3,0 TDI

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

3,0 TDI

Indlæg af ullum »

Nogen der har en mening om holdbarheden på denne, jeg tænker specielt på motoren og knastkæder
Alle input i øvrigt er velkomne

http://m.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/ ... ro/1141890
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Ivan »

Motoren er en perle efter min beskedne mening og skulle være ret solid. Hvis der skal skiftes kæder skulle det koste kassen.

Har dog "kun" den gamle 225HK, der kører og lyder godt! Een på Brugtbilsiden har gået 348.000. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Mads M
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 8
Tilmeldt: 2/07/2011 07:54

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Mads M »

Det er en fantastisk motor, som Ivan skriver. Har ikke erfaring med knastkæder - kun hørt at de er dyre at skifte, men det er de vist generelt :roll: Min har lige rundet 100tkm og har været problemfri. Jeg har svært ved at forestille mig en bedre motor, medmindre man hopper over i noget heftigt benzin. Den har et formidabelt moment og gode præstationer, et rent motorvejslokomotiv :D

Jeg har stort set samme setop, som den viste bil og kan kun rose det setup. Der er himmelvid forskel på en 8k med og uden quattro og panoramataget gør kabinen rigtig lækker. Min er dog med S-tronic istedet for manuel - personligt ville jeg nok vælge S tronic. Kombinationen af motor og kasse giver en fantastisk kørekomfort, som man efter min mening skal kigge længe efter.

Javel, det er også mange penge for en A4 - det skal man jo også lige huske.. Men med hånden på hjertet kan jeg kun sige at 8k modellen også kan bære det.
A4 Avant 3.0tdi quattro S tronic fra 2009
Brugeravatar
pr-dk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 254
Tilmeldt: 15/03/2005 09:17
Geografisk sted: Afkørsel 47

Re: 3,0 TDI

Indlæg af pr-dk »

Hej

Har selv lige købt med samme motor. Ifølge en af mine venner som er audi mek., så skulle 3.0'eren være en af de motorer som de har mindst problemer med.

men jeg vil kraftigt overveje at finde en med aut. gear hvis jeg var dig. Gear'erne er så korte at du skal skifte hele tiden.

/peter
_________________
quattro betyder bare, at man kører fast et sted, hvor Falck ikke kan hjælpe en... :-k
_________________
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Ivan »

Kørte længere motorvejsstrækning i går og selv ved hastigheder før "klippet" summer den bare så uanstrengt og har masser af kræfter endnu. :mrgreen:

Har nu rundet 140.000km.
--------------------------------------------------------------------
Nu har jeg også servotronic der gør, at den faktisk er nemmere at styre ved høj hastighed - ved ikke om det er stadard.
Senest rettet af Ivan 18/04/2012 23:08, rettet i alt 1 gang.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
AUDI-POWER
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14/03/2011 21:43
Geografisk sted: Nordjylland

Re: 3,0 TDI

Indlæg af AUDI-POWER »

Hvordan kan man vide om man har servotronic?
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Ivan »

AUDI-POWER skrev:Hvordan kan man vide om man har servotronic?


Du kan prøve myaudi.de og tjekke, hvad din Audi er født med. Ellers kan du fornemme det i styretøjet ved gode motorvejshastigheder fordi det strammer op og gør bilen lettere at styre. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
mulle s4
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 430
Tilmeldt: 13/07/2005 16:45
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: 3,0 TDI

Indlæg af mulle s4 »

pr-dk skrev:Hej

Har selv lige købt med samme motor. Ifølge en af mine venner som er audi mek., så skulle 3.0'eren være en af de motorer som de har mindst problemer med.

men jeg vil kraftigt overveje at finde en med aut. gear hvis jeg var dig. Gear'erne er så korte at du skal skifte hele tiden.

/peter


Men en chippet med manual gear føles SÅ meget hurtigere end aut gear :D
Audi S4 Avant quattro 1999, +450hk
http://www.audiclub.dk/biler/bil.php?id=210

Audi A4 Avant 3,0 TDI quattro B8
Hesseldahl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/02/2008 05:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Hesseldahl »

Hejsa

Jeg har også en 3,0 TDI (8k) med Tiptronic.. Det er fantastisk vogn - men en rigtig skam at købe den med manuel gear.. I min verden er diesel skabt til automatgear.. Jeg prøvede også med manuel gear og de første gear giver ingen nydelse.. Min har gået 125.000 uden problemer overhovedet.. Mig bekendt er Tiptronicgearkassen, den gearkasse, der giver færrest udfordringer..

/Thomas
--------------------------------------------------
Audi A6 Avant 3,0 BiTDI quattro, 2013
Brugeravatar
Sagild
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1976
Tilmeldt: 27/11/2007 21:14
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Sagild »

Mon ikke manden har købt bil allerede - tråden er næsten 1 år gammel! :mrgreen:
Platingrå BMW 530D Touring Aut. - 2009 - 235 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, soft-close i dørene, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag.

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D
Hesseldahl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 13
Tilmeldt: 22/02/2008 05:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Hesseldahl »

My bad.. Sorry :-(
--------------------------------------------------
Audi A6 Avant 3,0 BiTDI quattro, 2013
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: 3,0 TDI

Indlæg af mojo »

der er vel ikke noget at undskylde for.
fordi tråden måske er et år eller mere gammel betyder vel ikke at den ikke længere er aktuel
måske nok for trådstarteren men ikke for folk som mig som bruger forumet som et opslagsværk over meninger ideer og løsninger
der er kun 10 svar men tråden er læst af 1200
så efter min mening så kom da bare med flere indput omkring denne motor.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 3,0 TDI

Indlæg af Ivan »

Vi er flere medlemmer, der har 3.0TDI og jeg vil mene, at vi er meget fornøjet med moment, lyd m.m.

På minus siden i.flg. min beskedne viden:

Svirlflaps
Kæder (4 stk.) og kædestrammere - der skulle findes et kit til løsning af samme problem.
Turbo - kokset til for mit vedkommende :-k - får renset turbo i nær fremtid. Har kørt mange km på motorvej - lige under klippet. :-
Gløderør tilkokset, så de ikke kan skrues ud = af med topstykke. ;(
Injektorer - dyre bæster.
Alt ovenstående før 200.000 km
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"