Mere "slup" end der plejer at være.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af erik1303 »

Jeg har (også fruen) lagt mærke til at der er blevet mere slup i drivlinien (aut. gear) her på det seneste.
Det er når du slipper speeder, og til du giver gas igen, at der kommer et ryk, som ikke har været der før.
Har idag checket begge drivaksler med en KÆMPE rørtang og vrikket frem og tilbage på aksler, kun minimalt (forventeligt slør) begge navbolte var/er spændt, ingen defekte bærearme, olie på gearkasse og diff. undersøgt, alt OK, motor og gearophæng også nærstuderet, ingen synlige fejl, rykket frem og tilbage med bil med gearvælger i P, og div. ophæng 6 stk ialt bevægede sig ikke meget og det er undersøgt nedefra.
Måske en lille detalje, synes det bliver værre når den er helt gennemvarm.
Det eneste jeg kan fornemme er måske et defekt ophæng et sted, og selvom bilen fremstår næsten som ny, er den jo stadig 18 år gammel, så noget kan da være lidt slidt, så gode inputs, JA tAK :)
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af Høy »

Det der kan også være et doseingsfænomen, som opstår, fordi der er en hårfin balance imellem påløb og en lille smule gas. Jeg har kæmpet en del med det på racerbilen, selv om det sjældent er et stort problem med den måde, som den bliver kørt på.

Når du kører i påløb, får motoren ingen benzin, men så snart du giver lidt gas, skal motoren have benzin igen med det samme, og hvis det tager for lang tid, vil motoren være lige ved at sætte ud, hvorefter den så genoptager arbejdet med et bump.

Dybest set kan det kun have noget med enten luftmassemåleren eller kalibreringen af gasspjældet at gøre. Træghed i lambdasonderne kan muligvis forårsage noget lignende, men jeg er ikke klar over, om reguleringen nulstilles i påløb, eller om den genoptager med samme værdi som inden påløbet. Jeg vil næsten tro, at du kan trække stikket af luftmassemåleren og tvinge bilen til at arbejde med erstatningsværdier (ikke 100% sikker). Den vil gå i en form for nødprogram og blive ret bovlam, men hvis den holder op med at rykke, har du fundet fejlen.

Der skal sandsynligvis slettes fejl bagefter.

OBS: På de ældre biler er luftmassemåleren en kritisk komponent, fordi automatgearkassen kun får belastningssignal fra den. Lad være med at køre, medmindre du er helt sikker på, at luftmassemåleren er frisk. Du kan skrotte koblingerne i gearkassen i løbet af ganske kort tid.

Det er ikke verdens mest voldsomme mekanik, der går i indgreb i P, så det er ikke nødvendigvis en specielt god idé at rokke alt for kraftigt med bilen i P. Hvis du f.eks. parkerer op ad bakke og lader være med at hive håndankeret, så bilen kommer til at "læne" sig imod P-positionen, vil det være vanskeligere at få bilen væk fra P igen - hvilket ikke kan være godt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af erik1303 »

Tak for input, og du ved jo som sædvanlig hvad du snakker om :)
Kan det aflæses på computer hvad der evt. kan være galt, inden man griber til "yderligheder" og begynder at "rykke" ting fra hinanden :?:
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af Høy »

Du kan udlæse måleværdiblokken for "indsuget luftmasse" og sammenligne den med foreskrevne værdier. Der vises med lidt held en ideel værdi i diagnosetesteren, hvis testeren ved, hvilken bil der er tale om.

Hvis du aldrig har skiftet luftmassemåleren, kan det ikke skade at købe en ny. Indsatsen fås i løs vægt til visse modeller, og trods Audis prispolitik fås den til overkommelige penge. Underligt nok er det der plasticrør, som indsatsen sidder i, åbenbart en meget dyr del af systemet. Et tilsvarende rør, som bare ikke er til en bil, koster mindst en femmer i byggemarkedet :roll: .

Det er alligevel en god idé at køre en prøvetur med en tester. Jeg byttede måleren hvert år, da jeg havde automatgear, og det lykkedes dem mindst én gang at levere en ny, som var ringere end den, der sad i bilen.

En hurtig Google-henvendelse siger noget om måleværdiblok 2, position 4 for luftmasse, men det er længe siden, jeg har kigget på det, så opret evt. en tråd om det under VCDS, da der kan være noget at hente derovre.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af erik1303 »

Nå idag fik jeg endelig tid til at kigge på mit lille problem (ikke stort) men irreterende.
Jeg har bestilt en ny luftmassemåler på bilnr. og stelnr. og afhentede den idag, og jeg havde ingen anelse om hvordan den så ud :roll:
Så af med indækninger og hov, der er noget galt her :?:
Billeder følger, så min reservedelspusher får en melding i morgen. og måske et par "kvælertag" :) og returnering af den "runde tønde" han har leveret.
Men hvis den der sidder i Audien nu, og den er datostemplet 19/95, altså den org. er det da vist meget godt gået, altså igen superkvalitet (bil har kørt ca. 195.000 km iflg km.tæller)
Hmmmnn :) . på det første/sidste billede ligner det orange stik næsten en "LEGOMAND" , minder mig om da børnene var små, herligt :)
Vedhæftede filer
audi luftmassemåler 003.jpg
audi luftmassemåler 004.jpg
audi luftmassemåler 004.jpg (47.14 KiB) Vist 8436 gange
audi luftmassemåler 002.jpg
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af Høy »

Legomanden er et tændingsmodul.

Men når jeg nu ser dine billeder, kommer jeg til at tænke på, om en din 2,6'er overhovedet har en luftmassemåler...

Det tjekker jeg lige.

Ellers er der kun tilbage at rense gasspjældet og kigge på et par sensorer - billig løsning (y)

EDIT: Beklager, ABC har slet ikke luftmassemåler: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_150.PDF

Den beregner åbenbart luftmassen ved hjælp af gasspjældvinklen, lufttemperaturen og diverse andre parametre. G42 Lufttemperatursensor er en mulig kandidat, så, men den kan du i hvert fald teste ved at trække stikket af. Den sidder ved dysen til cylinder 3... se side 11.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af erik1303 »

Stor tak til Høy der gider dele sin viden med os andre, og legomanden glemmer vi straks, jeg undrede mig godt nok over alle de stik og ledninger, men så ved man det o.O
Så kan jeg bedre forstå da jeg først ringede til SMC for at høre om denne luftmassemåler, den kunne de ikke lige finde, men ringede tilbage i løbet af en ½ time med et noget "uldent" svar at der vistnok var 2 muligheder, den ene 2000,- den anden 3500,- :x
Så ringede jeg til min normale pusher med samme resultat, at det måtte de lige undersøge da skærmen ikke rigtig viste noget. Han ringede også tilbage senere med et igen "uldent" svar om at det var vist noget mystisks noget med flere muligheder dog til under det halve af prisen hos SMC, den han fik hjem var jo så også forkert.
Det er da underligt at ingen af de 2 steders computere skriver at denne luftmåler ikke er monteret, eller der er måske flere varianter af en ABC motor, det var noget nemmere da jeg var i lære i 1971 på et Opel lager, der var det mere simpelt :)
Så jeg må igang med fejlsøgning iflg. Høy´s fine manual, tak for den og god weekend.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af Høy »

De tager den forhåbentlig tilbage?

Så vidt jeg kan finde ud af, er en ABC-motor altid uden. Meget atypisk, da stort set alle andre motorer har den. Det har endda været oppe før herinde, men jeg tænkte ikke lige på det :oops:

Man kunne få den mistanke, at automatgearkassen har holdt så længe, fordi du ikke har luftmassemåler :-k

Tomgangsregulering/gasspjæld kan renses med terpentin eller lignende, hvis du kan komme til at få slangen af! Der er muligvis dele af kunststof indvendigt, så undgå acetone og alt for stærke sager (i for lang tid).

God weekend :)

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af erik1303 »

Høy skrev:De tager den forhåbentlig tilbage?

Så vidt jeg kan finde ud af, er en ABC-motor altid uden. Meget atypisk, da stort set alle andre motorer har den. Det har endda været oppe før herinde, men jeg tænkte ikke lige på det :oops:

Man kunne få den mistanke, at automatgearkassen har holdt så længe, fordi du ikke har luftmassemåler :-k

Tomgangsregulering/gasspjæld kan renses med terpentin eller lignende, hvis du kan komme til at få slangen af! Der er muligvis dele af kunststof indvendigt, så undgå acetone og alt for stærke sager (i for lang tid).

God weekend :)

\Alex


Jeg har idag haft tid til at kigge lidt på problemet igen, og endelig haft en VCDS på, og den viste ingenting, udover en gammel fejl, en ustabil stoplyskontakt, den blev slettet, så blank skærm :)
Men den Audi mekker (privat) der havde den på mente også ligesom Høy at gasspjæld måske skulle tjekkes og renses for oliekoks, en kendt fejl på alle biler pga. miljøhensyn og da bilen "halter" en lille smule ved koldstart højst 5-10 sek.
Så det bedste man kan gøre er at føre gummislangen fra topdæksel til indsugning direkte ned under bilen, og proppe studsen på indsugningen til, så "kvæles" motor ikke i unødige oliedampe/oliekoks.
Har selv gjort det på min Fiat Punto, sønnens Alfa, og svigerdatterens Fiat Stilo og alle med godt resultat.
Det er naturligvis ikke det helt rigtige, men det virker, og koster jo næsten gratis :)
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Mere "slup" end der plejer at være.

Indlæg af Høy »

Skynd dig at skifte bremselyskontakten. Der kan være en løs forbindelse i den, og hvis kontakten er aktiv, geares der ikke op.

Jeg har ingen erfaring med pedalerne på en automatic, men på en manuel det relativt overkommeligt at bytte kontakten. Du kan også måle den igennem først for at tjekke, at det ikke er kabelnettet, der er skidt.

Hvis man skal fikse snotproblemet, kan man sætte en beholder med en olieudskiller på slangen, så olien bliver hængende i beholderen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"