Udstødningen forurener for meget til syn :-(

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
First time audi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14/02/2013 22:18
Geografisk sted: Aalborg

Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af First time audi »

Hej herinde..

Nå men så skulle den gamle audi a4 1,8 fra 95 til syn, og det gik faktisk meget godt indtil han målte udstødningsgassen.
fejloversigten sagde:
7 motor, støj luftforurening mv. kulilteindhold forhøjet tomgang for høj 0,7 vol %
7 motor, støj luftforurening mv. kulilteindhold tomgang for høj 0,8 vol %

og hvad det betyder aner jeg ikke en klap om, men han sagde at det var dobbelt så meget som tilladt.. og at det KUNNE være lambda sonden, eller katalysatoren. han sagde at jeg nok ville kunne mærke det på pengepungen når det var lavet for den brugte for meget benzin i blandingen.. okay.. så nu begynder jeg at tænke at pengene fosser ud af lommen nu... for hvordan ved jeg om det er det ene eller andet?? og hvad koster sådan noget ?... er det noget man kan lave selv ?
jeg bor i aalborg, og hvis der er en venlig sjæl herinde der kunne hjælpe så køre jeg gerne langt for det... rigtigt lang.

Den SKAL til omsyn senest d. 2 aug.. så er lidt tidspresset..

jeg har googlet en del, og har læst at dårlige tændrør også kan være skyld i det ???? ja undskyld mig men det var hvad jeg læste.. den har "hakket lidt" i det her i vinters.. lige som om den ikke kørte på alle cylinder.. men der har ikke været noget siden..

nå men nu tilbage til problemet.. er der nogn herinde der kan hjælpe med lidt info.. :-k
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af Høy »

Kulilte tyder på ufuldstændig forbrænding, dvs. at der enten er for meget benzin eller for lidt luft i blandingen. Katalysatoren skal fjerne den kulilte, der måtte opstå alligevel, men der er grænser for, hvad den kan udrette.

Da dine værdier er meget høje, skal du søge en årsag, som giver en MEGET stor forskel, og det kunne f.eks. være temperatursensoren i kølesystemet. Hvis den er dårlig, kører motoren med koldstartsblanding hele tiden, hvilket koster benzin og på sigt slider motoren op, fordi den affedtes af benzinen, og fordi motorolien fortyndes. Du kan ikke regne med temperaturen, der vises i instrumentbrættet (skal være omkring 90 grader). Motorstyringen har sin egen temperatursensor, og hvis den tror, at vandet kun er 20 grader, pøser den benzin på motoren, uanset at vandet faktisk allerede er varmt.

Grunden til den federe blanding ved kold motor er, at benzinen ikke ret gerne vil fordampe, når det er koldt. Man kan kun antænde dampene fra benzinen, og derfor er man helt enkelt nødt til at pumpe noget mere ind i motoren for at være sikker på, at der er dampe nok at køre på. Resten af benzinen er dybest set spildt, og derfor er det meget vigtigt, at blandingen reguleres ned, så snart motoren er varm nok.

Det er dog umuligt at sige noget med sikkerhed ud fra din beskrivelse, men det er i hvert fald et sted at starte. Temperatursensoren sidder i et vandrør bag på motoren, og den er langt billigere end både lambdasonde og katalysator.

Du bør få udlæst motorstyringens fejlhukommelse. Måske får du løsningen foræret på den måde.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af audi_claus »

Blandt de billige fejl kan også nævnes en utæthed ved udstødningsmanifolden, således at der suges falsk luft ind, hvilket får lambda zonden til at tro, den får for mager blanding, og altså regulere herfor.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
First time audi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14/02/2013 22:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af First time audi »

Ja det kan være mange ting har jeg hørt, og har nu fået tid ved bosch i Aalborg til at lave en fejl kodning / måling på den på torsdag, så må jeg håbe at det kun er temp. føler det er galt med. Så vender lige tilbage når jeg har fået resultat på det, og hvad der var galt. :)
Brugeravatar
Bohn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 962
Tilmeldt: 22/06/2007 22:12
Geografisk sted: Haslev, Sjælland

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af Bohn »

Der er også nogle der hælder en bell-aid (koster vist 100kr) i brændstoftanken inden de kører til syn. Tror slet ikke den kan gøre nok for dig, men måske hjælpe på vej :D
Hygge
Kim Bohn

By: Haslev
Bil: BMW i3 Rex 2014
CV: LMC Dominant 550RD 2005
Foto: Fujifilm X100s & DJI Phantom 4
First time audi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14/02/2013 22:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af First time audi »

så fik jeg lavet fejlen, og vi fandt hurtigt ud af, at det var forrøret med flexstykket det var galt med. så et nyt forrør til 1000 kr. og så var værdien i orden, og jeg kørte til syn i dag, og røg lige igennem :D
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af audi_claus »

First time audi skrev:så fik jeg lavet fejlen, og vi fandt hurtigt ud af, at det var forrøret med flexstykket det var galt med. så et nyt forrør til 1000 kr. og så var værdien i orden, og jeg kørte til syn i dag, og røg lige igennem :D


Lige præcis hvor ? Er det på udstødningssiden efter udstødningsmanifolden?
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
First time audi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14/02/2013 22:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af First time audi »

ja det er det forrør der går imellem manifold og kat. Der sidder et flexstykke på, og det var det der var brændt helt igennem .. men nu mangler jeg bare køleren, gummimanchet på trækaksel, ny ventil pakning, servopumpe, et afgangsrør, nye alu fælger, en omlakering af hele bilen, nye forlygter angel eyes, nye baglygter .. så der er lidt at gå igang med endnu.. men jeg nyder det.. :D
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af audi_claus »

First time audi skrev:ja det er det forrør der går imellem manifold og kat. Der sidder et flexstykke på, og det var det der var brændt helt igennem .. men nu mangler jeg bare køleren, gummimanchet på trækaksel, ny ventil pakning, servopumpe, et afgangsrør, nye alu fælger, en omlakering af hele bilen, nye forlygter angel eyes, nye baglygter .. så der er lidt at gå igang med endnu.. men jeg nyder det.. :D


Tak - det var blot for at høre, om min teori kunne være rigtig - og det var den så :)

Utætheder i det område findes let med et stetoskop med en stiv plasicslange i, eller blot slangen ind i øregangen.
Så har du altså nu 2 år til det øvrige - før den skal til syn næste gang -
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
First time audi
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14/02/2013 22:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Udstødningen forurener for meget til syn :-(

Indlæg af First time audi »

hehe ja det er rigtigt nok.. altså det med de 2 år, det andet kender jeg ikke noget til, og ved ikke lige hvordan man skulle kunne finde fejlen på den måde :) , men ja alt det andet er ikke noget der haster.. det er bare noget jeg gerne vil have lavet, da jeg med tiden vil skifte det hele så jeg ved at det er nyt og ikke lige går i stykker med det samme.. så er jeg da på forkant med det tekniske.. det med at shine den op.. tjaa.. det er sgu i bund og grund vel bare drengerøven der kommer lidt sent op i mig nu som 38 årige :lol:
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"