Hej alle,
Gio nævner i denne tråd viewtopic.php?f=19&t=31854 at der måske kan opstå problemer med DPF ved EGR afblænding.
Jeg overvejer nemlig at få det gjort elektronisk via Landberg, men vil da lige høre om nogen kender til problemer med dette?
EGR afblænding og DPF
EGR afblænding og DPF
Venlig hilsen
Peter
A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006
Peter
A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006
Re: EGR afblænding og DPF
Hej igen,
Jeg har nu læst lidt på nettet, bl.a. http://www.honestjohn.co.uk/faq/diesel- ... e-filters/
Formålet med EGR ventilen er at nedsætte temp. i forbrændingen og dermed dannelsen af NOx.
Temp. nedsættelsen (som skyldes den nedsatte mængde O2) medfører dog dårligere forbrænding og dermed øget produktion af partikler og CO.
Partiklerne sviner i motoren og samles og afbrændes i DPF.
På den nævnte hjemmeside udtaler VW tekniker (angiveligt) at ved 75 % tilstopning af DPF, lukkes EGR ventilen automatisk af ECU'en for at skabe så gode forhold som muligt for filteret.
Når EGR er lukket, vil den forøgede O2 konc. få temp. til at stige i forbrændingen og i udstødningsgassen. Dette vil faktisk hjælpe DPF til at opnå den korrekte temp. til at foretage regenerering, samt nedsætte produktionen af partikler i første omgang.
Og muligvis gavne brændstofforbruget.
Så vidt jeg kan læse mig til, kan lukning af EGR kun være gavnligt for motoren og DPF
Jeg har nu læst lidt på nettet, bl.a. http://www.honestjohn.co.uk/faq/diesel- ... e-filters/
Formålet med EGR ventilen er at nedsætte temp. i forbrændingen og dermed dannelsen af NOx.
Temp. nedsættelsen (som skyldes den nedsatte mængde O2) medfører dog dårligere forbrænding og dermed øget produktion af partikler og CO.
Partiklerne sviner i motoren og samles og afbrændes i DPF.
På den nævnte hjemmeside udtaler VW tekniker (angiveligt) at ved 75 % tilstopning af DPF, lukkes EGR ventilen automatisk af ECU'en for at skabe så gode forhold som muligt for filteret.
Når EGR er lukket, vil den forøgede O2 konc. få temp. til at stige i forbrændingen og i udstødningsgassen. Dette vil faktisk hjælpe DPF til at opnå den korrekte temp. til at foretage regenerering, samt nedsætte produktionen af partikler i første omgang.
Og muligvis gavne brændstofforbruget.
Så vidt jeg kan læse mig til, kan lukning af EGR kun være gavnligt for motoren og DPF
Venlig hilsen
Peter
A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006
Peter
A4 Avant, 3.0 TDI quattro 2006