Højre baglygte blinker :-(

indlæg om lys & lygter.
Besvar
Brugeravatar
Skeel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1754
Tilmeldt: 16/10/2006 23:52
Geografisk sted: Whiskeybæltet
Kontakt:

Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af Skeel »

Hej audiclub,

Det er mange år siden jeg sidst har været aktiv her, men min kære Audi har stået parkeret de sidste 5 år og det er først for nyligt jeg er begyndt, at skrue på den igen.

Jeg har et akut problem, der afholder mig for, at få bilen synet. Højre baglygte blinker! - cirka hvert sekund. VCDS giver ingen hjælp og jeg får blot den samme fejl kode som hvis man afmonterer et stik til en lygte og der ikke er forbindelse.

Jeg afmonterede baglygten og målte direkte på multistikket fra bilen. Benet til baglyset blinker også, så det har ikke noget med pære eller lygtehus at gøre.


Resten af lygten virker i øvrigt fint - stoplys, blinklys og baklys. Nogle idéer?


S4 B6 8H
"Rulleskøjten" RS4 Cabriolet MTM
Q7 3.0 TDI med bagsæder.
Brugeravatar
Sass
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15/08/2006 20:24
Geografisk sted: Roskilde

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af Sass »

Er der lygtekontrol i bilen ? :-k så tjek forbindelser evt. sæt en lus over sense ledning (giver fejl i display) og se om baglys forbliver tændt
AUDI A4 Limousine 1.8T AEB '96 + AUDI A4 Avant 1.8 ADR ´96 RIP.
VCDS 15.7.0
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af Høy »

Er det ikke et PWM-signal, der forsyner lygterne?

Hvis det forholder sig sådan, kan lygten formodentlig godt være defekt, selv om signalet i ledningen tilsyneladende også "blinker".

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Skeel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1754
Tilmeldt: 16/10/2006 23:52
Geografisk sted: Whiskeybæltet
Kontakt:

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af Skeel »

Tror ikke det er et pwm signal, der er i gen elektronik indbygget i lygtehuset og glødepærer forholder sig ikke til et sådant signal.

Fejlen kommer og går. Hvis jeg tager tændingen vil lyset nogle gange lyse konstant, hvis jeg så aktiverer blinket, så begynder den at blinke. Tager jeg så tændingen igen, så virker det korrekt igen. Mit spørgsmål går nok på, om centealelektronik modulet kan have en sådan specifik fejl, hvor alt andet stadig virker?
"Rulleskøjten" RS4 Cabriolet MTM
Q7 3.0 TDI med bagsæder.
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af JensNo »

Kan det være et anhængerstik som driller?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Skeel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1754
Tilmeldt: 16/10/2006 23:52
Geografisk sted: Whiskeybæltet
Kontakt:

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af Skeel »

Okay, jeg har brugt mere tid her til formiddag på problemet. Jeg startede med, at adskille og rense begge lygtehuse, ledningsnet fatninger og pærer.

Først og fremmest har Alex ret; Central Elektronik modulet sender et blinkende signal indtil den registrerer modstand (pære). Jeg testede på venstre side og fik samme blinkende signal i multistikket.

Jeg ombyttede pærer på højre og venstre side - uden at løse problemet.

Hvis jeg tager tændingen og venter lidt, og så tænder lyset, så lyser baglyset i højre side som det skal. Hvis jeg samtidig aktiverer katastrofelyset, så lyser den fortsat. Hvis jeg så aktiverer blinklyset i højre side, så virker alt okay i ca. 8 sekunder - så slukker baglyset, FIS alarmerer omkring pærefejl og herefter ser jeg så "blinkesignalet" i pæren.

Hvis jeg så tager tændingen igen, venter lidt - så starter det hele forfra. Lyset virker som det skal - indtil jeg aktiverer højre blinklys.


Jeg foretog en Aktortest via VCDS og her fungerer alle pærer, sprinklere og viskere.

Kode: Vælg alt

adresse 09: Centralelektrik     Forklaringsfil: NEZ\8E0-907-279-8E2.lbl
Styreenhed reservedelsnr.	: 8E0 907 279 F
Komponent og/eller version	: int. Lastmodul  USA 0517
Software kodning		: 01013
Forhandlernummer		: WSC 00001  
                      VCID: 356AB68B0CF5D7E23E-4AB4
2 fejlkoder fundet:

01498 - Pære for højre parkeringslys (M3) 
            57-00 - Elektrisk fejl i strømkredsen
00985 - Pære for baglygten til højre (M2) 
            57-00 - Elektrisk fejl i strømkredsen
Mit spørgsmål er nok om central elektronik modulet kan være i stykker, trods alt andet virker og om jeg skal forsøge med at købe et nyt - eller om der er andre idéer.

N.B. Modulet er kodet til USA, da jeg ikke bruger audi's kørelys funktion.
"Rulleskøjten" RS4 Cabriolet MTM
Q7 3.0 TDI med bagsæder.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af morten00 »

Skeel skrev:

Kode: Vælg alt

adresse 09: Centralelektrik     Forklaringsfil: NEZ\8E0-907-279-8E2.lbl
Styreenhed reservedelsnr.	: 8E0 907 279 F
Komponent og/eller version	: int. Lastmodul  USA 0517
Software kodning		: 01013
Forhandlernummer		: WSC 00001  
                      VCID: 356AB68B0CF5D7E23E-4AB4
2 fejlkoder fundet:

01498 - Pære for højre parkeringslys (M3) 
            57-00 - Elektrisk fejl i strømkredsen
00985 - Pære for baglygten til højre (M2) 
            57-00 - Elektrisk fejl i strømkredsen
Mit spørgsmål er nok om central elektronik modulet kan være i stykker, trods alt andet virker og om jeg skal forsøge med at købe et nyt - eller om der er andre idéer.

N.B. Modulet er kodet til USA, da jeg ikke bruger audi's kørelys funktion.
Hej Skeel

Velkommen tilbage - long time no hear :)

Der må jo være en grund til at den melder fejl på de 2 pærer og eftersom du har byttet pærerne må det problemet jo ligge et andet sted.
Når 2 uafhængige kredse påvirker hinanden ville jeg da checke om stelforbindelserne er ok ellers kan ske mange mærkelig ting. Eventuelt prøve at lave en direkte stel mellem de 2 baglygter.

Hvad mener du med "derefter ser jeg så "blinkesignalet" i pæren"?

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af Høy »

Tror ikke det er et pwm signal, der er i gen elektronik indbygget i lygtehuset og glødepærer forholder sig ikke til et sådant signal.
Gik egentlig ud fra, at det var LED. De almindelige bruger ikke PWM til at regulere styrken. Jeg er ikke sikker på, at det blinkende signal er PWM.

Kan du komme til at trække stikket af blinkrelæet og sætte det på igen?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Skeel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1754
Tilmeldt: 16/10/2006 23:52
Geografisk sted: Whiskeybæltet
Kontakt:

Re: Højre baglygte blinker :-(

Indlæg af Skeel »

Blink relæet er elektronisk indbygget i central elektronik modulet - som nævnt sender den åbenbart et puls signal i den strømførende ledning når den ikke mærker en modstand. Dette kan jeg i hvertfald måle på begge sider - venstre der fungerer korrekt når alle pærer til tilsluttet og højre der driller. Jeg har købt et andet modul på ebay og så må vi se. Der er kun én "stelforbindelse" til hvert lygtehus og da resten af alle lysfunktioner fungerer korrekt i venstre baglygte, så virker det ikke logisk at det er en dårlig forbindelse - i modsat fald burde alle funktioner være ustabile. Jeg har som nævnt kørt en indbygget funktion i VCDS hvor jeg kan teste alle lys individuelt og her opfører alt sig som det skal.

Men fejlen i lygtehuset opstår som nævnt først, når blinklys og baglys kombineres. Sjovt nok IKKE når katastrofeblink og baglys kombineres. Dette er årsagen til, jeg tvivler på at der er tale om dårlig stel eller dårlig forbindelse på et stik på modulet.

Når fejlkoderne omfatter både baglys og forreste positionslys, så passer det også sammen "forholdsvis", da disse tænder samtidigt ved 1. lys indstilling på bilen, som jeg tester med. Jeg forsøger med en ekstra stelforbindelse og kan også forsøge at afmontere alle stik til central elektronik modulet, rense alle indgange og tilkoble igen, men jeg tvivler på det vil have en effekt. Modulet sidder tørt og godt nede under tacho instrumentet.
"Rulleskøjten" RS4 Cabriolet MTM
Q7 3.0 TDI med bagsæder.
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"