til 2 og 4. Udgangene til 1 og 3 bliver bare fyret af dobbelt så ofte. I nogle motorstyringer kan man logge de enkelte cylindres kraftbidrag og på den måde finde ud af, hvilke cylindre der sætter ud, men prøv nu at starte uden LMM og se, om det gør nogen forskel.

Hvis tændingsrækkefølgen er 1342 (står på ventildækslet), passer teorien i hvert fald :-)

Filmen er fra nyere modeller med 4 enkelte spoler og separat sluttrin.

Problemet kan også skyldes for lidt benzin. Styringen kan ikke mærke, om gnisten mangler eller ej, men om cylinderen ikke tænder. Hvis dysen fungerer elektrisk, går den bare ud fra, at problemet må have noget med tændrøret eller spolen at gøre. Hvis blandingen er for fed eller for mager, vil den heller ikke kunne tænde.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

Bare lige for at give en tilbagemelding..

Jeg har kæmpet lidt med den et par dage efter det sidste oplæg og fandt både en knækket ledning til ECU´en og at den nye luftmassemåler var defekt så den blev skiftet igen.

så kørte bilen upåklageligt lige ind til i morges. Der vil den bare ikke starte overhovedet, og har stadig ikke fået gang i den. Den tørner men kommer ikke igang og efter man har tørnet den i et stykke tid så begynder olielampen og blinke og bippe.

Så nu er man i vildrede igen..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Høy »

Sikke da noget p**

Grundlæggende kan alle komponentfejl naturligvis skyldes dårlige ledninger, og man opdager det som regel ikke, medmindre man kan se det lige ved siden af den komponent, man skifter/reparerer.

Det er helt normalt, at olielampen brokker sig, hvis bilen har kørt et stykke tid på starteren. Det er muligvis noget med et bestemt antal omdrejninger uden olietryk, og starterens omdrejningstal rækker ikke til at opretholde olietrykket.

Ligger der andre ledninger sammen med den knækkede, du fandt? Måske er en af signalgiverne ikke i stand til at kommunikere med ECU'en.

Har du mulighed for at udlæse? Hvis motoren ikke starter, bør den have registreret et eller andet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

Ja pænt frustrerende..

Jeg tjekker dem alle nu jeg var derinde men kunne ikke se andre der fejlede noget. Så det burde være i orden.

Jeg har lige taget et batteri med hjem for har hørt noget om at selv om den tørner starteren så hvis ikke den gør det med kraft nok så kan den ikke slå igang.

Og så har jeg bestilt en benzinpumpe som også kommer idag hvis det ikke er nok tryk så det kommer op.

Jeg smider lige min VAG på efter arbejde og se hvad den siger. men er bange for jeg ikke for noget konkret på det andet end de gamle koder den også sagde sidst med fejl tænding på tændspolen.
Panoz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21/11/2013 21:40

Re: Ujævn motorgang og distænding.. HJÆLP!

Indlæg af Panoz »

Så tror jeg endelig jeg fik klaret problemet.

Jeg skiftede batteriet. hjalp lidt men den ville stadig ikke starte når den var varm.

Så skiftede jeg benzinpumpen og nu har den kørt lige siden.

Vag testeren og div andre tester kunne ikke vise i nærheden af disse fejl så de har ikke været til meget hjælp andet end at vildledende.

det viser bare at nogle gange skal man lige finde sin indre fornuft frem og huske hvad man endeligt lærte da man blev mekaniker.

At kunne fejlsøge og tænke selv og ikke blive for afhængig af de tester selv om de kan være en hjælp nogle gange.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"