Problem - klima anlæg Audi A4 2.0 TDI sedan, 08/2009.

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
3227 - Krüger
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11/05/2012 23:10
Geografisk sted: 6200, Aabenraa

Problem - klima anlæg Audi A4 2.0 TDI sedan, 08/2009.

Indlæg af 3227 - Krüger »

I forbindelse med 30.000 km service eftersyn tilbage i juni måned; - bad jeg værkstedet om samtidig at kontrollere klima anlægget i min Audi A4, kørt 208.000 km på det tidspunkt.
Det blev tjekket og dommen lød defekt køle kompressor - den var løbet tør for væske og virkede derfor ikke...?
Der kom heller ingen fejl meldinger på klima anlægget ved fejltest diagnose.
Jeg fik køle kompressoren (057.09.100) skiftet med påfyldt væske til samlet pris på kr. 5.000,-.

Efter en 1 uges tid følte jeg at klima anlægget ikke hel "spillede som det skulle". Jeg sad og frøs i bilen med temperatur indstilling på 21°C i klima anlægget med tilsvarende ude temperatur.

Jeg ringede til værkstedet hvor jeg forklarede fænomenet overfor den mekaniker der havde skiftet kølekompressoren. Han mente det er fordi jeg skulle vende mig til at klima anlægget nu virkede...
Siden hen har jeg yderligere observeret at kølekompressoren primær ved koldstart af bilen står og kører op og ned i hastighed samtidig med den lamrer i motorrummet. Det kan også komme under kørsel - hvor jeg formoder kølekompressoren forsøger at regulerer temperaturen - igen op og ned i hastigheden.
Jeg har selv kunnet fremprovokere fænomenet ved at trykke på defrost knappen (hurtig optøning af frontruden).

Værkstedet fik bilen retur - men kunne ikke finde noget konkret. Først mente værkstedet det var blæseren i kontrolpanelet i kabinen der var defekt, - men den virkede som den skulle.
Værkstedet udførte en ekstern temperatur måling i kabinen som viste 27-28°C i bunden ved en temperatur indstilling på 23°C i klima anlægget - alt imens kølekompressoren kørte på fuld knald i motorrummet.
Konklusionen fra værkstedet blev at hele kontrolpanelet i kabinen skulle skiftes. Værkstedet forespurgte hos Audi Flensborg - hvor værkstedet blev oplyst om at Audi tilbage i 2013 skiftede over til en anden modeltype, - af hvilken årsag blev ikke oplyst!
Jeg har fået oplyst en samlet pris på 4.500,- kr. for udskiftning af kontrolpanel enheden i kabinen...

Hvad nu hvis det heller ikke løser problemet?

ER DER NOGEN AF JER SOM HAR KENDSKAB OG MÅSKE EN LØSNING PÅ OVENSTÅENDE PROBLEM?
Vedhæftede filer
380502119_8.jpg
3227 - Krüger
alias Lisbeth & Steen

Born to be wild - don't worry be happy

Audi A4 B8 2.0 TDI limousine årg. 08/2009. Billede
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Problem - klima anlæg Audi A4 2.0 TDI sedan, 08/2009.

Indlæg af morten00 »

3227 - Krüger skrev:...Jeg har fået oplyst en samlet pris på 4.500,- kr. for udskiftning af kontrolpanel enheden i kabinen...

Hvad nu hvis det heller ikke løser problemet?

ER DER NOGEN AF JER SOM HAR KENDSKAB OG MÅSKE EN LØSNING PÅ OVENSTÅENDE PROBLEM?
Du bliver nødt til at aftale med værkstedet hvordan de vil forholde sig hvis deres løsningsforslag ikke afhjælper problemet.
Det kunne f.eks. være at du kun skal betale reservedelene og ikke arb. lønnen hvis nu fejlen ikke er væk.

Hvis de ikke vil lave en eller anden aftale er de nok ikke særlig sikre på at de har den rigtige løsning :-k

Så kunne du jo overveje et andet værksted, først bede om en diagnose og så spørge om hvad I gør hvis diagnosen ikke er rigtig.

Jeg tror ikke du får nogen herinde til at byde på en løsning, det kan være alt fra en defekt temperaturføler, defekt spjældmotor, defekt trykføler plus meget andet.
En computer med det rigtige kabel og VCDS program kan lave en udlæsning af de fejl som bilen selv kan se. Det vil give noget konkret at gå efter, men det har værkstedet forhåbentlig allerede gjort.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Problem - klima anlæg Audi A4 2.0 TDI sedan, 08/2009.

Indlæg af Bjørn T »

Kompressoren skal køre konstant. Det gør den, da det er ventiler inde i kompressoren der bestemmer om der skal laves tryk.

Når der køles, skal der kun komme kold luft ud af de vandrette dyser i instrumentbordet. Altså ingen kulde mod fødderne og heller ikke op forruden.

På et så kompliceret anlæg, ville jeg aldrig starte med at skiftet kompressoren. Der sidder så mange følere i bilen der bestemmer om kompressoren skal lave tryk, eller ikke.

Det virker ikke forkert, at der varmere i bunden af bilen end i hovedhøjde.
Stik et termometer i midterste dyse og sæt klima højeste ydelse = Low og sæt blæseren på 4 streger, Så skal temperaturen inde i dysen falde til ca. 8-9 grader.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
PEB
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4698
Tilmeldt: 19/01/2003 00:00
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Problem - klima anlæg Audi A4 2.0 TDI sedan, 08/2009.

Indlæg af PEB »

Bjørn T skrev:
Når der køles, skal der kun komme kold luft ud af de vandrette dyser i instrumentbordet. Altså ingen kulde mod fødderne og heller ikke op forruden.



Det er ikke korrekt. Man kan selv vælge hvor den kølige eller køligerer luft skal hen.
Man bruger også den affugtede luft til at fjerne dug på forruden med.

Kold luft falder nedad og derfor skal den helst ikke kun komme ind i bunden af bilen. Derfor ser man de fleste gange, at der ledes mest kold luft ud til forruden og de midterste dyser.
Poul Erik Bech (PEB)

Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller



A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Problem - klima anlæg Audi A4 2.0 TDI sedan, 08/2009.

Indlæg af Bjørn T »

PEB skrev:
Bjørn T skrev:
Når der køles, skal der kun komme kold luft ud af de vandrette dyser i instrumentbordet. Altså ingen kulde mod fødderne og heller ikke op forruden.



Det er ikke korrekt. Man kan selv vælge hvor den kølige eller køligerer luft skal hen.
Man bruger også den affugtede luft til at fjerne dug på forruden med.

Kold luft falder nedad og derfor skal den helst ikke kun komme ind i bunden af bilen. Derfor ser man de fleste gange, at der ledes mest kold luft ud til forruden og de midterste dyser.

Når klimaanlægget på mine biler, står på "Auto" kommer der kun kold luft ud af de vandrette dyser. En smule til afdugning kommer også op på forruden.
Da forruden er et meget varmt punkt ved solskin, er der ingen grund til, at bruge energi på at køle den af.
Men skal anlæggets kølekapacitet måles skal der måles i midterdyserne med den fremgangemåde som jeg beskriver ovenfor.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
3227 - Krüger
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11/05/2012 23:10
Geografisk sted: 6200, Aabenraa

Re: Problem - klima anlæg Audi A4 2.0 TDI sedan, 08/2009.

Indlæg af 3227 - Krüger »

Tak for de mange gode input og gud hvor blev jeg da bare mere forvirret.

Konklusionen på alles forslag må være:
En computer med det rigtige kabel og VCDS program kan lave en udlæsning af de fejl som bilen selv kan se. Det vil give noget konkret at gå efter, men det har værkstedet forhåbentlig allerede gjort.

Jeg formoder at mit værksted (Tyson Motor - udbryder fra VW/Audi Aabenraa) har anvendt det rette VCDS program til udlæsning af evt. fejl der måtte være. Jeg var selv tilstede sidste gang det blev gennemført og der var ingen fejl...
3227 - Krüger
alias Lisbeth & Steen

Born to be wild - don't worry be happy

Audi A4 B8 2.0 TDI limousine årg. 08/2009. Billede
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"