Ny termostat på en V6

Indlæg om klima & varmeanlæg
Besvar
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Ny termostat på en V6

Indlæg af erik1303 »

Jeg har med interesse fulgt tråden om en A2 der har lidt varmeproblmer.
Det har min A4 V6 også. Termostat er defekt, men hvor fa.... sidder termostaten henne, det kan da ikke være rigtig at insugningsmanifold skal pilles af, for det er snart det eneste sted den kan gemme sig.
Nu har jeg rodet med stort set alle bilmærker i over 50 år, og dette er da den mest tåbelige placering jeg endnu har set :(
Der var et fint diagram fra Søren R over den lille A2, findes der også mon sådan et til min :)
Og nu jeg har hul på bylden, når du ser motor forfra, sidder der nede til højre, lige over bunkar, og til venstre for olifilter en føler af en eller anden art. Den er pisseutæt for olie, konstateret efter flere motorvask i det område.
Men det er igen en utilgængelig sag, total umulig at komme til, er der nogen der har et fif til udskiftning af denne føler, uden at pille motor ud af bilen :?: .
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af SorenR »

erik1303 skrev:Jeg har med interesse fulgt tråden om en A2 der har lidt varmeproblmer.
Det har min A4 V6 også. Termostat er defekt, men hvor fa.... sidder termostaten henne, det kan da ikke være rigtig at insugningsmanifold skal pilles af, for det er snart det eneste sted den kan gemme sig.
Nu har jeg rodet med stort set alle bilmærker i over 50 år, og dette er da den mest tåbelige placering jeg endnu har set :(
Der var et fint diagram fra Søren R over den lille A2, findes der også mon sådan et til min :)
Og nu jeg har hul på bylden, når du ser motor forfra, sidder der nede til højre, lige over bunkar, og til venstre for olifilter en føler af en eller anden art. Den er pisseutæt for olie, konstateret efter flere motorvask i det område.
Men det er igen en utilgængelig sag, total umulig at komme til, er der nogen der har et fif til udskiftning af denne føler, uden at pille motor ud af bilen :?: .

Termostaten sidder her:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af erik1303 »

Åh nej det er da godt nok et uhyggeligt syn det der, og det jeg frygtede. Nå det korte og lange er at jeg "chartrede" en af sønnens kammerater til at fikse tandrem, multirem, termostat og den olieføler, han har prøvet det før og er meget omhyggelig.
Men et eller andet gik galt da han skulle mont. den nye tandrem, der smuttede en stor fastnøgle der "knaldede" ham en på næsen, så han måtte på skadestuen for at se om den var brækket. Han var dog så flink at samle bilen så den var køreklar inden han tog på sygehuset. Men han mente de andre ting kunne vente til senere, da han ligesom havde tabt "lysten".
Jeg kan ikke lige se som om det hele skal adskilles igen (stor operation) eller det kan klares inde i V´et.
Og den olieføler jeg nævner ligner ikke helt det på det ellers fine billede. På min er den skruet ind på "langs" af motor.
Er det samme motor eller ??
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af SorenR »

Den olieføler du snakker om er nok denne..



Motoren er principielt den samme, min er en 2.7L twin turbo, så der er lidt mere "hardware" rundt om samt indsugningsmanifolden er vendt 180 grader så spjældet sidder foran... :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af FinnK »

Der er godt nok ikke meget plads at skrue på omkring sådan en V6´er. :|?? . Med mindre motoren er afmont.
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af morten00 »

erik1303 skrev:.....Termostat er defekt, men hvor fa.... sidder termostaten henne, det kan da ikke være rigtig at insugningsmanifold skal pilles af, for det er snart det eneste sted den kan gemme sig: .
Prøv at se her viewtopic.php?p=47205#p47205

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af bertlov »

morten00 skrev:
erik1303 skrev:.....Termostat er defekt, men hvor fa.... sidder termostaten henne, det kan da ikke være rigtig at insugningsmanifold skal pilles af, for det er snart det eneste sted den kan gemme sig: .
Prøv at se her viewtopic.php?p=47205#p47205
Mvh Morten


+1 Det kan godt lade sig gøre at skifte termostat uden at afmontere tandrem.... (men det er lidt bøvlet :?? )

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af erik1303 »

Uha jeg kan da godt se at det er noget af et projekt med denne termostat.
Nu da mr. X (sønnes mekkerven) havde det hele skilt ad alligevel, og desværre fik den over næsen, skulle han måske have holdt ud 15-20 minutter endnu og skiftet denne termostat med det samme, eller have ringet , da vi ikke skulle bruge bilen alligevel, de næste par dage. Og næsen var ikke brækket (heldigvis for ham)
Men igen det er noget med bagklogskabens klare lys eller noget i den retning.
Og der er endnu mindre plads på min, der er noget med en køleventilator der sidder på vandpumpen, enten viskose eller el-magnetisk + klima.
Godt han har givet en fast pris på det hele, og han er til at stole på :)
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Brugeravatar
erik1303
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15/01/2012 10:56
Geografisk sted: Frederiksværk

Re: Ny termostat på en V6

Indlæg af erik1303 »

Ja så lykkedes det endeligt igår at få en ny termostat i min V6, og det er altså ikke for børn det der, og stor tak til Morten 00 for det fine link, som mekker var glad for at se.
Det var bare ikke så nemt alligevel, da billeder må være fra en A6 eller en anden model der har længere snude. På min A4 er der INGEN plads, snuden er kortere, en viskosekobling og klima, så der er ca. 10 cm. fra køler til plast på motor +(
Så mekker var ked af det, men det er jeg bestemt ikke :D , motor varmer op til 90 gr. på ca. 3 km, og tomgang er faldet til 800, og fruen har været nødt til at skrue ned for varmen.
I sidste uge var vi i København 2 x 75 km og der var motor ikke over 60 grader ved landevejskørsel, kun ved køkørsel, og det er hverken godt for motor eller benzinforbrug, da "chockersystem" jo må være slået til det meste af tiden, tomgang var også på ca. 900-950 før termostatskiftet. Og der har hele tiden været monteret noget kølerafdækning, der hurtigt kan pilles af igen.
Audi A4 B5 2,6 aut. årg. 1995 + alt i udstyr (importeret)
VW 1303 cabriolet årgang 1976
Kia Picanto (reservebilen)
Besvar

Tilbage til "Klima & varmeanlæg"