Motor Problemer

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Steckmetz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/08/2011 11:59

Motor Problemer

Indlæg af Steckmetz »

Jeg har skiftet motor efter min APU tog turbo leje og dermed også olietryk :-(

Mit problem er nu at jeg har monteret en AEB (Det var det er lige var) jeg har brugt ALT elektronik, samt indsugningsmanifold fra APU da den kører med E-gas. Der er skiftet Tandrem på selve motoren... Og nu er det jo sådan at mærkerne på krumptap og knasthjul jo ikke passer helt, det er en halv tand ude af "calibrering". Dette er formentlig fordi Audi på et tidspunkt har lavet om på tandantal fra 152z til 153z uden at ændre på remhjulet, som jeg så synes er HELT uacceptabelt. Jeg har haft fat i AZF men de kender ikke rigtig til dette.

Problemet er at den starter fin, kører i tomgang som den plejer... Men når jeg så gasser op til 3-4000 omdr. er den lidt sløv, den for også lyden af karburator motor der for for meget luft, den brøler svagt. Når jeg kører en tur skubber den lige lidt når jeg accelererer hårdt, men ved ca 3K omdr. er hakker den svagt og ALT moment er væk (VCDS siger 170-180 Nm)
Der er ingen fejl i VCDS (har det ikke mere)kompression er fin omkring 12,5-13bar ladetryk er målt til 1bar (VCDS siger 0,85bar)

Skal det "skæve" knastremsmærke stå før eller efter OT ?

Med Venlig Hilsen

Hans-Jørgen Steckmetz
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motor Problemer

Indlæg af Høy »

Har du brugt ventildækslet fra AEB? Mærkerne sidder muligvis ikke det samme sted.

Der hører en ændret remstrammer med til den længere rem.

Ellers fås den rigtige rem muligvis i et Conti-sæt.

Der er svjv. et andet mærke på den ene knastaksel (i bagenden under ventildækslet).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Steckmetz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/08/2011 11:59

Re: Motor Problemer

Indlæg af Steckmetz »

Jeg har brugt ventildækslet der sidder på AEB motoren som den kom, så det må kontrolleres om der er forskelle.
Jeg har prøvet med en 152z og jeg har fået en fra Goodyear (T-Hansen) men den kan ikke sidder derpå med den nye type rem strammer, og den gamle kan men ikke få mere. Den rem der sad på AEB motoren var også en 153z... Jeg lagde bare ikke mærke til hvilken side knastmærket skulle sidde i forhold til mærke på ventildæksel.

Men tak det er jo noget at arbejde med nu, og vender selvfølgelig tilbage hvis der er noget nyt :-)

MVH Hans-Jørgen S
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Motor Problemer

Indlæg af SorenR »

Steckmetz skrev:Jeg har brugt ventildækslet der sidder på AEB motoren som den kom, så det må kontrolleres om der er forskelle.
Jeg har prøvet med en 152z og jeg har fået en fra Goodyear (T-Hansen) men den kan ikke sidder derpå med den nye type rem strammer, og den gamle kan men ikke få mere. Den rem der sad på AEB motoren var også en 153z... Jeg lagde bare ikke mærke til hvilken side knastmærket skulle sidde i forhold til mærke på ventildæksel.

Men tak det er jo noget at arbejde med nu, og vender selvfølgelig tilbage hvis der er noget nyt :-)

MVH Hans-Jørgen S

Når man kigger i ETKA så er det samme rep-kit der bruges på både APU og AEB... 153z... op til stelnummer 4B-X-085000 ...

EDIT: op til 8D-Y-150000 ...

tmp.jpg
tmp.jpg (69.11 KiB) Vist 7900 gange


tmp.png
tmp.png (71.56 KiB) Vist 7887 gange


... og ETKA siger også at ventildækslerne på AEB og APU har samme partnummer... :-k

Øhm... Ved ikke lige hvorfor jeg troede det var en A6 :oops:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Motor Problemer

Indlæg af SorenR »

Nu har jeg kigget ETKA igennem fra 1995 til 2002 og hverken i A4 eller A6 har AEB/APU kørt med andet end 153z remme... Hvor har du fundet den 152z rem ???
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Motor Problemer

Indlæg af Høy »

Der var et eller andet med, at remstrammeren blev opgraderet fra et elendigt patent til en kraftigere konstruktion, og at remmen blev ændret til 153 fra 152 samtidig. Det er mindst 10 år siden.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Steckmetz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/08/2011 11:59

Re: Motor Problemer

Indlæg af Steckmetz »

Hej

Jeg ringede lige til AZF igen i dag og snakkede lidt med en på reservedele lageret.
Efter megen snak frem og tilbage, ville han lige høre nogle kolleger... Han ringede så 20 Min senere, og fortalte at der op til 96 blev lavet med 152z rem, rem hjul og vibrationsdæmper.
Jeg har nr. liggende på en seddel med de ligger selvfølgelig nede i bilen pt.
En kammerat fandt faktisk en anledning som jeg har på papir.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Motor Problemer

Indlæg af SorenR »

Har du et motornummer på den "nye" motor ??
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Steckmetz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/08/2011 11:59

Re: Motor Problemer

Indlæg af Steckmetz »

Hej

Nej det har jeg ikke, jeg ved ikke engang hvor det står på motoren, men står det venner over olie pumpen bag ved bundkar's udluftningen så kan jeg ikke komme til at se det :-(

Men motoren er fra en 99' så den skal køre med det nye kit.

MVH Hans-Jørgen Steckmetz.
Steckmetz
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/08/2011 11:59

Re: Motor Problemer

Indlæg af Steckmetz »

Hej :-)

Så ruller Audi'en igen :-) det var simpelthen den knastremsmærke der ikke skulle være en halv tand efter mærket men før mærket.
Man kan finde vildledning hos FTZ på deres Web side mht. det tidligere sæt eller bare søge i google på VKM 01004 og så følge SKF linket, det er godt nok på polsk eller lig. men det er illustreret. :-)

Tak for tiden i satte af til mig :-)

Hans-Jørgen Steckmetz
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"