Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hej
(Jeg har forgæves prøvet at finde løsning i det store flotte forum her, men skriver nu )
ASN motor, 3,0 V6 benzin i Audi A4 fra juni 2001.
Går ud fra, at det er klimakompressoren. Jeg lokaliserer lyden som kommende udefra motorrummet til højre, selv om et tysk forumsvar siger, at klimakompressoren sidder nederst i venstre side. Den lyder nærmest som en larmende støvsuger. Jeg kan afbryde den ved at vælge "off" eller "econ". I de 4½ år jeg haft bilen, har den bestemt ikke været lydløs, men slukker altid efter noget tid. Men det sidste par uger har det været sådan, at den kører uafbrudt. Jeg kan stadig afbryde vha. "off" eller "econ", men lige så snart jeg tænder igen, så kører den.. Forleden lugtede det også brændt, derfor kører jeg udelukkende med klima slukket eller på econ.
Når anlægget kører kan det både give varme og køle (ac) .
Er der nogle bud på hvad der er galt, og hvad jeg kan gøre?
Hvor sidder den præcist i motorrummet? Kan man tilgå den fra bunden eller skal hele fronten af bilen pilles af?
Hvis den skal repareres eller skiftes har jeg hørt, at det er en bekostelig affære. Måske kan en brugt klimakompressor skaffes fra hugger eller via ebay?
På forhånd tak, venlig hilsen Bo
(Jeg har forgæves prøvet at finde løsning i det store flotte forum her, men skriver nu )
ASN motor, 3,0 V6 benzin i Audi A4 fra juni 2001.
Går ud fra, at det er klimakompressoren. Jeg lokaliserer lyden som kommende udefra motorrummet til højre, selv om et tysk forumsvar siger, at klimakompressoren sidder nederst i venstre side. Den lyder nærmest som en larmende støvsuger. Jeg kan afbryde den ved at vælge "off" eller "econ". I de 4½ år jeg haft bilen, har den bestemt ikke været lydløs, men slukker altid efter noget tid. Men det sidste par uger har det været sådan, at den kører uafbrudt. Jeg kan stadig afbryde vha. "off" eller "econ", men lige så snart jeg tænder igen, så kører den.. Forleden lugtede det også brændt, derfor kører jeg udelukkende med klima slukket eller på econ.
Når anlægget kører kan det både give varme og køle (ac) .
Er der nogle bud på hvad der er galt, og hvad jeg kan gøre?
Hvor sidder den præcist i motorrummet? Kan man tilgå den fra bunden eller skal hele fronten af bilen pilles af?
Hvis den skal repareres eller skiftes har jeg hørt, at det er en bekostelig affære. Måske kan en brugt klimakompressor skaffes fra hugger eller via ebay?
På forhånd tak, venlig hilsen Bo
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Har du fejludlæst ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Klimakompressoren sidder i førersiden lige oven over oliekøler og -filter. Har ikke selv prøvet at afmontere den, men tvivler meget stærkt på den kan komme nedenud p.gr.a. oliekøler m.v. Fronten skal under alle omstændigheder i serviceposition, hvilket ikke er så slemt endda.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Her kan du se klimakompressoren nederst til højre, dvs. i førersiden.
http://www.ebay.de/itm/ASN-3-0-V6-MOTOR-ENGINE-MOTEUR-KPMPLETT-129-TKM-12-Monate-Garantie-/262357160830?hash=item3d15b4937e:g:nD4AAOSwf-VWZG14
Der er ofte en ekstra ventilator, som køler klimakondenseren, så snart klimakompressoren arbejder. Det er muligvis den, der lugter brændt, og udskiftningen er ikke så eventyrlig.
Ventilatoren ville også forklare støvsugerlyden
\Alex
http://www.ebay.de/itm/ASN-3-0-V6-MOTOR-ENGINE-MOTEUR-KPMPLETT-129-TKM-12-Monate-Garantie-/262357160830?hash=item3d15b4937e:g:nD4AAOSwf-VWZG14
Der er ofte en ekstra ventilator, som køler klimakondenseren, så snart klimakompressoren arbejder. Det er muligvis den, der lugter brændt, og udskiftningen er ikke så eventyrlig.
Ventilatoren ville også forklare støvsugerlyden
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hej
Mange tak for svarene.
Der er ikke udlæst koder. Jeg har ikke grej til det og ville forhøre mig her om jeg var på rette spor inden et værksted for lov at pille efter sparsomme anvisninger.
Flere gode råd er altid velkomne. Tak igen.
mvh Bo
Mange tak for svarene.
Der er ikke udlæst koder. Jeg har ikke grej til det og ville forhøre mig her om jeg var på rette spor inden et værksted for lov at pille efter sparsomme anvisninger.
Flere gode råd er altid velkomne. Tak igen.
mvh Bo
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
barebo skrev:Hej
Mange tak for svarene.
Der er ikke udlæst koder. Jeg har ikke grej til det og ville forhøre mig her om jeg var på rette spor inden et værksted for lov at pille efter sparsomme anvisninger.
Flere gode råd er altid velkomne. Tak igen.
mvh Bo
Hvis bare Bo ville skrive hvor i landet han bor, kunne det være, at en hjælpsom bruger ville hjælpe med udlæsning og fejlsøgning.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hej Bjørn
Jeg bor i Viby v. Aarhus. Jeg kører gerne til en der kan udlæse koder.
Jeg tager tråden op igen: min mekaniker får lov at kigge på den på tirsdag. Han siger, at det jo kan være mange ting. Hvis i værste fald, at klimakompressoren skal udskiftes bliver det en bekostelig affære, for han synes en brugt kompressor er en dårlig idé. Han og en andet værksted jeg har spurgt, siger at når de ligger afmonteret længe, stivner diverse væsker og pakninger inden de går i stykker. Hvad mener i ?
En plan B, hvis altså klimakompressoren står for udskiftning, kan være at "slå" den fra , så jeg ikke kan bruge ac, men dog blæser og varme. Begge dele fungerer, ligesom den som tidligere sagt også kan køle pt men ikke uden konstant larm og at det begynder at lugte brændt.
1) Skal kompressoren "slås" fra fysisk eller elektronisk? Hvad med betjeningspanelet kan det bruges som før uden for meget pilleri/arbejdstimer?
2) Andre råd?
Vh. Bo
Jeg bor i Viby v. Aarhus. Jeg kører gerne til en der kan udlæse koder.
Jeg tager tråden op igen: min mekaniker får lov at kigge på den på tirsdag. Han siger, at det jo kan være mange ting. Hvis i værste fald, at klimakompressoren skal udskiftes bliver det en bekostelig affære, for han synes en brugt kompressor er en dårlig idé. Han og en andet værksted jeg har spurgt, siger at når de ligger afmonteret længe, stivner diverse væsker og pakninger inden de går i stykker. Hvad mener i ?
En plan B, hvis altså klimakompressoren står for udskiftning, kan være at "slå" den fra , så jeg ikke kan bruge ac, men dog blæser og varme. Begge dele fungerer, ligesom den som tidligere sagt også kan køle pt men ikke uden konstant larm og at det begynder at lugte brændt.
1) Skal kompressoren "slås" fra fysisk eller elektronisk? Hvad med betjeningspanelet kan det bruges som før uden for meget pilleri/arbejdstimer?
2) Andre råd?
Vh. Bo
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt OPDATERING
Hej
Bilen har så været hos mekaniker. Koder udlæst og der var ingen fejl på "styreenhed 08 Klimaanlæg". Tak og lov. Da vi ikke vidste, hvornår der har været skiftet sporstof væske osv. på AC'en valgte vi det. Der var ikke meget væske tilbage, så mekanikeren mente bagefter det var en god idé. MEN problemet med støjen har jeg stadig: det lyder som en støvsuger ude foran til højre (set indefra), dog er lyden blevet en anelse mindre.
Mekaniker mente det kunne være ventilatoren, der er jo to v. køleren og ja den højre lyder som "støvsugeren". Han mente det er lejerne der er ved at gå.
Hvad mener i ? __
Der er ingen kodeudlæsningsinfo om ventilator . Men lyden kommer derfra. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke var bedre til at høre det inden værkstedsbesøg. Én ventilator koster 1500,- et sæt i kasse med begge to 2500,- + moms velsagtens.
Er der en anden vej ___ en "Storm P" løsning eller gode råd?
Mvh. Bo
Bilen har så været hos mekaniker. Koder udlæst og der var ingen fejl på "styreenhed 08 Klimaanlæg". Tak og lov. Da vi ikke vidste, hvornår der har været skiftet sporstof væske osv. på AC'en valgte vi det. Der var ikke meget væske tilbage, så mekanikeren mente bagefter det var en god idé. MEN problemet med støjen har jeg stadig: det lyder som en støvsuger ude foran til højre (set indefra), dog er lyden blevet en anelse mindre.
Mekaniker mente det kunne være ventilatoren, der er jo to v. køleren og ja den højre lyder som "støvsugeren". Han mente det er lejerne der er ved at gå.
Hvad mener i ? __
Der er ingen kodeudlæsningsinfo om ventilator . Men lyden kommer derfra. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke var bedre til at høre det inden værkstedsbesøg. Én ventilator koster 1500,- et sæt i kasse med begge to 2500,- + moms velsagtens.
Er der en anden vej ___ en "Storm P" løsning eller gode råd?
Mvh. Bo
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hej
Hvis bilen har en "sekundær luftpumpe", kunne det være den der er dårlig.
Den blæser kortvarigt luft ind i udstødningssystemet efter start.
Hvis lejerne er dårlige, støjer den, ellers bemærker man den ikke.
Men den burde jo normalt ikke køre mere end kortvarigt efter opstart af motoren.
Så det er bare et bud.
Hvis bilen har en "sekundær luftpumpe", kunne det være den der er dårlig.
Den blæser kortvarigt luft ind i udstødningssystemet efter start.
Hvis lejerne er dårlige, støjer den, ellers bemærker man den ikke.
Men den burde jo normalt ikke køre mere end kortvarigt efter opstart af motoren.
Så det er bare et bud.
___________________
Freddy Andersen
8680 Ry
Audi A3 Limousine 2014
VCDS
Freddy Andersen
8680 Ry
Audi A3 Limousine 2014
VCDS
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hva' med at pille sikringen eller stikket til blæserne ud, for at konstatere om støjen stopper.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hej
Tak for ideerne. Jeg mener ikke der er en ekstra pumpe.
Jep, jeg prøver at hive stik og sikringer ..
Flere ideer? __
Vh. Bo
Tak for ideerne. Jeg mener ikke der er en ekstra pumpe.
Jep, jeg prøver at hive stik og sikringer ..
Flere ideer? __
Vh. Bo
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Den har med sikkerhed sekundærluftpumpen, som er findes i de fleste biler fra Euro3. Den sidder under forlygten i passagersiden og ser sådan her ud.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/audi-a6-4b-3-0-asn-v6-sekundaerluftpumpe-06a959253b/387864353-223-6760
Den skal køre ved koldstart, indtil tomgangen stabiliserer sig. Typisk 30 sekunder. Den puster luft ind i udstødningsmanifolderne for at varme forkatalysatorerne hurtigere op. Der er uforbrændt benzin i udstødningsgassen, og temperaturen er højere end benzinens selvantændelsestemperatur, så der mangler bare noget ilt, som pumpen leverer. Det er en meget dårlig idé at slukke motoren igen, så længe den kører, fordi den får MEGET benzin i koldstartsfasen. Hvis man slukker med det samme, suger den porøse del af tændrørene sig fulde, og motoren vil med stor sikkerhed ikke gå på alle cylindrene med det samme, næste gang man starter. Alublok, affedtning, alukrymmel... TOP NICE!
På min kører den ekstra ventilator svjv. altid, når klimaanlægget er tændt, og kompressoren kører. Den går muligvis ud ved højere hastigheder, men det kan jeg ikke lige konstatere. Ventilatorerne har også en slags relæboks, som sørger for, at de kun kører så hurtigt, som der er behov for. Den kan muligvis være defekt, så ventilatoren kører med fuld gas hele tiden.
Jeg gad godt vide, hvilken slags støvsuger du har. I mistænker ventilatoren for at have defekte lejer, og det får den til at lyde som en støvsuger? Måske skal du også bruge en ny støvsuger?
\Alex
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/audi-a6-4b-3-0-asn-v6-sekundaerluftpumpe-06a959253b/387864353-223-6760
Den skal køre ved koldstart, indtil tomgangen stabiliserer sig. Typisk 30 sekunder. Den puster luft ind i udstødningsmanifolderne for at varme forkatalysatorerne hurtigere op. Der er uforbrændt benzin i udstødningsgassen, og temperaturen er højere end benzinens selvantændelsestemperatur, så der mangler bare noget ilt, som pumpen leverer. Det er en meget dårlig idé at slukke motoren igen, så længe den kører, fordi den får MEGET benzin i koldstartsfasen. Hvis man slukker med det samme, suger den porøse del af tændrørene sig fulde, og motoren vil med stor sikkerhed ikke gå på alle cylindrene med det samme, næste gang man starter. Alublok, affedtning, alukrymmel... TOP NICE!
På min kører den ekstra ventilator svjv. altid, når klimaanlægget er tændt, og kompressoren kører. Den går muligvis ud ved højere hastigheder, men det kan jeg ikke lige konstatere. Ventilatorerne har også en slags relæboks, som sørger for, at de kun kører så hurtigt, som der er behov for. Den kan muligvis være defekt, så ventilatoren kører med fuld gas hele tiden.
Jeg gad godt vide, hvilken slags støvsuger du har. I mistænker ventilatoren for at have defekte lejer, og det får den til at lyde som en støvsuger? Måske skal du også bruge en ny støvsuger?
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Høy skrev:Den har med sikkerhed sekundærluftpumpen
Kan kun bekræfte Alex i at der er pumpe i forbindelse med ASN-motoren, og den sidder som beskrevet.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Tak i gode mennesker for mange svar og forslag og illustrationer.
(Støvsuger: jeg har en Nilfisk Coupé som også støjer ad h.. til )
Aboje: jeg pillede sikringen til kølerventilator ud, og vupti er den støj jeg nævnede væk.
Jeg kravler under højre forlygte i morgen og lokaliserer den sekundærpumpe i taler om. Det er jo den side støjen kommer fra og et relæ kan jo godt være stået af. Hvis ikke klimaanlægget er slukket eller på "eco" så er støjen/støvsugerlyden der hele tiden og ikke kun ved koldstart og efter korte ture, så jeg skønner at det ikke er pumpen det er galt med ?
Tak igen for jeres svar og forslag, Fortsæt endelig
Mvh. Bo
(Støvsuger: jeg har en Nilfisk Coupé som også støjer ad h.. til )
Aboje: jeg pillede sikringen til kølerventilator ud, og vupti er den støj jeg nævnede væk.
Jeg kravler under højre forlygte i morgen og lokaliserer den sekundærpumpe i taler om. Det er jo den side støjen kommer fra og et relæ kan jo godt være stået af. Hvis ikke klimaanlægget er slukket eller på "eco" så er støjen/støvsugerlyden der hele tiden og ikke kun ved koldstart og efter korte ture, så jeg skønner at det ikke er pumpen det er galt med ?
Tak igen for jeres svar og forslag, Fortsæt endelig
Mvh. Bo
Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hej alle - lidt opdatering og nye problemer:
Jeg har besøgt Autohaus Kaim i Leck 30 km vest f Flensborg. Har brugt dem før f 4 år siden med tilfredshed, denne gang en indtil videre blandet fornøjelse.
Skulle alligevel have skiftet tandrem, hvilket er halv pris i fht Audi herhjemme, og stadig billigere end andet værksted. Jeg ønskede også at de løste ventilator-problematikken nævnt ovenfor. Pr mail mente de ud fra min beskrivelse af ventilatorstøjen at det var en af ventilatorerne der skulle udskiftes eller noget med styringen. Så jeg regnede med at de var forberedt og havde reservedele hjemme. Velankommet meget tidligt om morgenen så de kunne nå at skaffe reservedele ca. kl. 9 konstaterer de, at det er den lille ventilator der skal udskiftes, og den kan de ikke nå at skaffe. Det vil tage nogle dage. De ordner tandrem og vandpumpe og konstaterer, at der er noget galt med airbag sensor som de heller ikke har på lager. De fortæller, at kontrollampen også lyste, hvilket jeg ikke genkender. Den lyste ikke før de pillede ved bilen.
Vi aftaler at de giver et tilbud på ventilator og det andet og vi skrives ved. Airbaglampen lyser og går ud skiftevis de 200 km. hjem, men da jeg senere kører en anden tur om aftenen så så lyser både esp-kontrollampen og abs-kontrollampen.
Jeg ringer så lørdag formiddag, i går, og spørger om de har glemt noget eller der er noget jeg kan gøre. De vil ikke indrømme at kontrollampeproblematikkerne er opstået EFTER at de har af- og tilkoblet batteri, ordnet vandpumpe og tandrem, men de vil gerne se på bilen igen. Jeg afventer så et tilbud fra dem.
Hvad synes i ? Der var ingen lysende kontrollamper da jeg afleverede bilen hos dem. Er der noget i afkodningen de ikke har gjort færdig, eller hvad der er los ?
Kan jeg køre i bilen uden problemer?
Mvh. Bo
Jeg har besøgt Autohaus Kaim i Leck 30 km vest f Flensborg. Har brugt dem før f 4 år siden med tilfredshed, denne gang en indtil videre blandet fornøjelse.
Skulle alligevel have skiftet tandrem, hvilket er halv pris i fht Audi herhjemme, og stadig billigere end andet værksted. Jeg ønskede også at de løste ventilator-problematikken nævnt ovenfor. Pr mail mente de ud fra min beskrivelse af ventilatorstøjen at det var en af ventilatorerne der skulle udskiftes eller noget med styringen. Så jeg regnede med at de var forberedt og havde reservedele hjemme. Velankommet meget tidligt om morgenen så de kunne nå at skaffe reservedele ca. kl. 9 konstaterer de, at det er den lille ventilator der skal udskiftes, og den kan de ikke nå at skaffe. Det vil tage nogle dage. De ordner tandrem og vandpumpe og konstaterer, at der er noget galt med airbag sensor som de heller ikke har på lager. De fortæller, at kontrollampen også lyste, hvilket jeg ikke genkender. Den lyste ikke før de pillede ved bilen.
Vi aftaler at de giver et tilbud på ventilator og det andet og vi skrives ved. Airbaglampen lyser og går ud skiftevis de 200 km. hjem, men da jeg senere kører en anden tur om aftenen så så lyser både esp-kontrollampen og abs-kontrollampen.
Jeg ringer så lørdag formiddag, i går, og spørger om de har glemt noget eller der er noget jeg kan gøre. De vil ikke indrømme at kontrollampeproblematikkerne er opstået EFTER at de har af- og tilkoblet batteri, ordnet vandpumpe og tandrem, men de vil gerne se på bilen igen. Jeg afventer så et tilbud fra dem.
Hvad synes i ? Der var ingen lysende kontrollamper da jeg afleverede bilen hos dem. Er der noget i afkodningen de ikke har gjort færdig, eller hvad der er los ?
Kan jeg køre i bilen uden problemer?
Mvh. Bo
Opdatering Re: Støj fra klimakompressor, kører uafbrudt
Hej
Slut på historien: det endte godt. Efter nogen tid slukkede kontrollamperne for esp og abs. Kun airbaglampen var vedholdende. Det endte med skiftet airbagsensor i november '16.
Min hjemlige mekaniker fandt en brugt komplet "højre" ventilator som udskiftede den støjende.
Det løste støjproblemet.
Vh. Bo
Slut på historien: det endte godt. Efter nogen tid slukkede kontrollamperne for esp og abs. Kun airbaglampen var vedholdende. Det endte med skiftet airbagsensor i november '16.
Min hjemlige mekaniker fandt en brugt komplet "højre" ventilator som udskiftede den støjende.
Det løste støjproblemet.
Vh. Bo