Hjælp til Klima og VCDS
Hjælp til Klima og VCDS
Hej gode venner, nørder og nørdinder.
Jeg har brug for lidt hjælp til efterfyldning af klima.
Er der en venlig sjæl med VCDS der har en A4/A6 årgang 2000-2007 der fornylig har fået genfyldt klimaanlægget, eller ved med sikkerhed, at det er helt fyldt og køler ordentligt.
Jeg vil meget gerne have en trykmåling ved drift og en ved stilstand, altså en måling af tryk med motor kørende og en uden motor tændt men selvfølgelig med tænding slået til.
Jeg mener, at værdierne kan læses i Klimaanlæg/måleblok 02
Grunden til dette er, at jeg har en ven der har et anlæg til fyldning af klimaanlæg, - R134A - men det er manuelt, altså med slange og en trykflaske med kølemiddel. Jeg er lidt bange for, at overfylde anlægget, da vi ikke ved hvor meget kølemiddel der er på anlægget nu, og det kan blive beskadiget hvis der kommer for meget væske på.
På forhånd tak.
Jeg har brug for lidt hjælp til efterfyldning af klima.
Er der en venlig sjæl med VCDS der har en A4/A6 årgang 2000-2007 der fornylig har fået genfyldt klimaanlægget, eller ved med sikkerhed, at det er helt fyldt og køler ordentligt.
Jeg vil meget gerne have en trykmåling ved drift og en ved stilstand, altså en måling af tryk med motor kørende og en uden motor tændt men selvfølgelig med tænding slået til.
Jeg mener, at værdierne kan læses i Klimaanlæg/måleblok 02
Grunden til dette er, at jeg har en ven der har et anlæg til fyldning af klimaanlæg, - R134A - men det er manuelt, altså med slange og en trykflaske med kølemiddel. Jeg er lidt bange for, at overfylde anlægget, da vi ikke ved hvor meget kølemiddel der er på anlægget nu, og det kan blive beskadiget hvis der kommer for meget væske på.
På forhånd tak.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Opper.
Jeg har virkelig brug for, at vide det.
Jeg har virkelig brug for, at vide det.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Er det ikke muligt at han tømmer anlægget og så fylde det op igen.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Jan-DK skrev:Er det ikke muligt at han tømmer anlægget og så fylde det op igen.
Det ved jeg ikke. Er ikke klar over om vennens anlæg kan tømme, ellers er det nogle dyre og forurenene dråber, at lukke ud.
Men det var da ikke noget dårligt forslag.
Hvis det var muligt, at få en udlæsning af tryk uden motor kører, forestiller jeg mig, at vi kan holde øje med trykket via VCDS og stoppe påfyldningen når trykket er korrekt.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Som jeg kender til AC anlæg er selve mængder af fyldemiddel det vigtigste.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Hej Bjørn
Jeg har lige fået mit fyldt op, så hvis du bare guider mig frem til de målinger du skal bruge kan jeg sagtens
Mvh. Dan
Jeg har lige fået mit fyldt op, så hvis du bare guider mig frem til de målinger du skal bruge kan jeg sagtens
Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Faldt tilfældigvis over denne post som du nok kender
viewtopic.php?f=29&t=27022&p=177990&hilit=egr+m%C3%A5linger#p177990
Du skriver selv at trykket var 19bar ved fuld opfyldning, er det nok eller vil du gerne ha jeg laver målinger - så siger du bare til
Mvh. Dan
viewtopic.php?f=29&t=27022&p=177990&hilit=egr+m%C3%A5linger#p177990
Du skriver selv at trykket var 19bar ved fuld opfyldning, er det nok eller vil du gerne ha jeg laver målinger - så siger du bare til
Mvh. Dan
- 2004 Audi A4 B6 Avant TDI 130
Re: Hjælp til Klima og VCDS
På en alm kølekompressor mener jeg det opgives i gram det må jo være det samme på en bil.
Carsten
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Det er det også. Mængden står på en etiket i motorrummet.
Fik lavet klimaservice på RS4'en på et værksted, hvor de også har et "manuelt" apparat. Der er et indikatorrør foran, som viser gasmængden i apparatet. Vi sugede absolut vakuum i systemet (dvs. gassen fra bilen blev suget ud og over i apparatet). Vakuum blev opretholdt i et vist tidsrum for at udelukke utætheder. Så satte vi et gummibånd om indikatorrøret 675 gram (tror jeg) under den aktuelle stand på indikatorrøret og fyldte over, indtil indikatoren nåede gummibåndet. På etiketten står der også en +/- tolerance.
Så vidt jeg husker, manglede der mindre end 70 g, og det er 8 år siden, der sidst har været lavet service på systemet, så det er vist i orden.
\Alex
Fik lavet klimaservice på RS4'en på et værksted, hvor de også har et "manuelt" apparat. Der er et indikatorrør foran, som viser gasmængden i apparatet. Vi sugede absolut vakuum i systemet (dvs. gassen fra bilen blev suget ud og over i apparatet). Vakuum blev opretholdt i et vist tidsrum for at udelukke utætheder. Så satte vi et gummibånd om indikatorrøret 675 gram (tror jeg) under den aktuelle stand på indikatorrøret og fyldte over, indtil indikatoren nåede gummibåndet. På etiketten står der også en +/- tolerance.
Så vidt jeg husker, manglede der mindre end 70 g, og det er 8 år siden, der sidst har været lavet service på systemet, så det er vist i orden.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Mange tak for jeres indspark. Som altid er der hjælp, at hente i denne fremragende klub.
Carsten og Alex er inde på noget rigtigt. Bestyrelsesmedlem i AudiClub, Jesper, har ringet til mig og givet mig samme forklaring, at eneste rigtige fremgangsmåde er, at tømme, og så fylde med rette mængde. Det vil vi så gøre.
Desværre har jeg konstateret, at kompressoren lækker kølemiddel med sporestof fra forreste pakdåse. Bl.a. derfor prøver jeg en billig løsning i første omgang. En ny kompressor koster ca. 5500,- + moms. Uden montering. Så kommer fyldning osv. oven i.
Nogen der kender et firma der renoverer klimakompressorer. Eller bare et billigere alternativ til noget andet end original Audi.
Carsten og Alex er inde på noget rigtigt. Bestyrelsesmedlem i AudiClub, Jesper, har ringet til mig og givet mig samme forklaring, at eneste rigtige fremgangsmåde er, at tømme, og så fylde med rette mængde. Det vil vi så gøre.
Desværre har jeg konstateret, at kompressoren lækker kølemiddel med sporestof fra forreste pakdåse. Bl.a. derfor prøver jeg en billig løsning i første omgang. En ny kompressor koster ca. 5500,- + moms. Uden montering. Så kommer fyldning osv. oven i.
Nogen der kender et firma der renoverer klimakompressorer. Eller bare et billigere alternativ til noget andet end original Audi.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Så fik vi koblet bilen op på kølemiddel påfyldningsappaaretet. Det viste sig at være en automatisk fyldestation. Den viste tryk nok. Røret på tryksiden frøs til is lige efter dysen. Vi blev enige om, at kulden forsvandt inden den nåede fordamperen, så nu skifter vi dysen. Det er en dims til ca. kr. 150,- så det er værd, at prøve. Kølemidlet suger vi over på fyldestationen, skifter dysen, suger vacum på systemet og fylder op igen. Så må se hvordan det går.
Heldigvis er det til vennepris og ikke mega dyre værkstedstimer.
Heldigvis er det til vennepris og ikke mega dyre værkstedstimer.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Hjælp til Klima og VCDS
Der er en anden vigtig grund til at man suger vacuum på anlægget og det er, at det får eventuelt fugt i systemet til at fordampe.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Re: Hjælp til Klima og VCDS
PEB skrev:Der er en anden vigtig grund til at man suger vacuum på anlægget og det er, at det får eventuelt fugt i systemet til at fordampe.
Korrekt.
Inden vi gør mere skifter jeg dysen. Hullet i den er bare 0,14 mm. Så der skal ikke mange urenheder til før den stopper til.
Den sidder nemt tilgængeligt øverst til højre i motorrummet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.