Vil ikke udluftes efter kølerskift (1.8/95)

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
bikeryamaha
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
Geografisk sted: Frederiksværk

Vil ikke udluftes efter kølerskift (1.8/95)

Indlæg af bikeryamaha »

Hej
Jeg har virkelig brug for et godt råd. Har lige sat ny køler på min B5/95 - 1,8 sedan med ADR motor, og kølesystemet virker ikke. Jeg har haft ekspansionsbeholderen hævet 10 cm , og afmonteret venstre slange (set forfra) på varmeapparatet, for at lufte ud gennem hullet der. Men alligevel bliver den nederste kølerslange på køleren slet ikke varm. Er der nogen af jer der har et godt forslag til afhjælpning af mit problem.

mvh
Henrik Skafte
Frederiksværk
40889936
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Vil ikke udluftes efter kølerskift (1.8/95)

Indlæg af morten00 »

bikeryamaha skrev:Hej
Jeg har virkelig brug for et godt råd. Har lige sat ny køler på min B5/95 - 1,8 sedan med ADR motor, og kølesystemet virker ikke. Jeg har haft ekspansionsbeholderen hævet 10 cm , og afmonteret venstre slange (set forfra) på varmeapparatet, for at lufte ud gennem hullet der. Men alligevel bliver den nederste kølerslange på køleren slet ikke varm. Er der nogen af jer der har et godt forslag til afhjælpning af mit problem.

mvh
Henrik Skafte
Frederiksværk
40889936
Måske lidt inspiration http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?p=26962

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
MSN
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 15
Tilmeldt: 12/10/2015 07:35
Geografisk sted: Farum

Re: Vil ikke udluftes efter kølerskift (1.8/95)

Indlæg af MSN »

Jeg havde engang tilsvarende problem med en A4 TDI 1.9 - laeste vidt og bredt om emnet - men fandt dengang en fabriksinstruktion om emnet (som jeg desvaerre ikke har laengere)

Audi har en speciel tragt som forhoejer ekspansionsbeholderen 10 cm (det kan dog klares ved at loesne beholderen og klodse den 10 cm op)

Beholderen skal derefter fyldes helt op til randen (eller toppen af tragten hvis du har saadan en faetter)

Slangen der kommer ud fra kabinen (den venstre set forfra tror jeg nok) skal loesnes og traekkes saa meget frem at det lille hul i roeret bliver frit

Saet termostaten i kabinen paa max temperatur

Motoren startes (med slangen fri af hullet ! og uden laag paa ekspansionsbeholderen) og bliver ved med at koere indtil den bliver varm og termostaten i bunden af motoren aabner saa vandet cirkulerer - foerst naar der kun kommer vand ud af det lille hul i roeret kan slangen saettes tilbage paa plads og spaendes (goeres mens motoren koerer)

Herefter fjerner du opklodsningen af ekspansionsbeholderen og monterer den hvor den sad - og saetter laaget paa plads.

Det kan ioevrigt vare en god ide at ofre et ny laag til ekspansionsbeholderen - hvis der er meget snavs eller gummiet er moert virker systemet ikke ordentligt (og det er ikke saa dyrt hos VW/Audi)

Hvis du foelger ovennaevnte (og der ellers ikke er nogen utaetheder andre steder i systemet burde det kunne lykkes for dig

held og lykke

mvh
Michael
Farum
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Vil ikke udluftes efter kølerskift (1.8/95)

Indlæg af Høy »

Termostaten er muligvis ikke monteret med udluftningskuglen opad.

Billede

Man kan med lidt held tippe bilen i den modsatte side, så vandet løber ned til termostaten og lukker den op. Luk alle beholdere, og kør højre forhjul op på et eller andet, som gør bilen markant højere i højre side. Hvis du har en meget stejl indkørsel, kan det også hjælpe at stille bilen med bagenden opad.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
bikeryamaha
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 75
Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Vil ikke udluftes efter kølerskift (1.8/95)

Indlæg af bikeryamaha »

Hej
Tak for jeres gode indlæg. Jeg har nu fået fuld klarhed over problemet.

Professionel assistance gav resultat: 'toppakning defekt', derfor ikke mulighed for køling.
Under adskillelsesarbejde faldt jeg over vandpumpen, som jeg skilte ad. Rotoren i pumpen var knækket i to halvdele, og selv om pumpen blev drevet, så gav det naturligvis ingen vandtryk. My vandpumpe indkøbt, og nu fungerer alt vel igen.

Nu er jeg glad igen... :D
Tak!
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Vil ikke udluftes efter kølerskift (1.8/95)

Indlæg af GertH »

Hvis jeg har forstået det rigtigt, fandt du ud af at vandpumpe var defekt og derfor har du ikke skiftet toppakning. Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"