utæt koblingshovedcylinder

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
broagermanden
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15/07/2016 20:14

utæt koblingshovedcylinder

Indlæg af broagermanden »

Vedr. Audi A4 2,0 TDI 136, 2010.
Da jeg gjorde kabinen rent sidst opdagede jeg at "gulvtæppet" i førersiden var helt fugtigt og fedtet. Det viste sig at koblingshovedcylinderen var utæt inde i kabinen, og der derfor dryppede bremsevæske ud ved cylinderen, som løb ned af koblingspedalen og derefter dryppede ned i bunden af kabinen.
Da jeg ikke kunne få et rep kit til koblingscylinderen og den ikke kunne skaffes uoriginal, hentede jeg en ny ved Audi Flensborg, pris 180euro.
Klodsede bilen op hjemme i garagen, og gik i gang. Det viste sig at det ikke bare lige er til at komme til sådan en koblingscylinder. Adgangen til den er via motorrummet oppe i højre side. Af med plastdækken der er over påfyldning af sprinklervæske. derefter af med påfyldningsbeholderen til sprinklervæsken, der sidder en møtrik som skal af, og så er den bare trykket ind i højre side mod hjulkassen. Så har du adgang til styreboksen. Denne er klikket fast, så det er bare at klikke den ud og trække den forsigtigt op - uden at pille strømstikkende af til selve boksen. Husk at være lidt forsigtig med den. læg den til side, så du har plads. Nu skal du have plast kassen ud, som var under styreboksen, men først skal du have vinduesvisker stangen af for at kunne få plast kassen op. Af med plastikken langs vinduet. Vær forsigtig så det ikke flækker, det er bare klikket i langs med bunden af ruden, træk det forsigtig op. Nu kan du løsne vinduesvisker stangen, og pille den af. Så kan du løsne skruerne der holder plastkassen som var under styreboksen og fjerne den. Derefter kan du komme til at løsne skruerne i plastkassen og fjerne den. Nu har du plads til at komme til den bagerste del af koblingscylinderen ude i motorrummet. Af med stik og slanger. Der vil løbe noget bremsevæske ud når du tager den mindste slange af, så hav lige en lille skål klar, så det ikke flyder ud over det hele. Vær ikke bekymret for om den tømmer hele beholderen for bremsevæske, for det gør den ikke da der er lavet et ekstra rum i beholderen som kun er med væske ned til koblingen - meget smart.
Nu skal du ind i kabinen og tage cylinderen fra koblingspedalen. For at komme til dette skal du lige have beklædningen af så du kan komme til. Der sidder en plast tap igennem cylinder og pedal, denne skal trækkes ud.
Nu drejer du koblingscylinderen inde fra kabinen, indtil du kan se den kan skubbes ud. Nu trækker du den ud fra motorrummet. Ny cylinder i, dreje den i lås, stik og slanger på. Fyld på med bremsevæske, og samle det hele igen. Har du spildt bremsevæske nogle steder så skyld efter med vand, så det bliver fortyndet og dermed ikke ødelægger lakken. Husk derefter at udlufte koblingen. Dette skal gøres nedefra(af med bundpladen), hvor du kan nå udluftningsskruen, der sidder på slavecylinderen.
God arbejdslyst.
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: utæt koblingshovedcylinder

Indlæg af kimenemark »

(y) :beer:
Dejligt når der deles detaljerede beskrivelser af reparationer :D
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"